Komisja Nadzoru Finansowego przygotowała regulacje dotyczące reklam funduszy inwestycyjnych. Chce by reklamy były rzetelne, a żeby nie wprowadzały konsumentów w błąd muszą przestrzegać przed ryzykiem inwestycyjnym.
Zasady mówią, że reklama funduszu nie może wprowadzać w błąd, nie może prezentować informacji nieprawdziwych ani pomijać istotnych danych, musi informować o ryzyku inwestycyjnym, a w przypadku ofert specjalnych i promocji, reklama powinna określać ich czas.
Jednocześnie reklama ma prezentować nie tylko wyniki finansowe, ale także okres, w jakim zostały osiągnięte, musi zawierać informacje o pobieranych opłatach manipulacyjnych, nie powinna prezentować prognoz dotyczących spodziewanych zysków, zaś prezentowane dane mają być aktualne.
Jak mówi zastępca przewodniczącego KNF Marcin Gomoła, ostatnio często reklamy produktów łączonych, typu "lokatę plus fundusz" stwarzają wrażenie, że możemy w ciągu roku zarobić 45 procent. Tymczasem tak nie jest - i teoretycznie klient to wie, bo odpowiednie zastrzeżenie jest napisane gdzieś u dołu, mała czcionką.
Co zrobi Komisja Nadzoru Finansowego jeśli towarzystwa funduszy inwestycyjnych nie będą chciały zastosować się do jej zasad? Jak zapowiada, wtedy przygotowany zostanie projekt ustawy, która umożliwi w przyszłości nakładanie wysokich kary na nieposłuszne fundusze.
Źródło: tvn24
Źródło zdjęcia głównego: TVN24