Droga dla rowerów będzie traktowana jak jezdnia oraz torowisko. Przewiduje to nowelizacja przepisów Prawa o ruchu drogowym, która wejdzie w życie w środę, 21 września.
W Dzienniku Ustaw w sierpniu br. została opublikowana nowelizacja ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw. Przepisy od 21 września wprowadzą zmiany m.in. w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Jedna z nich dotyczy dróg dla rowerów, które będą traktowane jak jezdnia oraz torowisko. "Pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, (...), korzystać z przejścia dla pieszych" - brzmi znowelizowany artykuł ustawy. Obecnie w tym artykule jest mowa jedynie o jezdni oraz torowisku.
Zgodnie z ustawą, droga dla rowerów, to droga lub część drogi niebędąca jezdnią, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi, przeznaczona do ruchu rowerów, hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego oraz osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, w przypadkach przewidzianych w ustawie.
Droga dla rowerów - zmiany
Od 21 września br. przechodzenie przez drogę dla rowerów - podobnie jak przez jezdnię - poza przejściem dla pieszych będzie dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym, jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 metrów. Według przepisów przejście sugerowane, to nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie drogi przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych.
Co ważne, w takiej sytuacji przejście będzie dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. "Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów" - wskazano w przepisach.
Zgodnie z ustawą, pieszemu zabrania się wejścia na drogę dla rowerów m.in. bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych, czy też przechodzenia w miejscu o ograniczonej widoczności. Na drodze dla rowerów zabrania się również zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia. Ponadto w ustawie zapisano, że przez drogę dla rowerów nie będzie można przebiegać.
Od 21 września nie będzie można również korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez drogę dla rowerów, "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych".
Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia
Komunikat w sprawie nadchodzących zmian we wtorek opublikowało Ministerstwo Infrastruktury. Czytamy w nim, że od środy "przez drogę dla rowerów przechodzimy jak przez jezdnię lub torowisko tramwajowe".
"Od 21 września 2022 r. przy przekraczaniu drogi dla rowerów pieszych będą obowiązywały takie same zasady, jak przy przekraczaniu jezdni. Oznacza to, że pieszy wchodzący na drogę dla rowerów albo przechodzący przez nią jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych" - wyjaśnił resort.
Jak zaznaczono, przechodzenie przez drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym, jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 metrów. MI zwróciło uwagę, że "dotychczas przepisy nie regulowały ww. zasad ruchu, co było powodem wielu konfliktów pomiędzy pieszymi a kierującymi rowerami, hulajnogami elektrycznymi czy urządzeniami transportu osobistego".
Spacer drogą dla rowerów jak wykroczenie?
Pytaliśmy wcześniej policję, czy spacer drogą dla rowerów będzie uznawany za wykroczenie i jakie kary będą za to groziły. "Na dzień dzisiejszy nie ukazał się jeszcze 'taryfikator' punktów (rozporządzenie). W związku z tym przed wejściem w życie przepisów nie jesteśmy w stanie odnieść się do pytań odnoszących się do kwestii związanych z wysokością grzywny/pkt karnych" - mogliśmy przeczytać w odpowiedzi otrzymanej pod koniec sierpnia.
Zapytaliśmy zatem Ministerstwo Infrastruktury, czy pracuje nad zmianami w taryfikatorze, aby ewentualnie uwzględnić w nim powyższe wykroczenie, ale do momentu opublikowania artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock