Bankom udało się już opanować zamieszanie z błędnym księgowaniem wypłat z bankomatów. Zwróciły klientom niesłusznie pobrane pieniądze. Czasem nawet z naddatkiem. Zapewne niebawem będą je ponownie odbierać.
Dali, będą odbierać Już w środę na rachunki poszkodowanych wracały omyłkowo pobrane środki. Niestety, także te pieniądze, które klienci faktycznie wypłacili z bankomatu. Jak nietrudno się domyślić: skoro dali, to będą odbierać. Skąd ta kolejna pomyłka?
- Z tą awarią my nie mamy nic wspólnego - powiedział tvn24.pl Maciej Gajewski z VISA. - To banki zajmują się wypłacaniem pieniędzy. Naszym zadaniem było jedynie dostarczenie danych o przeprowadzonych transakcjach - tłumaczył Gajewski.
I tu tkwi przyczyna nowego zamieszania: nie czekając na dane z VISY, banki z własnych środków pospieszyły wyrównać klientom stan kont. Efekt jest taki, że salda kont wielu klientów zostały przywrócone do stanu sprzed dokonania tych transakcji. Oznacza to, że jeśli w ostatnim czasie Kowalski wypłacił z bankomatu 200 zł, a zaksięgowano mu dwa razy tyle, to po "wyrównaniu" przez bank na koncie nie tylko pojawiły się środki niesłusznie zaksięgowane, ale także te 200 zł, które wypłacił.
Zarówno mBank, jak i Multibank zapowiadają na swoich stronach internetowych, że będą ponownie księgować wypłaty w chwili, gdy otrzymają od VISY poprawne dane dotyczące wykonanych transakcji przez klientów. - Po przelaniu na konto dodatkowych pieniędzy banki same mogą je ponownie ściągnąć. Jeśli klient uprzedzi placówkę i zdąży je wydać, nim ta się o nie upomni, możemy być pewni, że bank obciąży debet bądź zmobilizuje do wyrównania rachunku - tłumaczyła TVN CNBC Katarzyna Marczyńska, arbiter bankowy.
Nie ma problemu - To był problem jednorazowy. Nasi informatycy znają już jego przyczyny - tak o wielokrotnym księgowaniu tej samej wypłaty z bankomatu mówiła dyrektor generalny VISA Europe w Polsce Małgorzata O'Shaughnessy. Zapewniła, że posiadacze kart VISA mogą już bezpiecznie z nich korzystać. O problemach klientów informowały mBank i MultiBank oraz Toyota Bank.
Awaria pod lupą KNF Sprawie przygląda się Komisja Nadzoru Finansowego i radzi klientom banków, aby sprawdzili salda rachunków, jeśli w ostatnich dniach wypłacali pieniądze z bankomatów. - Jeżeli są jeszcze jakieś niezgodności, trzeba napisać reklamację do banku. W razie czego, jest to dowód podjętych działań. Natomiast, jeśli w ciągu kilku dni sprawa by się nie wyjaśniła, KNF może podjąć działania ze swojej strony - powiedział rzecznik prasowy KNF Łukasz Dajnowicz.
Także Federacja Konsumentów radzi złożyć reklamację. - Jeśli błąd banku spowodował, że nasze płatności nie zostały dokonane w terminie, mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie - mówiła w TVN CNBC Biznes Izabela Dąbrowska z Federacji Konsumentów.
Źródło: tvn24.pl, TVN CNBC Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC BIZNES