Ministerstwo Infrastruktury i samorząd Niepołomic przeznaczyły dodatkowe środki na sfinansowanie budowy węzła na autostradzie A4 w Małopolsce, który poprawi dojazd do tego miasta i znajdującej się w nim strefy gospodarczej - podał burmistrz Niepołomic.
- Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał dokumenty zwiększające finansowy wkład Skarbu Państwa w budowę zjazdu z autostrady. W międzyczasie my znaleźliśmy dodatkowe pieniądze na sfinansowanie tej inwestycji w budżecie samorządowym. Dzięki temu będzie możliwe podpisanie umowy z wykonawcą wyłonionym w przetargu, mimo iż zaproponowana przez firmę kwota przekraczała pierwotnie zakładany poziom - poinformował burmistrz Roman Ptak.
Koszt budowy
W maju Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła drugi już przetarg na wykonawcę inwestycji. Podobnie jak w pierwszym wszystkie trzy złożone oferty przewyższały kosztorys inwestorski, który po pierwszym przetargu został podniesiony o ok. 3,9 mln zł, do ponad 31,6 mln zł. Najtańszą ofertę przedstawiło konsorcjum Trakcja PRKiI z Warszawy i litewska AB Kauno Tiltai. Burmistrz Niepołomic zastrzegł, że dzięki dodatkowym środkom ministerialnym i samorządowym ta ważna dla mieszkańców i przedsiębiorców powiatu wielickiego inwestycja stała się faktem. Według niego koszt budowy zjazdu z autostrady A4 na wysokości jej przecięcia z drogą wojewódzką 964 wyniesie 48 mln zł.
Jak podano, 27,5 mln zł pochodzić będzie z budżetu centralnego, których dysponentem została Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ta instytucja występuje w roli głównego inwestora i koordynuje przebieg budowy. 20,5 mln zł pochodzi z budżetu samorządów - województwa małopolskiego, powiatu wielickiego i gminy Niepołomice. Prace potrwają 15 miesięcy od momentu podpisania umowy, z pominięciem trzech miesięcy zimowych (od połowy grudnia do połowy marca).
Znaczenie inwestycji
Zjazd z autostrady to jedno z trzech zadań mających na celu lepsze skomunikowanie gminy Niepołomice. Kolejnymi będą: budowa obwodnicy Podłęża, łączącego zjazd z Niepołomicką Strefą Inwestycyjną oraz przebudowa i zmiana zarządcy ulic: Kwiatkowskiego, Wimmera i Kolejowej. Nowy węzeł zostanie zlokalizowany między istniejącymi węzłami Kraków Bieżanów i Targowisko. Powstanie w miejscu, gdzie autostrada A4 Kraków - Tarnów przecina drogę wojewódzką nr 964, co umożliwi wjazd i zjazd z autostrady A4 na tę drogę wojewódzką stanowiącą ważne połączenie gmin położonych po południowej stronie autostrady i Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej. Do tej pory droga wojewódzka przebiegała pod wiaduktem autostradowym, bez możliwości wjazdów i zjazdów na A4. Według szacunków codziennie do strefy dojeżdża 870 pojazdów ciężarowych i ok. 4,3 tys. samochodów osobowych. Przewiduje się, że Niepołomicka Strefa Inwestycyjna, która zajmuje ok. 500 ha i pracuje w niej ok. 4,5 tys. osób powiększy się i docelowo pracować w niej będzie 8 tys. osób, co spowoduje dużo większy ruch pojazdów.
Wykonanie węzła Niepołomice ograniczy ruch tranzytowy z węzła Targowisko do strefy ekonomicznej przez Puszczę Niepołomicką i liczne miejscowości położone przy drodze wojewódzkiej nr 964. Samochody wyjeżdżające z niepołomickiej strefy i jadące na wschód (m.in. do Rzeszowa, na Ukrainę) po wybudowaniu węzła zaoszczędzą 12,5 km drogi (w porównaniu do obecnych możliwości), a te jadące na zachód (do Katowic, Berlina) - 5 km. Zadanie będzie realizowane w systemie "zbuduj", bo inwestor ma już gotowy projekt węzła oraz niezbędne zezwolenia.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock