Jeszcze dwa lata temu byli panami świata. Młodzi, wykształceni, energiczni, podkupywani przez kolejne koncerny, które chciały stawiać ich za swoimi sterami w erze prosperity. Dziś sytuacja wygląda diametralnie inaczej, rzesza młodych wilków biznesu drastycznie stopniała. Ci, którzy odpadli często nie radzą sobie zaś w nowych realiach - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
W czasach wzrostu gospodarczego sprawny menedżer był panem na rynku pracy. Zarabiał często po kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie, często zmieniał miejsce pracy i sukcesywnie podwyższał poziom swojego życia. Często na kredyt. Potem kryzys przetrzebił rynek i na powierzchni zostali tylko najlepsi, albo wielcy szczęściarze.
Ci, którym się nie udało zostali bez pracy, ale z comiesięcznymi ratami do zapłacenia. A jak wynika z ankiety Fundacji Padagogium aż 70 proc. z nich woli nie mieć pracy niż zgodzić się na niższą pensje. Dla wielu ujmą jest nawet wysyłanie CV i szukanie nowej pracy.
Do ściany, a co dalej?
Zdaniem psychologa biznesu Jacka Santorskiego na polskim rynku funkcjonują dwa typy osób dobrze zarabiających: prawdziwi fachowcy oraz tzw. gracze korporacyjni. - Dla obu tych grup utrata pracy była bardzo bolesna, bo obecnie trudno jest znaleźć zatrudnienie na podobnym poziomie finansowym Ale szczególnie trudna jest sytuacja drugiej grupy - mówi gazecie. Jej przedstawiciele, jak tłumaczy Santorski, zajmowali się bardziej dbaniem o PR niż o wartość dodaną dla swojego pracodawcy. sprytnie balansowali i starali się trzymać, jak im się przynajmniej zdawało, ze zwycięzcami.
Ci ludzie zachłysnęli się wysokim standardem życia i teraz jak dzieci w fazie buntu, mówią: jak nie dostanę tego, co chce, to niczego nie biorę santorski
- Ci ludzie zachłysnęli się wysokim standardem życia i teraz jak dzieci w fazie buntu, mówią: jak nie dostanę tego, co chce, to niczego nie biorę - przekonuj psycholog. Ale z czasem dojdą do ściany. I wtedy będą musieli zmięknąć. - Część z nich woli założyć własną firmę, bo choć będą zarabiać mniej, to nie utracą dawnego prestiżu menedżera - mówi Katarzyna Korpolewska, także psycholog biznesu.
Źródło: "Dziennik Gazeta Prawna"
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu