Alior zamierza o połowę uprościć ofertę produktów i usług, oraz wprowadzić cyfrowe rozwiązania ułatwiające zakup produktów i usług online. W rozwój innowacji i technologii IT bank zamierza w ciągu najbliższych czterech lat zainwestować dodatkowo 400 mln zł.
Strategia Alior Banku na lata 2017-2020 zakłada ciekawszą ofertę m.in. nowe rozwiązania cyfrowe - poinformował w poniedziałek Wojciech Sobieraj, prezes Alior Banku.
Dodał, że nieuchronne jest odchodzenie od bankowości oddziałowych na rzecz bankowości internetowej i mobilnej. Ten trend widać już teraz, bo średnio rocznie liczba transakcji w bankowości oddziałowej w Aliorze spada o 24 proc.
Zmiany w Alior Banku
- Kogoś, kto raz skorzystał z bankowości internetowej ciężko byłoby z powrotem zaciągnąć do oddziału. Chcemy postawić na nowoczesne formy obsługi klienta i chcielibyśmy przeprowadzić naszych klientów przez rewolucję technologiczną w sposób bezpieczny i przyjazny - powiedział prezes. - W tym samym czasie chcielibyśmy zwiększyć zwrot z inwestycji dla naszych akcjonariuszy - dodał. Bank w strategii poinformował, że utrzyma najwyższy na rynku poziom marży odsetkowej w wysokości 4,5 proc., obniży wskaźnik kosztów do przychodów do 39 proc. oraz zapewni akcjonariuszom banku wzrost zwrotu z kapitału z 8 proc. w 2016 r. do 14 proc. w 2020 r.
W nowej strategii stawia na rozwój organiczny, nie wyklucza jednak możliwości przejęć, gdyby trafiła się taka okazja. - Nasza strategia nie będzie oparta na fuzjach i przejęciach. Będziemy z uwagą obserwowali wszystkie nadarzające się okazje (…) jesteśmy gotowi do następnych wyzwań już praktycznie po kwietniu-maju 2017 roku. (...) Jeżeli coś się "trafi", to będziemy mieli oczy otwarte – powiedział Sobieraj. Prezes wyjaśnił, że bank mógłby być zainteresowany przejęciami, ale tylko takich podmiotów, które uzupełniałyby jego strategię.
Mniej oddziałów
Barbara Smalska, wiceprezes banku powiedziała na konferencji, że w ramach optymalizacji sieci placówek Alior Bank planuje do 2020 roku zmniejszyć ich liczbę do około 880 z 1110 obecnie. Liczba oddziałów własnych zostanie zredukowana o ponad 30 proc. do 200, a sieć banku będzie zdominowana przez małe placówki agencyjne z obsługą gotówki. - Będziemy ograniczać swoją sieć dystrybucji, ale dalej pozostaniemy na rynku bankiem numer cztery, jeśli chodzi o wielkość sieci placówek(…). Mimo tego, że nasza sprzedaż oddziałowa jest silna, stawiamy za cel, by do 2020 roku dużo większy procent naszej sprzedaży odbywał się w procesach zdalnych - wyjaśniła Smalska. Bank poinformował, że jednocześnie z redukcją sieci dystrybucji będzie podwyższał standard swoich oddziałów. Alior w strategii poinformował, że oczekuje spadku udziału oddziałów w transakcjach ogółem w segmencie bankowości detalicznej za trzy lata w Polsce do 40 proc. z 50 proc. obecnie.
Mniej produktów
- Chcemy postawić na nowoczesną formę obsługi klienta, na nowoczesne produkty. Cyfryzacja, digitalizacja odbywa się w każdym etapie działalności banku. Projekty, które będziemy wdrażać, w dużej części już się toczą - powiedział Sobieraj. Bank podał w poniedziałek, że planuje uprościć ofertę produktową, bo ich liczba ma spaść o połowę. Strategia Alior Banku zakłada też uruchomienie na koniec tego roku własnego pośrednika kredytowego online z rocznym wolumenem rzędu 2-3 mld zł. Pośrednik ten ma udostępniać oferty od dostawców bankowych i pozabankowych. Prezes banku poinformował, że Alior Bank za granicą planuje swój rozwój ograniczyć do współpracy z T-mobile. - Alior na lata 2017-2020 za granicą nie ma ambicji rozszerzania swojej obecności z wyjątkiem kontynuacji współpracy z T-Mobile. Wierzę jednocześnie, że będziemy w stanie wykorzystać naszą technologię do wejścia na rynki zagraniczne używając bankowości opartej na aplikacjach - powiedział Sobieraj. Strategia banku zakłada też, że Alior Bank osiągnie możliwość wypłaty dywidendy w 2020 roku zakładając, że nie zmienią się do tego czasu wymogi regulacyjne.
Prezes PZU Andrzej Klesyk o zakupie akcji Alior Banku:
Autor: tol/ms / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock