Coraz więcej korporacji współpracuje ze start-upami, trend ten będzie się utrzymywał i myślę, że za 10 lat już taka współpraca będzie standardem - mówi dyrektor Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (AIP) Sebastian Kolisz.
Kiedyś do AIP, czyli praktycznej szkoły prowadzenia biznesu dla start-upów, telefonowali przedstawiciele korporacji z prośbą o pomoc w rekrutacji nowych pracowników. Teraz coraz więcej dużych firm zwraca się do AIP z zapytaniem o start-upy, z którymi możliwe byłoby nawiązanie relacji biznesowych.
- Korporacje i start-upy działają na innych zasadach, kiedyś nie współpracowały, ale teraz coraz chętniej to robią, ponieważ uzupełniają się - ocenia Kolisz.
Współpraca ze start-upami
Według niego korporacje potrzebują start-upów, ponieważ te szybko dostosowują się do zmieniających się warunków i są kreatorami innowacji, działają niestandardowo. - Klienci chcą ciągle czegoś nowego, a produkt czy usługa są w stanie przebić się głownie ze względu na innowacyjne działanie - wyjaśnia.
Podkreśla także, że start-upy mogą również wypromować korporację w nowym środowisku. Korporacje zaś są zbyt duże, by "gonić" wszystkie trendy, ale mają wypracowaną ogromną markę i wielu klientów, mogą wspierać małe przedsiębiorstwa finansowo i pomóc im w wyjściu na rynek globalny.
W tym momencie szacuje się - mówi dyrektor AIP - że ponad połowa korporacji (60-70 proc.) współpracuje ze start-upami korzystając z ich innowacyjnych pomysłów, tworząc programy wsparcia.
- Myślę, że za 10 lat wszystkie korporacje będą zaangażowane we współpracę ze start-upami i wiele z nich będzie rezygnować z niektórych procesów na rzecz outsourcowania ich do środowisk start-upowych - prognozuje dyrektor. Jak dodaje, dziś "praktycznie każda większa, znana korporacja w Polsce ma jakiś program - CSR-owy, komercyjny czy inwestycyjny - nastawiony na współpracę ze start-upem".
Start-up pomysłem na biznes. "Debata Młodych" w TVN24 BiS (29.11.2016):
Autor: mb/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock