1,3 kilometrów długości i 5 metrów głębokości - tyle ma mieć kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Jego budowa ma się rozpocząć już w 2018 roku i potrwać około czterech lat. Wizualizację inwestycji przygotował Urząd Morski w Gdyni.
Przypomnijmy, że w piątek ustawę o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną przegłosował Sejm. Teraz trafi ona do Senatu, jednak jej przyjęcie wydaje się formalnością.
Przekop Mierzei
Przygotowana przez rząd ustawa o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zakłada, że budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 roku, a zakończyć w 2022 roku.
Pod koniec stycznia br. minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk powiedział, że ze względu na warunki ekologiczne i ukształtowanie terenu, najlepszą lokalizacją dla przekopu wydają się okolice Nowego Światu między Przebrnem a Skowronkami. Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Dzięki realizacji inwestycji w tamtejszym porcie zatrudnienie ma znaleźć 3 tysiące pracowników.
Według wyliczeń koszt inwestycji wyniesie ok. 880 mln zł, ma być ona finansowana ze środków państwa.
Port Elbląg
Port Elbląg jest największym portem Zalewu Wiślanego i najbliższym unijnym portem, obsługującym przewozy do Kaliningradu i Bałtyjska. Leży 40 km od granicy z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej i jedyny bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego możliwy jest przez Cieśninę Piławską.
Obecnie - jak podkreśla Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - dostępność wód Zalewu Wiślanego dla poszczególnych typów jednostek jest całkowicie uzależniona od stanowiska władz Rosji. Na przykład jednostka płynąca z/lub do portu Elbląg nie ma gwarancji, że w momencie dotarcia do wód terytorialnych Rosji droga będzie dla niej otwarta.
Dlatego też od lat samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga, zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego. Przeciwni są natomiast mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, którzy wskazują na potrzebę ochrony cennych siedlisk. Zalew Wiślany jest częścią Morza Bałtyckiego, a konkretnie Zatoki Gdańskiej. Od Zatoki odcina go niemal zupełnie - poza połączeniem poprzez Cieśninę Piławską - Mierzeja Wiślana.
Autor: mb/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Morski w Gdyni