Ponad połowa Polaków czerpie bieżące informacje głównie z telewizji, a co trzeci - z internetu. Chętniej niż na Zachodzie płacimy też za treści w sieci - wynika z raportu Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ). A wśród emigrantów najbardziej popularnym serwisem internetowym jest TVN24.
Dla 56 proc. Polaków telewizja jest najważniejszym źródłem informacji. Podobny wynik badacze osiągnęli w Portugalii (55 proc.) oraz Niemczech (53 proc.). Najrzadziej informacje z tego medium czerpią Austriacy - 35 proc.
Internet na podium
Drugim najpopularniejszym źródłem informacji dla Polaków jest internet. Co trzeci (32 proc.) mieszkaniec naszego kraju o najważniejszych wiadomościach dowiaduje się podczas przeglądania serwisów informacyjnych w sieci. Pod tym względem wśród badanych państw najlepiej wypadają Czesi (44 proc.) oraz Brytyjczycy i Hiszpanie (oba państwa po 38 proc.). Co ciekawe rzadziej od Polaków informacje z internetu czerpią np. Niemcy (23 proc.) oraz Austriacy (24 proc.).
Z raportu wynika również, że jesteśmy europejskimi liderami, jeśli chodzi o płacenie za newsy w sieci. W ubiegłym roku zrobiło to 17 proc. polskich internautów, którzy wchodzą do sieci w poszukiwaniu najnowszych informacji. A 7 proc. miało zasubskrybowane takie usługi. W obu przypadkach wypadamy bardzo korzystnie na tle innych, bardziej dojrzałych mediowych rynków, jak brytyjski, niemiecki, austriacki, holenderski czy hiszpański.
Czytamy i płacimy
Co ciekawe 15 proc. ruchu w najpopularniejszych polskich markach medialnych pochodzi z zagranicy. Polskie media są szczególnie popularne w Wielkiej Brytanii i Niemczech, gdzie na stałe mieszka wielu Polaków. Internetowy serwis TVN24 uzyskał tu najwyższy 16 proc. wynik udziału zagranicznej publiczności.
Gdzie czytamy?
Co ciekawe polscy internauci najczęściej sprawdzając informacje w sieci korzystają z komputera stacjonarnego lub laptopa - 81 proc. Na drugim miejscu wśród urządzeń, które służą do odczytywania informacji służą smartfony (52 proc.), a na trzecim znalazły się tablety - 18 proc.
Raport
Badanie dotyczące korzystania z mediów został przygotowany przez brytyjski Reuters Institute for the Study of Journalism, działający przy Uniwersytecie w Oksfordzie.
Autor: msz/ / Źródło: TVN24 BiS
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock