- Niski poziom obywatelskiego zaufania w Polsce blokuje rozwój społecznie odpowiedzialnego biznesu - wynika z raportu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) przedstawionego w poniedziałek w Warszawie.
Według badań przeprowadzonych przez UNDP tylko połowa firm działających w Polsce ma jasno opracowane i zdefiniowane strategie odpowiedzialnej i przyjaznej społecznie działalności.
Przedsiębiorstwa, jak zaznaczono w raporcie, rzadko odczuwają zdecydowaną presję ze strony otoczenia na rzecz odpowiedzialnego działania, a 20 proc. spośród nich w ogóle nie angażuje się w dialog z pracownikami, kontrahentami i otoczeniem społecznym. Dla połowy firm dialog ten ma charakter sporadyczny.
- W przypadku naszych rodzimych firm koncepcja odpowiedzialnego biznesu jest jeszcze nadal nowością, a liderami w tym zakresie ciągle są raczej duże korporacje - powiedziała jedna z autorek raportu, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Mirella Panek-Owsiańska. Dodała, że "idei odpowiedzialnego biznesu nie można mylić z działalnością filantropijną i dobroczynną".
Jak wyjaśniła, odpowiedzialność w biznesie, to takie prowadzenie działalności gospodarczej, które uwzględnia nie tylko osiągnięcie maksymalnego zysku, ale także korzyści społeczne i dbałość o środowisko naturalne oraz satysfakcję kontrahentów.
Raport UNDP "Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce" jest jednym z ośmiu dotyczących tego tematu, jakie przygotowano w krajach Europy Wschodniej. Pozostałe dotyczą firm działających na Węgrzech, Litwie, Słowacji, w Chorwacji, Macedonii, Bułgarii i Turcji. W Polsce przebadano 40 firm zatrudniających od pięciu do 250 pracowników.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl