Krótka historia polskiego Pendolino, czyli dramat w sześciu aktach

Polska bez Pendolino?
Polska bez Pendolino?
tvn24
Polska bez Pendolino?tvn24

Ferrari na torach, które zmieni polską kolej - takie zapowiedzi towarzyszyły informacjom o tym, że Polska kupi superszybkie pociągi Pendolino. Im bliżej planowanego terminu oddania ich do użytku, tym więcej wątpliwości, czy w ogóle wyjadą na polskie tory.

Akt pierwszy - marzenia

Przymiarki do wybudowania w Polsce kolei wielkich prędkości pojawiają się już w latach 90. Ma to związek z modernizacją Centralnej Magistrali Kolejowej. W ogłoszonym w 1997 roku przetargu oferty składają trzy firmy - Fiat Ferroviaria, Adtrans i Siemens. W 1998 roku PKP wybiera tę pierwszą, oferującą pociąg Pendolino. Mają one kursować na trasie Warszawa-Kraków. Na drodze marzeniom staje jednak Najwyższa Izba Kontroli, która unieważnia przetarg zarzucając niegospodarność i konkludując, że ze względu na stan polskiej infrastruktury szybkie pociągi nie będą miały, po czym jeździć. Marzenia powracają niemal dekadę później. W 2008 roku dowiadujemy się, że rząd myśli o budowie "polskiego TGV" - kolei dużych prędkości. W PKP mają trwać prace nad studium uwarunkowań dotyczących budowy takiego projektu. Przetarg na zakup nowoczesnych pociągów zostaje ogłoszony 6 sierpnia. PKP chce kupić 20 składów. Do przetargu staje sześciu chętnych: CAF, francuski Alstom, Talgo, konsorcjum włoskiego Ansaldobreda i Newagu, Bombardier i Pesa oraz Siemens. Oferty otwarte zostają we wrześniu 2010 roku, czyli ponad dwa lata po rozpisaniu przetargu. Okazuje się, że kopertę przesłał jedynie Alstom, który wcześniej przejął od Fiata spółkę Fiat Ferroviaria. Pendolino wraca.

Akt drugi - deklaracje

Podpisanie umowy z Alstomem następuje 30 maja 2011 roku. Koszt 20 pociągów mogących osiągnąć prędkość nawet 250 km/h - ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Według zapowiedzi pociągi mają jeździć na trasie Kraków-Katowice-Warszawa-Gdańsk, a bilety mają kosztować od 60 do 150 zł. - To skok do przodu dla polskiej kolei - deklaruje ówczesny prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Już wiadomo, że pociągi nie pojadą po polskich torach przed Euro 2012. Wiadomo też, że Pendolino do Polski przyjedzie bez wychylnego pudła - nadwozia, które umożliwia szybsze pokonywanie zakrętów. PKP deklaruje, że tak będzie taniej i że oszczędność w czasie przejazdu między maszynami z "pudłem" i bez jest niewielka, a koszty znacząco różne. Niektórzy eksperci oceniają, że Pendolino będą jeszcze przez wiele lat kompletnie nieprzydatne, bo ani nasze tory, ani trakcja nie pozwalają na rozwinięcie tak wielkich prędkości. Pociąg będzie, więc jeździć z prędkością 160 km/h, czyli tyle samo, ile pociągi wielokrotnie tańsze.

Przewoźnik odbija piłeczkę zapewniając, że modernizuje tory i trakcję tak, że na niektórych odcinkach pociągi będą mogły jeździć z prędkością nawet 200 km/h.

16.05.2014 | Pendolino nie wyjedzie na czas na polskie tory?
16.05.2014 | Pendolino nie wyjedzie na czas na polskie tory?Dariusz Łapiński | Fakty TVN

Akt trzeci - realizacja

Mijają miesiące. Na tak duży kontrakt potrzebne są pieniądze. Połowa ma pochodzić z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, a reszta z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kredyt ten musi jeszcze otrzymać rządowe gwarancje. Udaje się - 18 lipca 2011 roku Polska podpisuje umowę z EBI. Dzień później rząd daje PKP Intercity gwarancje. 17 sierpnia podpisana zostaje umowa z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie projektu z funduszy unijnych. Kilka dni później pierwsza transza kredytu, którego udzielają EBI i CUPT jest już na kontach spółki. - Zakończył się proces finansowania, w którym beneficjentem jest PKP Intercity. Jednak prawdziwym beneficjentem są nasi obecni i przyszli pasażerowie, którzy będą mogli korzystać z oferty nowoczesnych składów zespołowych. Będzie to zupełnie nowa jakość dla podróżujących polskimi kolejami - mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Akt czwarty - oczekiwanie

Prace nad wprowadzeniem Pendolino do Polski trwają. W międzyczasie zmienia się minister transportu. Po jesiennych wyborach 2011 roku Cezarego Grabarczyka zastępuje Sławomir Nowak. Nowy minister jeszcze pod koniec roku deklaruje - szybkim pociągiem Pendolino pojedziemy z Gdańska do Warszawy w 2014 roku. - To, co będziemy budowali, to koleje dużych prędkości 200-230 km/h na konwencjonalnych liniach między północą a południem Polski - powiedział Nowak w Polskim Radiu. - To będziemy w Polsce wprowadzali w 2014 roku. Pojedziemy szybkim pociągiem Pendolino z Gdańska do Warszawy, a dalej do Katowic i Krakowa. I to będzie. To państwu gwarantuję, że to będzie - dodaje. Na początku kwietnia 2012 roku rozpoczynają się pracę związane z budową polskich składów Pendolino. Jeszcze w wakacje Polska dostaje unijne dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na budowę Centrum Serwisowego. Prace budowlane startują na początku listopada. Zakład ma mieć 12 tys. m kw powierzchni i zapewnić obsługę gwarancyjną oraz zaplecze serwisowe dla pociągów Pendolino przez 17 lat. Równolegle PKP PLK przeprowadza testy na Centralnej Magistrali Kolejowej. Sprawie współfinansowania zakupu pociągów z publicznych pieniędzy przygląda się Bruksela, która ma wątpliwości, czy nie zachwieje to konkurencji na rynku przewozowym.

Jest początek 2013 roku. Pierwsze Pendolino mają już niedługo pojawić się w Polsce. Tymczasem we Włoszech trwają testy maszyn dla Polski. W maju nowoczesne wagony prezentuje minister Nowak. - Te pociągi to nasza duma i symbol przemian na polskiej kolei - zachwala. I zapewnia, że pierwszy pociąg przyjedzie do nas w sierpniu, a regularnie ma kursować od grudnia 2014 r. - Na Sylwestra w 2014 r. pojedziemy z mojego rodzinnego Gdańska do Warszawy w 2 godz. 45 minut. Z Warszawy do Krakowa i Katowic w 2 godz. 15 min. - dodaje.

Sławomir Nowak przy kokpicie pendolino
Sławomir Nowak przy kokpicie pendolinoTVN24 Wrocław

Akt piąty - powitanie

Wreszcie następuje długo wyczekiwany moment - 12 sierpnia 2013 r.; do Polski przyjeżdża na testy pierwszy skład Pendolino. We Włoszech jedzie jeszcze o własnych siłach, ale od granicy ciągnie go lokomotywa PKP Cargo. Pociąg nie ma bowiem prawa jechać po polskich torach przed uzyskaniem homologacji. W ten sposób skład dojeżdża do Wrocławia, stąd trafi na testy na tor w Żmigrodzie.

Jeszcze tego samego dnia na wrocławskim Dworcu Głównym trwa zwiedzanie pociągu. Chętnych nie brakuje. Pojawiają się też politycy, wśród nich były i obecny minister transportu - Cezary Grabarczyk i Sławomir Nowak. Na pytanie dziennikarza o to, co stanie się, jeśli Pendolino nie przejdzie testów Nowak odpowiada: - Nie ma takiego ryzyka, niech pan nie będzie takim smerfem marudą. Wiecznie słyszę, że się nie uda. Wreszcie się udało, jest. Trwają testy na torze w Żmigrodzie. Podglądają je dziennikarze, a wraz z nimi cała Polska. W październiku do kraju przyjeżdża kolejny zamówiony skład. Jeszcze w listopadzie Pendolino bije kolejne rekordy prędkości. W grudniu w Polsce są już cztery składy.

Testy pendolino na polskich torach z Błękitnego24
Testy pendolino na polskich torach z Błękitnego24tvn24

Akt szósty - kłopoty

Początek 2014 roku to dla kolei duże zmiany. Ze stanowiskiem prezesa PKP Intercity żegna się Janusz Malinowski. Według rzeczniczki PKP Intercity powodem odwołania była "utrata zaufania". To za kadencji Malinowskiego PKP Intercity kupiło od Alstomu 20 pociągów Pendolino, realizował on też program remontu i modernizacji należących do przewoźnika lokomotyw i wagonów. W połowie lutego do Polski przyjeżdża kolejny już - szósty Pendolino. Pod koniec marca PKP PLK informuje, że do września ma zakończyć się przebudowa i modernizacja linii kolejowej, po której ma jeździć Pendolino.

W mediach pojawią się jednak pierwsze informacje o możliwych kłopotach z kontraktem. "Puls Biznesu" informuje, że Pendolino choć zgodnie z umową powinno móc rozwijać prędkość 250 km/h, będzie mogło jeździć maksymalnie 160 km/h - wszystko przez brak homologacji na wyższe prędkości. Prezes PKP Intercity zapewnia jednak, że projekt Pendolino nie jest zagrożony, a te pociągi w połowie grudnia zaczną regularnie kursować w Polsce.

6 maja mija jednak termin przekazania PKP Intercity pierwszych 8 z 20 składów z homologacją na jazdę z prędkością 250 km/h. Polski przewoźnik zaczyna naliczać kary producentowi. Za cztery tygodnie zwłoki kwota kar sięgnie 480 tys. euro za jeden pociąg. Oznacza to, że za osiem składów kary wzrosną w tym czasie do blisko 4 mln euro. PKP Intercity twierdzi, że nie może odebrać składów, które nie są zgodne z zamówieniem.

Zewrą kontrak na Pendolino? Rzeczniczka PKP Intercity: Projekt nie jest jeszcze zagrożony
Zewrą kontrak na Pendolino? Rzeczniczka PKP Intercity: Projekt nie jest jeszcze zagrożonytvn24

Alstom tłumaczy, że problemem wydłużającym proces homologacji jest brak odpowiedniej infrastruktury w Polsce, która umożliwiłaby przeprowadzenie odpowiednich testów. Komentując to stanowisko rzeczniczka PKP Intercity podkreśla, że Alstom przystępując do przetargu wiedział, jaka jest w Polsce infrastruktura kolejowa.

Wreszcie 16 maja wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński przyznaje, że kontrakt na dostawę Pendolino dla PKP może zostać zerwany. - Ten kontrakt skończy się konfliktem. Nie zostały spełnione warunki zamówienia - mówi w RMF FM.

I przyznaje: - Zakładano, że trzeba przeskoczyć epokę. To nie była najlepsza decyzja. - Trzeba było postawić na pociągi osiągające prędkość do 160 km/h.

Piechociński: Kontrakt na Pendolino może zostać zerwany
Piechociński: Kontrakt na Pendolino może zostać zerwany

Autor: mn//bgr/kwoj / Źródło: tvn24bis.pl

Pozostałe wiadomości

Po ataku USA parlament w Iranie zatwierdził zamknięcie cieśniny Ormuz, kluczowego szlaku łączącego Zatokę Perską z Morzem Arabskim - przekazał Reuters. Ostateczną decyzję w sprawie blokady podejmie Najwyższa Rada Bezpieczeństwa Narodowego Iranu.

Parlament w Iranie zatwierdził zamknięcie cieśniny Ormuz

Parlament w Iranie zatwierdził zamknięcie cieśniny Ormuz

Źródło:
PAP

Grecja od 1 lipca 2025 roku wprowadza nową opłatę turystyczną, która w niektórych przypadkach może wynieść nawet 20 euro (około 85 złotych). W ten sposób władze próbują walczyć z problemem nadmiernej turystyki.

Nowa opłata turystyczna w Grecji od lipca

Nowa opłata turystyczna w Grecji od lipca

Źródło:
tvn24.pl

Amerykańskie bombowce B-2 zrzuciły bomby GBU-57 na irański obiekt jądrowy w Fordo. Zdaniem ekspertów to jedyna broń zdolna do skutecznego zniszczenia zakładów wzbogacania uranu, które znajdują się głęboko pod ziemią. Oto, jak działa tak zwany "bunker buster", czyli pogromca bunkrów.

Użyta po raz pierwszy. Oto bomba, która spadła na Iran

Użyta po raz pierwszy. Oto bomba, która spadła na Iran

Źródło:
CNN, PAP

Atak USA na Iran może wywołać gwałtowną reakcję na globalnych rynkach po ich ponownym otwarciu - uważają inwestorzy. Ich zdaniem mogą wzrosnąć ceny ropy i zwiększyć się popyt na bezpieczne aktywa - podał Reuters.

