Przemysł motoryzacyjny pod ramię z polityką? "Obchodzili się z nim jak z jajkiem"

Volkswagen to setki firm na całym świecie
Volkswagen to setki firm na całym świecie
TVN24 Biznes i Świat
Volkswagen to setki firm na całym świecieTVN24 Biznes i Świat

Skandal w Volkswagenie odbił się szerokim echem na świecie, przynosząc konkretne straty dla samochodowego giganta. Odsłonił także lekko kulisy niemieckiej polityki. - Do tej pory politycy obchodzili się z niemieckim przemysłem samochodowym jak z jajkiem - podkreśla Klaus Mueller, szef Federacji Niemieckich Organizacji Konsumenckich. Nic dziwnego, w końcu to kluczowa gałąź niemieckiej gospodarki. Czy ostatnia afera zmieni coś na linii polityka-biznes motoryzacyjny?

Jest wiosna 1995 roku. Nowo mianowana minister środowiska Angela Merkel stara się przekonać swoich kolegów z rządu do wprowadzenia nowego zbioru przepisów antysmogowych, które obejmowałyby m. in. restrykcyjne ograniczenia prędkości i czasowe zakazy dla konkretnych pojazdów. Nie udaje się. Mocne "nie" płynie z ust Matthiasa Wissmanna, ówczesnego ministra transportu blisko związanego z przemysłem - podkreśla Reuters.

"To doprowadziło Merkel do łez" - napisał w biografii niemieckiej kanclerz Gerd Langguth. Dla ambitnej młodej minister była to jednak życiowa lekcja. Lekcja o tym, jak polityka działa w zjednoczonych Niemczech - czytamy w analizie, którą opublikowała agencja.

Jedno jest niezmienne

Lata mijały, zmieniała się też polityczna rzeczywistość. Obecnie Angela Merkel już trzecią kadencję jest kanclerzem Niemiec, zaś Wissmann stoi na czele Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA), wpływowego lobby na rzecz niemieckich producentów samochodów.

Reuters zauważa, że jedna rzecz pozostała jednak niezmienna: pilnowanie interesu przemysłu samochodowego w niemieckiej polityce.

I właśnie ta relacja, którą część określa jako symbiotyczną, znalazła się w centrum uwagi po tym, jak ujawniono skandal w Volkswagenie.

Interes Berlina

Do tej pory nie pojawiły się żadne dowody na to, że niemieccy politycy zdawali sobie sprawę z fałszowania testów przez VW. Od początku afery Merkel i jej ministrowie wyrażali zaskoczenie i oburzenie, nakłaniając koncern do szybkiego oraz pełnego wyjaśnienia sprawy.

Jednak według agencji Reuters władze w Niemczech i innych krajach Europy od lat nieoficjalnie wiedziały o rosnącej przepaści między wartościami emisji spalin notowanymi w badaniach laboratoryjnych, a tymi osiąganymi podczas normalnej eksploatacji.

"Krytycy twierdzą, że przyczynił się do tego sam Berlin, który chronił swoich producentów samochodów przed bardziej drobiazgową analizą" - czytamy. Reuters przypomina w tym miejscu głośne starcie Berlina z europejskimi partnerami w sprawie nowych celów klimatycznych Europy. Merkel argumentowała wówczas, że chodzi tutaj także o obronę miejsc pracy w tym sektorze.

Pojawiają się też głosy, które twierdzą, że skandal w VW jest symptomem jeszcze głębszego problemu. Tego, że niemieckie koncerny samochodowe czują się absolutnie bezkarne i robią co chcą, bez obaw przed odwetem i nadzorem z Berlina. - Skandal w Volkswagenie jest strzałem ostrzegawczym dla polityków - podkreśla Christina Deckwirth z berlińskiego Lobby Control. - To pokazuje, że muszą mniej czasu spędzać na ochronie przemysłu motoryzacyjnego, a więcej na jego nadzorowaniu - dodaje.

Bliskie relacje

Jak pisze Reuters, istnieją poważne powody, dla których Berlin silnie wspiera swój przemysł samochodowy. Główny to miejsca pracy. Branża zatrudnia bowiem ponad 750 tys. pracowników w Niemczech.

Tylko w 2014 roku trzech wielkich producentów samochodów - Volkswagen, Daimler i BMW - uzyskało przychody rzędu bagatela 413 mld euro. Co ciekawe, były one dużo większe niż te niemieckiego budżetu federalnego.

"To przyczyniło się do wypracowania bliskich relacji między przemysłem i politykami. Zyskuje na tym także Matthias Wissmann, który mimo ostrego starcia z obecną kanclerz sprzed blisko 20 laty, wykorzystuje tę znajomość do obrony interesów przemysłu samochodowego" - czytamy.

"Ustawa Volkswagena"

Według agencji, podobnych powiązań może być więcej. Jak czytamy, lobbystą współpracującym z Daimlerem jest Eckart von Klaeden, były polityk CDU (partii Angeli Merkel - red.), który w przeszłości pracował w kancelarii Merkel. Jego nagłe przejście do biznesu motoryzacyjnego w 2013 roku skłoniło prokuratorów w Berlinie do wszczęcia postępowania. Było też powodem wprowadzenia zmian w prawie.

Reuters zauważa, że silne powiązania widać także na przykładzie innych ugrupowań. Thomas Steg, były rzecznik prasowy socjaldemokratycznego kanclerza Gerharda Schroedera, kieruje sprawami zarządu w Volkswagenie. W ostatnich latach z BMW współpracował były minister spraw zagranicznych Joschka Fischer.

Związki z polityką są silnie widoczne w Volkswagenie, którego działalności opiera się na przepisach z 1960 roku określanych mianem "ustawy Volkswagena". Prawo skutecznie chroni firmę przed przejęciem. Dwadzieścia procent udziałów pozostaje bowiem w rękach Dolnej Saksonii, regionu w centrum Niemiec, który przez lata dla wielu stał się odskocznią do wielkiej polityki.

Reuters zauważa, że jednym z przykładów powiązań może być Gerhard Schroeder, który był nazywany "auto kanclerzem". Jak przypomina agencja, gdy w 2003 roku Schroeder rozpoczął swoją daleko idącą reformę niemieckiego rynku pracy, zmiany te miał konsultować z Peterem Hartzem, szefem kadr w VW.

Ewolucja Merkel

Angela Merkel nie ma bezpośredniego powiązania z przemysłem samochodowym. Ale, jak wskazuje Reuters, jej postawa wyraźnie ewoluowała od czasu kiedy była ministrem środowiska w rządzie Helmuta Kohla.

W 2009 roku, kilka miesięcy przed finalną bitwą o drugą kadencję, kanclerz musiała podjąć decyzję w sprawie kontrowersyjnego planu ratunkowego dla niemieckiego producenta samochodów Opla. Co ciekawe, decyzję sprzeczną z radą jej ministra gospodarki, który utrzymywał, że koncernowi należy pozwolić zbankrutować.

Reuters pisze też, że cztery lata później, w okresie przygotowań do kolejnych wyborów, pod presją VDA, rząd agresywnie lobbował w Brukseli za rozmyciem nowych europejskich przepisów dotyczących emisji dwutlenku węgla.

"Jak z jajkiem"

Krytycy twierdzą, że zbytnim pobłażaniem dla producentów samochodów dotyczącym emisji dwutlenku węgla Berlin nieświadomie przyczynił się do wyhamowania innowacji w tym sektorze i "skrzywdził" długoterminowe perspektywy przemysłu.

Eksperci wskazują, że Niemcy notują znaczne opóźnienia we wprowadzaniu na rynek samochodów elektrycznych i coraz bardziej nierealne wydają się być prognozy zakładające sprzedaż 1 mln takich samochodów do końca obecnej dekady. - Do tej pory politycy obchodzili się niemieckim przemysłem samochodowym jak z jajkiem - przyznał w rozmowie z agencją Reuters Klaus Mueller, szef Federacji Niemieckich Organizacji Konsumenckich.

- Cele emisji zostały ustalone na mniej ambitnych poziomach, opóźniono także wejście w życie nowych zasad testowania. Co gorsza, przez lata nie było żadnego mechanizmu nadzorowania limitów emisji, co jest kosztowne zarówno dla środowiska jak i konsumentów, co pokazuje skandal w VW - dodał.

Na czym polegała manipulacja Volkswagena?

Autor: mb//mn / Źródło: Reuters

Raporty:
Pozostałe wiadomości

Zdjęcia dzieci, starszych osób czy porzuconych zwierząt publikowane w mediach społecznościowych wraz z emocjonalnymi apelami to często pułapka zastawiona przez oszustów - ostrzega NASK. Cyberprzestępcy wykorzystują takie materiały, by wyłudzać dane, pieniądze lub szerzyć dezinformację.

Fala oszustw. "Wpada się w pułapkę"

Fala oszustw. "Wpada się w pułapkę"

Źródło:
PAP

Coraz więcej restauracji w Austrii wprowadza limity czasowe dla gości. Powodem są klienci, którzy przez wiele godzin blokują miejsca dla innych.

Wprowadzają limity czasowe dla gości restauracji

Wprowadzają limity czasowe dla gości restauracji

Źródło:
PAP

Partia cukru kokosowego, w której wykryto obecność glutenu, jest wycofywana z obrotu - podał Główny Inspektorat Sanitarny. Dodał, że spożycie produktu przez osoby z nietolerancją glutenu lub alergią na pszenicę może prowadzić do reakcji alergicznej.

Partia cukru wycofywana z obrotu

Partia cukru wycofywana z obrotu

Źródło:
PAP

Do 765 pracowników PKP Cargo może stracić pracę w ramach zwolnień grupowych, które ruszają po braku odpowiedzi związków na propozycje ograniczenia układu zbiorowego pracy. Redukcja zatrudnienia ma potrwać do końca września.

PKP Cargo zaczyna zwolnienia grupowe

PKP Cargo zaczyna zwolnienia grupowe

Źródło:
PAP

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski poinformował, że odbył rozmowę telefoniczną z premierem Indii Narendrą Modim. Wśród poruszonych tematów znalazły się między innymi sankcje wobec Rosji.

Wołodymyr Zełenski rozmawiał z premierem Indii o Rosji

Wołodymyr Zełenski rozmawiał z premierem Indii o Rosji

Źródło:
PAP

Cztery reaktory największej elektrowni jądrowej we Francji zostały wyłączone z powodu masowego napływu meduz do systemów chłodzenia - podaje państwowa spółka energetyczna EDF.

Elektrownia jądrowa przestała działać. Chodzi o meduzy

Elektrownia jądrowa przestała działać. Chodzi o meduzy

Źródło:
PAP

- Już we wszystkich metropoliach rynek wtórny wygrywa z rynkiem pierwotnym pod względem dostępności mieszkań na przeciętną kieszeń - podkreśla ekspert portalu gethome.pl Marek Wielgo. Dodaje, że "w czerwcu wyłamywał się jeszcze Kraków, ale w lipcu także i w tej metropolii używane mieszkania były tańsze od nowych w przeliczeniu na metr kwadratowy".

Zmiany na rynku. "W czerwcu wyłamywał się jeszcze Kraków"

Zmiany na rynku. "W czerwcu wyłamywał się jeszcze Kraków"

Źródło:
PAP

"Polska klasa polityczna nie rozumie znaczenia turystyki i hotelarstwa" - stwierdziła w oświadczeniu w sprawie dotacji z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego. Hotelarze podkreślili konieczność zmiany niekorzystnych przepisów dotyczących systemu dotacji.

Oświadczenie hotelarzy w sprawie dotacji z KPO

Oświadczenie hotelarzy w sprawie dotacji z KPO

Źródło:
PAP

Dotację z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) dostał klub dla swingersów spod Częstochowy. - Działam legalnie, miałem w klubie wszystkie możliwe kontrole - powiedział "Faktowi" właściciel klubu Rafał Kulejewski. Dodał też, że nie ma problemu z tym, by jeszcze raz skontrolować jego działalność i zasadność dofinansowania z KPO.

Właściciel klubu dla swingersów o dotacji z KPO

Właściciel klubu dla swingersów o dotacji z KPO

Źródło:
"Fakt", PAP

Ustawa wiatrakowa, w której zawarto również zapisy dotyczące przedłużenia zamrożenia cen energii do końca tego roku, nie zyska akceptacji prezydenta Karola Nawrockiego - przekazał jego rzecznik Rafał Leśkiewicz. Zapowiedział, że prezydent przedstawi własne rozwiązanie, które pozwoli na zamrożenie cen prądu.

Pierwsze weto prezydenta? "To rozwiązanie nie zyska akceptacji"

Pierwsze weto prezydenta? "To rozwiązanie nie zyska akceptacji"

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Od piątku w ministerstwie przez cały weekend pracuje i pracował sztab kryzysowy, który jest odpowiedzialny za to, żeby znaleźć wszystkie dowody i wyjaśnić wszystkie nieprawidłowości, wszystkie wątpliwości, które dotyczą tych dofinansowań - powiedział wiceminister resortu funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko w wystąpieniu do dziennikarzy na temat wątpliwości wokół dotacji z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Sztab kryzysowy i "totalna kontrola". Ministerstwo Funduszy reaguje

Sztab kryzysowy i "totalna kontrola". Ministerstwo Funduszy reaguje

Źródło:
TVN24

- Projekty były wyłaniane przez ekspertów. Była to ocena dwustopniowa, dwie niezależne oceny. Każdy z ekspertów podpisuje deklarację bezstronności. Mamy zaufanie do pracowników, którzy uczestniczą w ocenie - powiedziała wiceprezes Rzeszowskiej Agencji Rozwoju Regionalnego Jolanta Wiśniowska w rozmowie z reporterem TVN24. W ocenie wiceministra funduszy Jana Szyszki to właśnie rzeszowskiej agencji dotyczą "szczególne wątpliwości".

