Podpisano umowy na budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Kraśnikiem. Łączny koszt budowy tego 42-kilometrowego fragmentu przyszłej trasy Via Carpatia to ponad 1,1 miliarda złotych. Droga ma być gotowa w 2021 roku.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił podczas uroczystości podpisania umów, że budowa trasy Via Carpatia to jedna z inwestycji realizowanych na terenach wschodniej Polski, których rozwój "jest zdeterminowany dobrą dostępnością komunikacyjną". - Via Carpatia jest niezmiernie potrzebna. To droga życia nie tylko dla regionów wschodniej Polski, ale także dla Litwy, Słowacji, Rumunii czy Bułgarii - powiedział. - Lubelszczyzna, Podkarpacie, Podlasie nie będą na peryferiach Europy, będą w centrum - dodał minister.
Trzy odcinki
Dwunastokilometrowy odcinek od Lublina do węzła Niedrzwica Duża zaprojektuje i wybuduje konsorcjum Aldesa Construcciones Polska. Wartość tej inwestycji to 312,2 mln zł. Firma Mota-Engil Central Europe, zaprojektuje i zbuduje około 20 km drogi od węzła Niedrzwica Duża do węzła Kraśnik Północ. Koszt inwestycji to 498 mln zł. Trzeci odcinek S19 będący 10-kilometrową obwodnicą Kraśnika, za 319,5 mln zł zaprojektuje i zbuduje także Aldesa Construcciones Polska. Nowa droga ekspresowa ma być dwujezdniowa, o nawierzchni bitumicznej, z rezerwą terenu pod trzeci pas. Będzie prowadziła początkowo od Lublina wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19 a potem ominie od wschodu Niedrzwicę Dużą, Sobieszczany i Wilkołaz. Za miejscowością Wilkołaz przejdzie na zachodnią stronę obecnej "19", a następnie w miejscowości Lasy znów ją przetnie i ominie obwodnicą Kraśnik od Wschodu. Zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, 32 mostów i wiaduktów, dziewięciu przejść dla zwierząt i trzech kładek dla pieszych. Kierowcy mają zacząć korzystać z nowej drogi w 2021 roku.
Pozostałe odcinki
Via Carpatia w Lubelskiem liczyć będzie około 200 km. Obecnie gotowe jest jedynie 35 km trasy ekspresowej, z czego około 15 km to odcinki jednojezdniowe, które będą rozbudowane. Istniejące już odcinki S19 w Lubelskiem to obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego.
W trakcie realizacji jest już 33 km trasy Via Carpatia - od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie w pobliżu granicy województw lubelskiego i podkarpackiego. Umowy z wykonawcami podpisano w październiku ubiegłego roku.
W grudniu ubiegłego roku podpisano umowy na wykonanie dokumentacji projektowej dla innego fragmentu międzynarodowej trasy - od Lubartowa do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego (81,5 km). Wykonanie dokumentacji projektowej podzielono na trzy części, opracują ją trzy firmy. Ten fragment S19 ma być budowany w latach 2019-2024, a koszt szacuje się na 2,4 mld zł. W styczniu podpisano natomiast umowę z firmą Mosty Katowice na wykonanie koncepcji programowej dla 24 km S19 na odcinku od Lublina do Lubartowa. Trasa Lublin-Lubartów to najbardziej obciążony fragment "19" w Lubelskiem. Według pomiarów z 2015 r. dziennie przejeżdża tędy 20-25 tys. pojazdów. Planowana S19 na trasie Lublin-Lubartów, pobiegnie w większości nowym śladem, omijając od Wschodu miejscowość Niemce. Budowa tego fragmentu drogi planowana jest w latach 2020-2024. Szacunkowy koszt to 920 mln zł.
Łączny koszt budowy trasy Via Carpatia na terenie województwa lubelskiego, wraz w wykupem gruntów, szacowany jest na 6,4 mld zł.
Główna trasa komunikacyjna
Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku Północ-Południe we wschodniej części Polski i stanowić część międzynarodowej trasy Via Carpatia, która ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.
Autor: mb//bgr / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA | Krzysztof Nalewajko