Branża motoryzacyjna pozostanie głównym dostawcą nowych inwestycji w Polsce. Blisko połowa projektów to przedsięwzięcia firm, które już u nas działają. Najwięcej wydadzą producenci aut: Fiat i Opel - pisze rp.pl. W sumie projekty inwestycyjne warte są blisko 1,3 mld euro.
Na taką kwotę opiewają projekty, jakie obecnie negocjuje Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ).
Z 25 takich przedsięwzięć (wszystkie mogłyby przynieść 6,5 tys. nowych miejsc pracy) siedem – dziewięć może zostać zatwierdzonych jeszcze przed końcem tego roku. – Branża motoryzacyjna, obok sektora lotniczego, będzie w Polsce lokomotywą nowych inwestycji przez co najmniej pięć najbliższych lat – mówi "Rzeczpospolitej" prezes PAIIZ Sławomir Majman.
Zdaniem Pawła Tynela z Ernst & Young w tym roku wśród wszystkich nowych projektów inwestycyjnych napływających do Polski te związane z motoryzacją mogą stanowić nawet połowę. – W roku przyszłym taki trend powinien się utrzymywać – twierdzi Tynel.
Kto i ile zainwestuje
Najbardziej kosztowne tegoroczne przedsięwzięcia motoryzacyjne związane są z produkcją samochodów i silników: 1,5 mld zł przeznaczył Fiat na uruchomienie produkcji lancii ypsilon w Tychach, a 300 mln euro na fabrykę małolitrażowych silników w Bielsku-Białej. Ponad 120 mln euro będzie kosztować uruchomienie w gliwickim Oplu produkcji 3-drzwiowej astry IV.
Najwięcej projektów dotyczyło jednak części i komponentów. W Katowickiej SSE rozpoczęła się m.in. rozbudowa fabryki włoskiego Brembo, produkującego tarcze hamulcowe. W przyszłym roku będzie największym zakładem koncernu na świecie. Do końca marca przyszłego roku na terenie Wałbrzyskiej SSE ma być zrealizowana inwestycja Autolive Poland, producenta poduszek powietrznych. Zostanie tam zatrudnionych co najmniej 250 osób.
Źródło: rp.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24