Zwyczaj piątkowych wyprzedaży w sklepach tuż po amerykańskim Święcie Dziękczynienia na dobre zadomowił się w Polsce. Czy kupowanie w Black Friday faktycznie się opłaca? W TVN24 opowiadał o tym Marcin Czerwiński.
Ekspert z 4 Skills Centrum Rozwojowe Biznesu tłumaczył, na co zwracać uwagę, aby uniknąć nadmiernych wydatków i nie dać się nabrać na sztuczki sprzedawców. Zalecał, by nie dać się ogarnąć zakupowej gorączce i nie szukać okazji na siłę. - Najlepiej kupować to, co rzeczywiście chcemy kupić i czego potrzebujemy - powiedział.
Jedną z metod znajdywania rzeczywistych okazji jest porównywanie cen czarnopiątkowych z tymi sprzed promocji. Jednak Czerwiński zwrócił uwagę, aby robić to z odpowiednim wyprzedzeniem. - Warto trochę wcześniej tę cenę sprawdzić, bo niestety w Polsce ta praktyka wygląda różnie – powiedział. Część sprzedawców podnosi bowiem ceny tuż przed Czarnym Piątkiem, by potem je obniżyć i kusić rzekomo dużymi rabatami.
Promocja czy wyprzedaż
W założeniu w czarny piątek sklepy mają wyczyścić magazyny, by zrobić w nich miejsce na produkty, które mają zostać sprzedane w okresie przedświątecznym. Jak podkreślił Czerwiński, polscy sprzedawcy w wielu przypadkach nie oferują jednak aż tak wysokich rabatów, jak ci z USA. - To nasze, nazwijmy to, święto, zostało trochę wypaczone i zniekształcone w porównaniu do Stanów Zjednoczonych. Promocje, jakie mamy do zrobienia w ciągu roku w większości niestety nie różnią się od tych, które mamy tego znamienitego dnia – podkreślił.
Dodał, że w czarny piątek można jednak kupić towary po dużo niższej cenie. – Musimy tylko poszukać, rzeczywiście poweryfikować. Można upolować naprawdę dobre okazje, nawet do 80 procent obniżki, czasami nawet więcej. Jest to możliwe, natomiast wymaga to od nas bardziej racjonalnego podejścia, odsunięcia emocji na bok i poszukania przez wyszukiwarki, porównywarki - generalnie takiej zdroworozsądkowej analizy – powiedział ekspert.
Black Friday
Black Friday to pierwszy piątek po amerykańskim Dniu Dziękczynienia, będący symbolicznym początkiem zakupowej gorączki przed Bożym Narodzeniem. W owym dniu wiele sklepów oferuje znaczące przeceny produktów. Dla wielu amerykańskich sklepów jest to najbardziej dochodowy dzień w roku.
Autor: ah//bgr / Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock