Motoryzacyjna arystokracja nad jeziorem Como. Zobacz najpiękniejsze auta świata

Mazda RX Visionmat. prasowe

Pierwsza taka samochodowa gala odbyła się w roku 1929. Późniejsze perturbacje, jakich doświadczała ówczesna Europa, na wiele lat wstrzymały konkurs motoryzacyjnej elegancji. Wystawa odżyła w 1999 roku, by od tamtej pory rokrocznie gościć najpiękniejsze arcydzieła motoryzacyjne. Co pokazano w tym roku?

Ostatni konkurs motoryzacyjnej elegancji odbył się pod koniec maja. Jak co roku, posiadłość nad jeziorem Como gościła wystawców z całego świata, których pojazdy rywalizowały o miano najpiękniejszego auta i motocyklu.

Pokaz motoryzacyjnych dzieł sztuki miał miejsce w ogrodach innego dzieła sztuki – architektonicznego. Położona nieopodal granicy ze Szwajcarią Villa D'Este, widziała od momentu swojego powstania w drugiej połowie XVI wieku naprawdę wiele. Koronowane głowy i znakomite osobistości często gościły w jej murach. Posiadłość była też miejscem wielu romansów, a nawet głośnego morderstwa na tle miłosnym, kiedy hrabina Pia Bellentani, kochanka Carlo Sacchi - bogatego producenta jedwabiu, zastrzeliła go z pistoletu swojego męża. Od kilkunastu lat, osiadłość okrzyknięta przez "Forbes'a" najlepszym hotelem na świecie, ogląda co roku wydarzenie budzące równie potężne emocje - Concorso D'Eleganza Villa D'Este. To wystawa i konkurs, które przyciągają prawdziwą moto-arystokrację. Nad jeziorem Como pokazuje się auta i motocykle historyczne oraz samochody prototypowe i koncepcyjne. Właśnie te ostatnie w tym roku najmocniej przyciągnęły naszą uwagę.

Nagroda dla współczesnych aut koncepcyjnych i prototypowych po raz pierwszy została przyznana w ramach Concorso D'Eleganza w 2002 roku. W tym roku o palmę pierwszeństwa rywalizowało sześciu uczestników. Jeśliby zechcieć przedstawić ich w porządku alfabetycznym, wypadałoby zacząć od marki Alpine, która po latach nieudanych prób i mariaży wreszcie wydała z siebie owoc. Wskrzeszenie rajdowej legendy udało się dzięki koncernowi Renault – właścicielowi marki od 1973 r. Na Concorso D'Eleganza Francuzi pokazali model Alpine Vision Concept – dwumiejscowy samochód z centralnie zamontowanym silnikiem. Większość danych technicznych producent postanowił zachować dla siebie. Na tę chwilę wiadomo niewiele. Na przykład to, że umieszczony zaraz za kierowcą silnik doładowany o pojemności 1 800 ccm rozwija moc 273 KM. Zaliczane do kategorii piórkowej auto, ów motor rozpędzi do pierwszej setki w czasie poniżej 4,5 sek. W sprinterskich osiągnięciach Alpine pomoże dwusprzęgłowa przekładnia łącząca silnik z tylnymi kołami. Pierwsze egzemplarze mają wejść do sprzedaży w połowie 2017 r. Na konkursie elegancji można też było zobaczyć pojazdy prawie nie z tej ziemi. Jeden z nich otrzymał nawet prestiżową nagrodę za styl: „Desing Award”. Alfa Romeo Disco Volante, w nadwoziu Spyder, to wariacja znanego od 2012 modelu z twardym dachem.

Zbudowany dla uczczenia 90. rocznicy powstania firmy Carrozzeria Touring samochód nawiązuje do swojego pierwowzoru – C52 Disco Volante („latający spodek”). C52 był stworzony zgodnie z opatentowaną w drugiej połowie lat 30. ubiegłego wieku przez Carrozzeria Touring, metodą budowania poszycia aut nazwaną Superleggera (dosłownie: superlekka). Oparta na szkielecie z cienkich stalowych rurek oraz pokrywających je paneli aluminiowych, była podstawą dla karoserii takich ikon motoryzacji jak Alfa Romeo 8C 2900, pierwsze Lamborghini – 350 GTV, Maserati 3500 GT, Aston Martin DB4, czy Ferrari 166.

Sam Disco Volante Spyder to auto budzące skrajne emocje. Od zachwytu, po zdegustowanie. I nie chodzi tutaj jedynie o wygląd. Zbudowanie wersji coupe trwa cztery tysiące godzin pracy rzemieślniczej oraz dziesięć tysięcy roboczo-godzin konstruktorów. Żeby stać się właścicielem takiego auta, najpierw trzeba zgłosić się do fabryki w Mediolanie z Alfą Romeo 8C – samochodem z limitowanej serii, której wszystkie 500 egzemplarzy zostało już dawno wyprzedane. Następnie, nasze auto za sto kilkadziesiąt tysięcy funtów obsiadają rzemieślnicy ze szlifierkami kątowymi, rozcinając karoserię na drobne elementy. Dopiero kiedy auto zostanie ogołocone do podwozia, na szkielet nakłada się nowe pokrycie aluminiowe.

Innym uczestnikiem konkursu motoryzacyjnej elegancji był w tym roku Aston Martin Vanquish Zagato. Producent przedstawicieli motoryzacyjnej arystokracji pokazał owoc swojej współpracy z włoskim studiem designerskim. Firma Zagato powstała w 1919 roku, kiedy pewien pracownik fabryki samolotów opuścił zakład, by otworzyć swój biznes. Nadwozia budowane w fabryce Pana Ugo Zagato od początku łączyły w sobie lekkość i wytrzymałość, dzięki zastosowaniu technologii rodem z przemysłu lotniczego. To między innymi właśnie tym karoseriom swoje sukcesy zawdzięczają takie ikony sportu motorowego jak Alfa Romeo, czy Ferrari (np. team Scuderia Ferrari).

Aston Martin Vanquish Zagato jest kolejnym, po DB4 GT, V8 Zagato, DB7 oraz ostatnim V12 Vantage, modelem w historii współpracy firm, sięgającej lat 60 tych. Samochód został zaprezentowany w ramach Concorso d'Eleganza jako auto koncepcyjne ale chodzą słuchy, że gliniany model auta, już stoi w pewnym angielskim studio projektanckim (na takich formach nanosi się ostatnie poprawki stylistyczne przed uruchomieniem produkcji seryjnej auta).

Moc Astona Zagato wzrosła w stosunku do 576-konnego auta bazowego o 24 konie mechaniczne. Wolnossący silnik V12 wyprodukuje zatem okrągłe 600 KM, które rozpędzą owoc angielsko-włoskiej współpracy do pierwszej setki w czasie znacznie poniżej 4 sekund.

Ale nie o osiągi w tym aucie chodzi. Nadwozie Vanquisha Z to designerski majstersztyk. Karbonowa powłoka auta zbudowana jest dużych paneli, dzięki czemu udało się jeszcze bardziej oszczędzić wagę, którą łączenia elementów poszycia zawsze zwiększają. Koneserzy marki mogliby próbować zarzucić koncepcyjnemu Astonowi, że inspirowany jest kilkoma poprzednimi modelami z Gaydon (m. in CC-100, One-77, DB11 lub Vulcanem). Ale chyba nikt, nie będzie miał o to żalu do producenta. Z kolei Bugatti na Concorso D'Eleganza zaprezentowało w świecie rzeczywistym auto zaprojektowane do gry komputerowej. Model Vision Grand Tourismo wygląda łudząco podobnie do Chirona, dla którego prawdopodobnie było protoplastą. Zanim bowiem ujrzeliśmy nowego cesarza dróg na tegorocznym genewskim Motor Show, wirtualna wersja Vision GT już ścigała się po okrążeniach kultowej gry komputerowej – Grand Tourismo.

Wygląd, zaprezentowanego na konkursie elegancji auta ze stajni Bugatti, chyba nikogo nie pozostawi obojętnym. Nawet sam Chiron, mógłby zazdrośnie spoglądać w stronę swojego bliskiego krewnego, gdyby postawiono obydwa auta obok siebie. Niemal bliźniacze kształty odróżnia jedynie kilka dodatków aerodynamicznych Vision GT, które mogłyby się okazać nie do końca legalne na publicznych drogach Starego Kontynentu. Z przodu auta, znajduje się wielki splitter, służący do wyrównywania ciśnienia powietrza opływającego auto górą i dołem przy dużych prędkościach. Z tyłu natomiast, inżynierowie Bugatti, a wcześniej programiści Grand Tourismo, zamontowali ogromny spoiler, mocno wystający poza obrys auta. Nie znamy detali technicznych, dotyczących silnika, czy przeniesienia napędu Vision GT. Jednak jego geny, współdzielone z Chironem, nakazują sądzić, że mamy tu do czynienia z 8-litrowym silnikiem o 16 cylindrach w układzie W, generującym 1500 KM i 1600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jakkolwiek małe wydają się szanse zwykłego Kowalskiego na poprowadzenie jednego z 500 egzemplarzy Chirona, jakie Bugatti planuje wyprodukować, szanse na przejażdżkę modelem Vision GT są jeszcze mniejsze.

Na konkursie elegancji nie zabrakło też przedstawiciela aut o napędach w dalszym ciągu zwanych alternatywnymi. Pewne studio designerskie z okolic Turynu, przyjechało do Villa d'Este z modelem H2. Jak sugeruje nazwa, auto napędzane jest ogniwem wodorowym. Założona w 1930 roku przez Battistę Pininfarinę firma, znana jest przede wszystkim z projektów karoserii dla pojazdów gwiazd i milionerów, a także ze współpracy m.in. z Ferrari, Maserati, Lancią, Alfa Romeo, Mitsubishi, Roverem, Peugeotem, Hondą, Volvo, Bentleyem, Rolls-Roycem oraz Cadillaciem. Od końca maja 2016 będzie również rozpoznawana, jako odpowiedzialna za projekt Pininfarina H2 Speed. Auto koncepcyjne, które potrafi rozpędzić się ze startu zatrzymanego do 100 km/h w czasie poniżej 3,5 sek., jednocześnie emitując wyłącznie parę wodną. Nie rozwodząc się nad wyglądem auta, bo to najlepiej oddadzą zdjęcia zamieszczone w galerii, warto kilka słów poświęcić szczegółom technicznym. Na przykład dwóm silnikom elektrycznym, z których każdy niezależnie napędza tylne koła, generując łącznie moc 503 KM. Ponieważ w samochodach z takimi motorami nie trzeba montować skrzyni biegów, oszczędność kilogramów w sportowym H2 nie wynika tylko z zastosowania lekkich kompozytów węglowych, użytych do wykonania karoserii.

Koncepcyjna Pininfarina przewozi paliwo w dwóch zbiornikach, do których łącznie można zatankować 6,1 kg wodoru.

Prędkość maksymalna auta, które jest gdzieś w połowie drogi między prototypem, a samochodem produkcyjnym, wynosi blisko 300 km/h. Niezaprzeczalną przewagą samochodu, napędzanego co prawda silnikami elektrycznymi, ale energią pochodzącą z łączenia atomów wodoru i tlenu w cząsteczki wody, nie zaś z baterii, jest czas tankowania. Zbiorniki supersamochodu Pininfarina H2 Speed zatankujemy do pełna w zaledwie 3 minuty.

Monopol europejskich producentów aut wystawianych na tegorocznym konkursie elegancji, przełamała japońska Mazda. Model RX Vision Concept, to napędzany silnikiem Wankla roadster inspirowany włoskimi samochodami z lat 50', 60' i 70. Jak mówi kierownik projektu– Kevin Rice, "jeśli spojrzeć na Ferrari GTB albo Ferrari 330, czy wszystkie te włoskie auta z późnych lat 50-tych, 60-ty i początku 70-tych, zauważymy jak czystą, wręcz purystyczną miały formę i jakie były ekscytujące”.

- Współcześnie wszystko dzieje się szybciej, ludzie są bardziej zabiegani ale my szanujemy te minione wartości oraz piękno, które były bardziej doceniane kilka dekad temu. Jeżeli nikt inny nie chce tego zrobić, to my je wskrzesimy - dodaje Rice.

Przed RX Vision stoi jednak wiele trudności. Wokół ewentualnego wejścia auta koncepcyjnego do seryjnej produkcji krąży sporo znaków zapytania. Pierwszym z nich są wśrubowane normy emisji spalin, jakie coraz więcej państw stawia przed producentami aut. Zamontowany w prototypowej Mazdzie silnik rotacyjny, pomimo wszystkich swoich zalet, emituje duże ilości zanieczyszczeń, a ich zmniejszenie jest nie lada sztuką.

Zapytany, kiedy zamierzają zapalić zielone światło dla seryjnej produkcji RX Vision, Rice uśmiecha się i mówi: - Bardzo chcielibyśmy zbudować to auto, ale nie jest to taka prosta sprawa. Mamy skromny zespół inżynierów pracujących wyłącznie nad silnikiem Wankla. Nie zostawiliśmy projektu na etapie modelu RX-8, żeby teraz leżał na końcu zakurzonego magazynu i kiedy już świat będzie gotowy na zakup kolejnego auta z silnikiem rotacyjnym, będziemy go mieli w naszej ofercie.

Z niecierpliwością wyglądamy wieści o seryjnej produkcji każdego ze wspomnianych wyżej aut oraz kolejnego Concorso D'Eleganza w Villa D'Este.

Autor: Jakub Tomaszewski / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe

Pozostałe wiadomości

Najniższa krajowa w 2026 roku ma wynieść 4806 złotych brutto, a stawka godzinowa - 31,40 złotego - wynika z założeń projektu opublikowanych w wykazie prac rządu. Oznacza to, że Rada Ministrów podtrzymała swoją wcześniejszą propozycję dotyczącą płacy minimalnej.

Najniższa krajowa 2026. Plan rządu w sprawie minimalnego wynagrodzenia

Najniższa krajowa 2026. Plan rządu w sprawie minimalnego wynagrodzenia

Źródło:
PAP

Jonas Gahr Stoere, premier Norwegii, skrytykował władze USA po zapowiedzi nałożenia 15-procentowych ceł na norweskie towary. Podkreślił, że na taryfach najbardziej ucierpią producenci łososia. Decyzja Donalda Trumpa spowodowała spadki na giełdzie w Oslo.

Premier Norwegii: to oni ucierpią najdotkliwiej

Premier Norwegii: to oni ucierpią najdotkliwiej

Źródło:
PAP

Mam nadzieję, że Arktyka stanie się regionem współpracy, a nie rywalizacji - powiedział Piotr Rychlik, ambasador do spraw Arktyki i Antarktyki w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Podkreślił, że Polacy są obecni w tym regionie od lat. Rychlik ostrzegł także przed konfliktami w Arktyce, które "mogłyby mieć katastrofalne skutki".

To może mieć "katastrofalne skutki dla całego świata"

To może mieć "katastrofalne skutki dla całego świata"

Źródło:
PAP

Obniżka stóp procentowych nie przełożyła się na wyraźny wzrost popytu na rynku mieszkaniowym - wynika z raportu Metrohouse i Credipass. Eksperci wskazują, że wielu potencjalnych kupujących wstrzymuje się z decyzjami zakupowym.

"Zostawił w tyle Kraków i zbliżył się do Warszawy"

"Zostawił w tyle Kraków i zbliżył się do Warszawy"

Źródło:
PAP

Premier Węgier Viktor Orban zapowiada plan ochrony pracowników i fabryk. To reakcja na lipcową umowę handlową Unia Europejska - Stany Zjednoczone.

"Musimy opracować dwa plany". Orban reaguje na ruch Trumpa

"Musimy opracować dwa plany". Orban reaguje na ruch Trumpa

Źródło:
PAP

Kwestia tak zwanych groszowych emerytur wymaga uregulowania - podkreślił prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Zbigniew Derdziuk. Szef ZUS wyjaśnił przy tym, że "jeśli ktoś dostaje dwa grosze co miesiąc, a sam przelew kosztuje dziesięć groszy, to tylko do tego dopłacamy".

Dwa grosze emerytury. "Tylko do tego dopłacamy"

Dwa grosze emerytury. "Tylko do tego dopłacamy"

Źródło:
PAP

W lipcu wskaźnik PMI dla polskiego przemysłu wzrósł do 45,9 z 44,8 punktu w czerwcu - podała firma S&P Global. Zatrudnienie spadało już po raz piąty w tym roku. W raporcie podkreślono, że widać "dalszy gwałtowny spadek liczby nowych zamówień".

"Gwałtowny spadek liczby nowych zamówień". Niepokojący raport

"Gwałtowny spadek liczby nowych zamówień". Niepokojący raport

Źródło:
PAP

Miejscowości w Dolomitach mają dość tłumów turystów. Chcą wprowadzić nowe przepisy, zakazy i kary, by ograniczyć ich napływ. Władze mówią wprost: sytuacja jest nie do zniesienia. Skarżą się na korki, hałas, tłok przy punktach widokowych i dzikie kempingi w górach.

Mają dość turystów. "Sytuacja jest nie do wytrzymania"

Mają dość turystów. "Sytuacja jest nie do wytrzymania"

Źródło:
PAP

Prezes Państwowej Agencji Atomistyki (PAA) wydał zezwolenie na eksploatację reaktora badawczego MARIA. Decyzja jest bezterminowa - poinformowała agencja.

Jest zezwolenie na eksploatację polskiego reaktora 

Jest zezwolenie na eksploatację polskiego reaktora 

Źródło:
PAP

Wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz powiedział, że dzięki podpisanej umowie wykonawczej na kolejne czołgi K2, w tym pierwsze w spolonizowanej wersji, Polska zyskuje zdolność do produkcji czołgów.

Umowa na kolejne czołgi K2. Szef MON: Polska zyskuje zdolności do produkcji

Umowa na kolejne czołgi K2. Szef MON: Polska zyskuje zdolności do produkcji

Źródło:
PAP

Porozumienie w sprawie ceł między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi może przynieść polskiej gospodarce stratę ośmiu miliardów złotych - wynika z szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Eksperci dodają, że spadek eksportu w żadnej z kluczowych branż nie powinien wynieść więcej niż 1,5 procent.

Polska może na tym stracić osiem miliardów

Polska może na tym stracić osiem miliardów

Źródło:
PAP

Ceny najmu mieszkań w Polsce idą w górę kolejny kwartał z rzędu - wskazują analitycy Rankomat.pl i Rentier.io. W raporcie podkreślają też, że dalszy spadek stóp procentowych może zahamować ten trend i zachęcić młodych do zakupu własnych mieszkań.

Najem a rata. "Rekordzistą jest Kraków"

Najem a rata. "Rekordzistą jest Kraków"

Źródło:
PAP

Senatorowie bez poprawek przyjęli nowelę o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego, która zakłada objęcie rękojmią deweloperów wad mieszkań i domów nabytych również na podstawie umów deweloperskich. "Prawdziwa zmiana w polityce mieszkaniowej" - podkreśliła Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw. "Prawdziwa zmiana"

Nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw. "Prawdziwa zmiana"

Źródło:
PAP

Na stanowisko prezesa Najwyższej Izby Kontroli zgłoszono dwie kandydatury: Tadeusza Dziubę, proponowanego przez PiS, oraz Mariusza Haładyja, którego zgłosił marszałek Sejmu - poinformowała Kancelaria Sejmu. Decyzja o wyborze prezesa NIK ma zostać podjęta podczas posiedzenia Sejmu zaplanowanego na 10-12 września.

Wybór nowego szefa NIK. Są dwie kandydatury

Wybór nowego szefa NIK. Są dwie kandydatury

Źródło:
PAP

W czwartek główne indeksy na Wall Street zakończyły sesję na minusie. Inwestorzy skupili się przede wszystkim na lepszych od prognoz wynikach kwartalnych Microsoftu i Meta Platforms. Wartość rynkowa Microsoftu po raz pierwszy w historii przekroczyła poziom czterech bilionów dolarów.

Granica czterech bilionów przekroczona. "Krzyczeli z radości"

Granica czterech bilionów przekroczona. "Krzyczeli z radości"

Źródło:
PAP

W czwartkowym losowaniu Lotto nie padła szóstka. Kumulacja rośnie więc do trzech milionów złotych. Oto wyniki losowania Lotto i Lotto Plus z 31 lipca 2025 roku.

Rośnie kumulacja w Lotto

Rośnie kumulacja w Lotto

Źródło:
tvn24.pl

Donald Trump ogłosił utrzymanie 25-procentowych ceł na towary z Meksyku. Prezydent USA odroczył także wprowadzenie wyższych taryf, które miały wejść w życie w piątek.

Trump przesunął termin. "Będziemy rozmawiać"

Trump przesunął termin. "Będziemy rozmawiać"

Źródło:
CNN, PAP

Donald Trump po raz kolejny zaatakował prezesa banku centralnego Jerome'a Powella. Prezydent USA stwierdził, że szef Fed jest "totalnym nieudacznikiem", a jego działania kosztują Stany Zjednoczone "biliony dolarów".

Trump znów atakuje. "To totalny nieudacznik"

Trump znów atakuje. "To totalny nieudacznik"

Źródło:
PAP

Nie ma planów likwidacji możliwości wypłat z Pracowniczych Planów Kapitałowych - poinformowało Ministerstwo Finansów. Dodało, że zgromadzone w PPK środki są własnością prywatną oszczędzającego.

Wypłaty z PPK. Resort wyjaśnia

Wypłaty z PPK. Resort wyjaśnia

Źródło:
PAP

- Monitorujemy sytuację związaną z potencjalnym przejęciem udziałów w gdyńskim terminalu kontenerowym przez amerykańskie konsorcjum - przekazał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Konglomerat CK Hutchison, właściciel terminala, chciałby włączyć do transakcji "strategicznego" inwestora z Chin.

Wiceminister o terminalu w Gdyni: transakcja jest nadzorowana

Wiceminister o terminalu w Gdyni: transakcja jest nadzorowana

Źródło:
PAP

Senat bez poprawek przyjął nowelę, która nakłada na banki obowiązek zweryfikowania w bazie PESEL, czy klient żyje w przypadku braku aktywności na jego koncie przez pięć lat. Ustawa trafi teraz do prezydenta.

Sprawdzą, czy klient żyje. Czas na ruch prezydenta

Sprawdzą, czy klient żyje. Czas na ruch prezydenta

Źródło:
PAP

Adidas ostrzega, że amerykańskie cła podniosą jego koszty o kolejne 200 milionów euro. Firma zapowiedziała już, że ceny jej produktów w Stanach Zjednoczonych pójdą w górę.

Skutek ceł Trumpa. Znana marka zapowiada podwyżki

Skutek ceł Trumpa. Znana marka zapowiada podwyżki

Źródło:
BBC

Rezerwują bilety, tygodniami planują wymarzony wyjazd, a na lotnisku przy bramkach słyszą, że nie polecą - bo brakuje miejsc. Spędzający sen z powiek urlopowiczom overbooking to stała i całkowicie legalna praktyka linii lotniczych. Pasażer może liczyć na odszkodowanie, czasem też na dodatkowe świadczenia, ale nie zawsze rekompensuje to wydatki i stracony urlop. Eksperci nie mają złudzeń: overbooking to pewne ryzyko, ale jest sposób, by je ograniczyć.

Masz bilet, ale nie polecisz. "Tacy pasażerowie są wygodniejsi do usunięcia"

Masz bilet, ale nie polecisz. "Tacy pasażerowie są wygodniejsi do usunięcia"

Źródło:
TVN24+