Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w Stanisławowie w gminie Baranów. Pełna nazwa inwestycji to Port "Solidarność". Rząd pracuje nad projektem uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Koncepcji przygotowania i realizacji CPK. Koszt budowy CPK wyniesie około 31-35 miliardów złotych, jego budowa ma potrwać 10 lat.
1. Czym będzie CPK
27 kwietnia br. zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw CPK - został nim Mikołaj Wild.
Przyjęto też Koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego jako węzła transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym.
Port "Solidarność" powinien stanowić centrum udoskonalonego systemu transportu kolejowego. Jednocześnie ma być lotniskiem o randze międzynarodowej i konkurować z największymi tego typu obiektami na świecie.
2. Gdzie powstanie?
Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim, około 40 kilometrów na zachód od Warszawy. W okolicy przebiega autostrada A2 oraz kolejowa linia z Warszawy do Żyrardowa.
Wild podał, że na umiejscowienie CPK potrzeba 3 tys. hektarów. Dla porównania największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, ma 635 ha.
3. Czas prac
Budowa CPK ma potrwać 10 lat.
Jak mówił w ubiegłym tygodniu na konferencji prasowej Wild, prezentując dziennikarzom Koncepcję, pierwszy samolot odleci z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r.
Przez najbliższe dwa lata mają trwać prace przygotowawcze do inwestycji. - Przewidujemy, że same prace budowlane będą trwać 5-6 lat. Powinny one wystartować w przeciągu 3-4 lat. Natomiast termin na realizację inwestycji, jaki zakładamy, to lat 10, licząc od 2017 roku, czyli do połowy roku 2027 - mówił w piątek Wild.
4. Koszty
Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł.
Mikołaj Wild podał, że sama budowa portu lotniczego pochłonie 20 mld zł; rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studium wykonalności dla kolei dużych prędkości, między kwotą 8 a 9 mld zł. Komponent drogowy może zaś kosztować - w zależności od zakresu prac - między 2 a 7 mld zł - mówił Wild. Wild przekazał też, że według obecnych cen wartość gruntów rolnych pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego jest szacowana na ok. 240 mln zł. - Jednak jesteśmy gotowi ponieść koszty znacznie wyższe - mówił Wild, pytany o odszkodowania dla mieszkańców Stanisławowa, którzy będą musieli być przesiedleni w związku z budową CPK.
5. Cel inwestycji
Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości.
Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów – to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina wynosi 20 mln osób rocznie.
Autor: ps/gry / Źródło: PAP