Reakcja rynków i inwestorów na atak USA na Iran

Reakcja rynków i inwestorów na atak USA na Iran

Źródło:
Reuters, PAP

Nie odnotowano wzrostu promieniowania w pobliżu irańskich obiektów jądrowych zaatakowanych przez USA - podała Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA). Szef agencji Rafael Grossi przekazał, że odbędzie się nadzwyczajne posiedzenie Rady Gubernatorów MAEA.

Co z promieniowaniem po ataku USA na Iran. Agencja zwołuje nadzwyczajne posiedzenie

Co z promieniowaniem po ataku USA na Iran. Agencja zwołuje nadzwyczajne posiedzenie

Źródło:
PAP

Wejście Ukrainy do Unii Europejskiej (UE) mogłoby przynieść znaczące korzyści gospodarcze nie tylko samej Ukrainie, ale także krajom Europy Środkowej, w szczególności w Polsce - wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Tyle może zyskać Polska na Ukrainie w Unii Europejskiej

Tyle może zyskać Polska na Ukrainie w Unii Europejskiej

Źródło:
PAP

W sobotnim losowaniu Lotto nikt nie wytypował poprawnie wszystkich sześciu liczb. Oznacza to, że we wtorek do wygrania będzie sześć milionów złotych. Oto wyniki Lotto i Lotto Plus z 21 czerwca 2025 roku.

Rośnie kumulacja w Lotto

Rośnie kumulacja w Lotto

Źródło:
tvn24.pl

Polska nie zamierza obecnie przyjmować euro - podkreślił minister finansów Andrzej Domański Wyjaśnił, że obecny stan, gdy posiadamy własną walutę jest optymalny.

Minister o euro w Polsce. "Ten stan jest optymalny"

Minister o euro w Polsce. "Ten stan jest optymalny"

Źródło:
PAP

Polskie kąpieliska mają najgorszą jakość wody spośród krajów Unii Europejskiej - wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska za 2024 rok. W zestawieniu najwyżej znalazły się Cypr, Bułgaria oraz Grecja.

Najgorsze kąpieliska w Unii Europejskiej. Niechlubne miejsce Polski

Najgorsze kąpieliska w Unii Europejskiej. Niechlubne miejsce Polski

Źródło:
PAP

Chiny i Rosja stanowią obecnie podobne zagrożenie cybernetyczne dla Europy - stwierdził prezydent Czech Petr Pavel w rozmowie z "Financial Times". Gazeta przypomniała, że rząd w Pradze padł ostatnio ofiarą ataku hakerskiego grupy powiązanej z chińskimi służbami bezpieczeństwa.

Ostrzeżenie przed Chinami i Rosją. "Są sobie równe"

Ostrzeżenie przed Chinami i Rosją. "Są sobie równe"

Źródło:
PAP

W piątkowym losowaniu Eurojackpot nie padła główna wygrana, a kumulacja rośnie do 60 milionów złotych. W Polsce odnotowano wygraną trzeciego stopnia w wysokości około miliona złotych. Oto liczby, które wylosowano 20 czerwca 2025 roku.

Duża wygrana w Eurojackpot w Polsce

Duża wygrana w Eurojackpot w Polsce

Źródło:
tvn24.pl

Komisja Europejska będzie monitorować ceny po przystąpieniu Bułgarii do strefy euro - zapowiedział unijny komisarz gospodarki Valdis Dombrovskis. Ministrowie finansów państw UE zgodzili się na przystąpienie Bułgarii do strefy euro.

Wzrost cen przez euro. Bruksela ma się przyjrzeć

Wzrost cen przez euro. Bruksela ma się przyjrzeć

Aktualizacja:
Źródło:
PAP

Ministrowie finansów państw członkowskich Unii Europejskiej zgodzili się na przystąpienie Bułgarii do strefy euro 1 stycznia 2026 roku. Bułgaria będzie 21. unijnym krajem w eurolandzie.

Przyjęcie euro. Jest decyzja ministrów

Przyjęcie euro. Jest decyzja ministrów

Źródło:
PAP

Od 1 lipca 2025 roku maksymalne wynagrodzenie zasadnicze i dodatek funkcyjny między innymi wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast mają wzrosnąć o około 5 procent - wynika z projektu rozporządzenia zamieszczonego w wykazie prac legislacyjnych rządu.

Podwyżki dla samorządowców. Rząd szykuje zmiany

Podwyżki dla samorządowców. Rząd szykuje zmiany

Źródło:
PAP

Polska znalazła się wśród 14 sygnatariuszy porozumienia mającego na celu podjęcie skoordynowanych działań przeciwko rosyjskiej "flocie cieni". Za jej pomocą Rosja obchodzi sankcje międzynarodowe.

Walka z "flotą cieni". 14 państw się zobowiązało

Walka z "flotą cieni". 14 państw się zobowiązało

Źródło:
PAP

- Teraz, w ślad za najnowszą narracją prezesa NBP rynek przestaje wierzyć w lipiec. W sierpniu decyzji RPP nie mamy, więc zakłady idą dopiero o wrzesień - powiedział Mateusz Sutowicz, ekonomista ING Banku Śląskiego, opisując sytuację na rynku. Jeśli chodzi o waluty, to złoty lekko umacnia się do euro, co wspiera lepszy sentyment globalny.

Co ze stopami procentowymi? "Rynek przestaje wierzyć"

Co ze stopami procentowymi? "Rynek przestaje wierzyć"

Źródło:
PAP

Polska wraz z Estonią, Litwą i Łotwą, a także konsorcjum prywatnych przedsiębiorców oraz instytutów badawczych, złożyła do Komisji Europejskiej wniosek dotyczący budowy GigaFabryki Sztucznej Inteligencji - podał resort cyfryzacji. Projekt ma kosztować trzy miliardy euro.

Wiceminister o "przełomowej inwestycji". "Wspólnie z Litwą, Łotwą i Estonią"

Wiceminister o "przełomowej inwestycji". "Wspólnie z Litwą, Łotwą i Estonią"

Źródło:
PAP

Kwestia sztucznej inteligencji (AI) wymaga głębokiej refleksji etycznej - uważa papież Leon XIV. Przestrzega też przed możliwymi konsekwencjami tej technologii dla rozwoju dzieci i młodzieży.

Papież Leon o sztucznej inteligencji

Papież Leon o sztucznej inteligencji

Źródło:
PAP

TSUE wypowiedział się jednoznacznie za tym, że banki nie mogą występować o zwrot kwoty faktycznie wypłaconego kredytu, gdy konsument już go spłacił. Eksperci w rozmowach z tvn24.pl mówią zgodnie: to dobry sygnał dla konsumentów. - Bank będzie mógł po tym wyroku występować tylko o uregulowanie różnicy, czyli zwrot kapitału, który jeszcze pozostał do spłaty - komentuje czwartkowy wyrok adwokat Anna Wolna-Sroka z kancelarii Czabański Wolna-Sroka.

Co wyrok TSUE oznacza dla frankowiczów? Eksperci odpowiadają

Co wyrok TSUE oznacza dla frankowiczów? Eksperci odpowiadają

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Ministrowie finansów krajów Unii Europejskiej zaakceptowali zmiany w polskim Krajowym Planie Odbudowy (KPO). Chodzi o utworzenie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności o wartości prawie 26 miliardów złotych. Otwiera to drogę do wypłaty trzeciej transzy środków z KPO dla Polski.

Zmiany w polskim KPO. Szefowie resortów zdecydowali

Zmiany w polskim KPO. Szefowie resortów zdecydowali

Źródło:
PAP

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowuje pierwsze półrocze. Drogowcy planują ogłosić w tym roku przetargi na co najmniej 330 km dróg o szacunkowej wartość 13,5 mld zł. GDDKiA poinformowała, że w tym roku w Polsce przybędzie ponad 400 km nowych dróg.

Ponad 400 kilometrów nowych dróg w tym roku

Ponad 400 kilometrów nowych dróg w tym roku

Źródło:
PAP

Czy wiesz, że w Polsce możesz posługiwać się elektronicznymi dokumentami, ale jadąc za granicę, musisz mieć ich papierowe odpowiedniki? Że wystarczy prosta polisa za kilkadziesiąt złotych, aby uniknąć horrendalnych kosztów leczenia? Podpowiadamy, jak uniknąć przykrych niespodzianek podczas urlopu.

Jak przygotować się do zagranicznych wakacji. Lista

Jak przygotować się do zagranicznych wakacji. Lista

Źródło:
TVN24+