Kontrole dotacji z KPO. "Jesteśmy zaskoczeni"

Kontrole dotacji z KPO. "Jesteśmy zaskoczeni"

Źródło:
tvn24.pl

Awantura trwa. Bo od pewnego momentu nie chodzi już o żadną prawdę. Chodzi o skompromitowanie KPO i funduszy. Więcej, całej Unii i naszego w niej członkostwa - w ten sposób ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz skomentowała burzę wokół dotacji z KPO. Dodała też, że "nie ma milimetra dowodów na to, że jakiś urzędnik czy któryś z ministrów zadziałał na własną korzyść".

"Zaczyna się wojna, a właściwie tanie igrzyska". Ministra zabiera głos w sprawie KPO

"Zaczyna się wojna, a właściwie tanie igrzyska". Ministra zabiera głos w sprawie KPO

Źródło:
PAP, tvn24

Premier powołał Renatę Mroczek na stanowisko prezesa Urzędu Regulacji Energetyki - podano w komunikacie. Kadencja szefowej URE to pięć lat.

Urząd Regulacji Energetyki ma nową szefową

Urząd Regulacji Energetyki ma nową szefową

Źródło:
PAP

Od 15 sierpnia 2025 turyści z Polski wjeżdżają do Wietnamu do 45 dni bez potrzeby uzyskania wizy - poinformował ambasador Ha Hoang Hai.

Kolejny kierunek bez wiz dla Polaków

Kolejny kierunek bez wiz dla Polaków

Źródło:
tvn24.pl

Opłaty za badania techniczne samochodów osobowych wzrosną o około 50 złotych, do 149 złotych - poinformował na poniedziałkowej konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Dodał, że opłaty za inne rodzaje badań wzrosną proporcjonalnie.

Opłaty dla kierowców w górę. Zapowiedź wiceministra

Opłaty dla kierowców w górę. Zapowiedź wiceministra

Źródło:
PAP

Każda nieprawidłowość musi być rozliczona, sprawdzona. Nie ma zgody na to, aby choć jedna złotówka została zmarnowana. Trwają kontrole. Te kontrole powinny przynieść efekty - powiedział minister finansów i gospodarki Andrzej Domański w programie "Jeden na Jeden" w TVN24, zapytany o kontrowersyjne dotacje z Krajowego Planu Odbudowy.

"Nie zgadzam się, że to jest koniec KPO"

"Nie zgadzam się, że to jest koniec KPO"

Źródło:
tvn24.pl

Tegoroczne wakacje, stojące w Portugalii pod znakiem masowego napływu wczasowiczów, obfitują we wprowadzane w niektórych kurortach restrykcje i kontrole sanitarne na plażach. Gwarantują jednak dobre wyniki finansowe branży turystycznej.

Niezapowiedziane kontrole na plażach

Niezapowiedziane kontrole na plażach

Źródło:
PAP

Świadczenie 300 plus z programu Dobry Start na wyprawkę szkolną przyznano od początku lipca ponad trzem milionom uczniów - poinformował w poniedziałek Zakład Ubezpieczeń Społecznych. - Złożenie wniosku do końca sierpnia gwarantuje wypłatę świadczenia do 30 września - przekazał Grzegorz Dyjak z ZUS-u.

Dodatkowe pieniądze na dziecko. ZUS o ważnym terminie

Dodatkowe pieniądze na dziecko. ZUS o ważnym terminie

Źródło:
PAP

Wystawienie łokcia przez okno w czasie jazdy, czy prowadzenie auta z gołym torsem we Włoszech może kierowcę słono kosztować. Z kolei zostawienie otwartego okna w aucie traktowane jest jako "zachęta do kradzieży".

Wysokie mandaty za "zimny łokieć" i nagi tors

Wysokie mandaty za "zimny łokieć" i nagi tors

Źródło:
PAP

Mamy tutaj do czynienia z pomysłem nieco szerszym niż tylko obniżenie podatku - wskazuje doktor Kamil Gemra ze Szkoły Głównej Handlowej, mówiąc o zapowiedzianym przez ministra finansów Osobistym Koncie Inwestycyjnym. Według eksperta może to być rewolucja "w dystrybucji obligacji detalicznych Skarbu Państwa".

"Tylnymi drzwiami mamy rewolucję"

"Tylnymi drzwiami mamy rewolucję"

Źródło:
PAP

Główny Inspektorat Sanitarny poinformował o wycofaniu z obrotu produktów marki Bao Long. GIS wyjaśnił w komunikacie, że w zupkach błyskawicznych i bulionach eksportowanych przez firmy z Wietnamu wykryto niedeklarowane alergeny.

Ostrzeżenie przed zupkami. Wszystkie partie wycofane

Ostrzeżenie przed zupkami. Wszystkie partie wycofane

Źródło:
PAP, tvn24.pl