Polskie Linie Lotnicze LOT znalazły się na 25 miejscu w światowym rankingu najbardziej punktualnych linii lotniczych na świecie po uwzględnieniu danych za maj. To zdecydowanie słabsza pozycja niż przed rokiem, kiedy polski przewoźnik mógł się poszczycić miejscem w pierwszej dziesiątce zestawienia. - Pogorszenie statystyk jest nieznaczące - przekonuje rzecznik prasowy PLL LOT Adrian Kubicki.
Jak wynika z danych dostępnych na stronie Flightstats, w maju polski przewoźnik miał zaplanowanych ok. 10,7 tys. rejsów, z czego odbyło się 96,32 proc. z nich. Oznacza to, że odwołanych było prawie 3,7 proc. połączeń. To najgorszy wynik w ostatnich 12 miesiącach.
Dla porównania w kwietniu nie zrealizowano 2,2 proc. lotów, w marcu i lutym około 1,5 proc., zaś w styczniu prawie 2 proc.
Rok temu, czyli w maju 2017 roku, zaplanowanych było prawie 9 tys. połączeń, z czego zrealizowano 99,24 proc. Oznacza to, że odwołanych zostało zaledwie ok. 0,8 proc. lotów.
Opóźnienia
Z najnowszych dostępnych statystyk wynika ponadto, że w maju 2018 roku na czas zrealizowano 76,22 proc. rejsów, a 23,78 proc. było opóźnionych o więcej niż 15 minut. Średnie opóźnienie wyniosło ok. 46 minut.
To zdecydowanie gorsze statystyki niż w analogicznym okresie przed rokiem.
W tym czasie polski przewoźnik mógł się bowiem poszczycić 8 pozycją w zestawieniu najbardziej punktualnych linii (obecnie miejsce 25). Zgodnie z rozkładem zrealizowano wówczas 86,38 proc. rejsów, a 13,62 proc. było opóźnionych o więcej niż 15 minut. Średnie opóźnienie w maju 2017 roku wyniosło około 37 minut.
Jakie przyczyny?
Skąd to pogorszenie? O komentarz poprosiliśmy Adriana Kubickiego, rzecznika prasowego PLL LOT.
- Pogorszenie statystyk w skali wszystkich operacji, które wykonujemy jako LOT, jest statystycznie nieznaczące - podkreślił w rozmowie z tvn24bis.pl Kubicki.
Jak zaznaczył, problemy z odwołanymi i opóźnionymi lotami to wynik dwóch przyczyn. Pierwsza z nich to "globalny problem z silnikami do dreamlinerów". - Druga sprawa, to są problemy z przepustowością na lotniskach i w przestrzeni powietrznej - wskazał Kubicki.
Zdaniem rzecznika prasowego "tendencja spadkowa dotyczy wszystkich lub prawie wszystkich". - To problem, który dotyczy całego sektora lotniczego - podkreślił Kubicki.
Jednocześnie wskazał, że - jak wynika ze statystyk LOT-u - w maju zgodnie z rozkładem odbyło się 98,4 proc. Różnica we wskaźnikach ma wynikać z tego, że dane dostępne na stronie Flightstats uwzględniają rejsy estońskiej spółka Nordica, w której polski przewoźnik ma udziały. - Dajemy numery LOT-u na ich połączenia - wyjaśniał przedstawiciel PLL LOT.
Najbardziej punktualne linie lotnicze
Z danych Flightstats za maj 2018 roku wynika, że najbardziej punktualną linią lotniczą w tym miesiącu było LATAM Airlines Brasil. Brazylijski przewoźnik zrealizował 91,27 proc. rejsów na czas. Na drugim miejscu znalazły się japońskie linie lotnicze ANA - 89,88 proc. rejsów na czas.
Ostatnie miejsce na podium należało zaś do Japan Airlines. Linie mogą poszczycić się zrealizowaniem na czas 88,57 połączeń.
Autor: mb//dap / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock