Konwój kilkanastu autonomicznych ciężarówek, należących do sześciu rożnych producentów, właśnie zakończył swoją pierwszą trasę po Europie. Organizatorzy przejazdu podkreślają, że ten eksperyment zrewolucjonizuje transport na drogowy na ruchliwych autostradach Starego Kontynentu.
Autonomiczne pojazdy (czyli prowadzone przez komputer) takich firm jak DAF, Daimler, IVECO, MAN, Scania i Volvo wyruszyły z różnych miejsc w Europie, m.in. ze Szwecji, Belgii i Niemiec. Za cel obrały Rotterdam w Holandii.
Oszczędność paliwa
Ciężarówki jechały samodzielnie w kolumnach składających się z 2-3 pojazdów i zachowywały stałe tempo jazdy. Były połączone ze sobą za pomocą Wi-Fi. To ciężarówka z przodu ustalała trasę i prędkość, a pozostałe za nią podążały. Nad komputerem czuwał jednak człowiek, który siedział na miejscu kierowcy.
Dystans pomiędzy pojazdami wynosił niekiedy zaledwie 10 metrów, co spowodowało znacznie mniejsze zużycie paliwa, nawet o 15 proc. w stosunku do tradycyjnych przejazdów.
Wszystkie ciężarówki dotarły do Rotterdamu bez najmniejszych incydentów.
- Autonomiczne ciężarówki zapewnią czystszy i bardziej wydajny transport. Pojazdy przyczynią się również do poprawy bezpieczeństwa drogowego, ponieważ większość wypadków spowodowana jest przez czynnik ludzki - powiedziała holenderska minister infrastruktury i środowiska Melanie Schultz van Haegen.
#TruckPlatooning: on the road to Rotterdam with #IVECO! pic.twitter.com/dnMnAlnNNr
— IVECO (@IVECO) 5 kwietnia 2016
Kolejne testy
Pod koniec bieżącego roku w Kumbrii, w północno-zachodniej Anglii mają rozpocząć się drogowe testy autonomicznych ciężarówek. George Osborne, brytyjski Kanclerz Skarbu, zatwierdził już dofinansowanie tego projektu. Ciężarówki będą poruszać się w odległości kilku metrów od siebie, w konwojach złożonych z maksymalnie 10 pojazdów. Tylko w pierwszym z nich będzie siedzieć kierowca.
Autonomiczne pojazdy Google wyjadą na drogi:
Autor: tol/gry//km / Źródło: The Guardian