Nadszedł czas przygotowań do Bożego Narodzenia i poszukiwań prezentów, a przedświąteczna gorączka sprzyja podejmowaniu nieprzemyślanych decyzji przy sklepowych kasach. Na ratunek naszym portfelom ruszają organizacje konsumenckie, które będą udzielać bezpłatnych porad.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów finansuje projekt świątecznego bezpłatnego poradnictwa dla konsumentów. Rady można zasięgnąć w sklepie lub przez internet.
Eksperci Federacji Konsumentów dyżurują w dni powszednie i w weekendy na mobilnych stanowiskach w wybranych supermarketach w 17 miastach (Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań, Radom, Rzeszów, Sosnowiec, Szczecin, Tarnobrzeg, Warszawa, Wrocław, Zielona Góra). Z porady można też skorzystać przez internet, na facebookowym profilu Federacji Konsumentów.
Pomoc prawna w kamperze
Z pomocy prawnej będzie można skorzystać codziennie w godz. 9-17 w specjalnych kamperach w pobliżu sklepów sieci Kaufland. Prawnicy Stowarzyszenia na Rzecz Edukacji, Innowacji i Rozwoju Społecznego „DEXTRUM” będą obecni w kilkunastu miastach województw mazowieckiego i lubelskiego. (Biała Podlaska, Chełm, Hrubieszów, Jabłonna, Lubartów, Łuków, Mława, Puławy, Radom, Siedlce, Świdnik, Zamość).
Pomoc świąteczna obejmie także wrażliwe grupy konsumentów. Fundacja Edukacji Prawnej Prawo i Ja, przygotowała specjalną ofertę dla seniorów; w połowie grudnia zorganizuje wykłady w sanatoriach. Dla seniorów, którzy chcieliby zasięgnąć porady drogą elektroniczną, zostanie uruchomiony dyżur on-line na stronie organizacji.
Pomoc dla osób niesłyszących
Z zupełnie nowej formuły poradnictwa będą mogły skorzystać osoby niesłyszące. Centrum Edukacji i Wsparcia RES-GEST opublikuje filmiki instruktażowe poruszające tematykę konsumencką w telewizji z językiem migowym Glusi.tv oraz na swojej stronie internetowej. Osoby niesłyszące będą też mogły zasięgnąć porady przez internet.
Dla konsumentów, którzy chętnie korzystają z mediów elektronicznych i są zainteresowani uzyskaniem ekspresowej porady prawnej, Fundacja Konsumentów uruchomiła formularz porad on-line. Czas oczekiwania na odpowiedź to 24 godziny w przypadku pierwszych 100 zapytań konsumenckich i do trzech dni w przypadku pozostałych. Internauci mogą również samodzielnie wyszukać rozwiązanie swojego problemu w gotowym zbiorze porad na stronie.
Zobacz: Świąteczne hity. "Last Christmas" po polsku (6.12.2016)
Autor: azb//ms / Źródło: UOKiK