Na tory wyjeżdżają kolejne Impulsy - podaje Rynek Kolejowy. To bardzo komfortowe elektryczne zespoły trakcyjne (EZT), które osiągają prędkość powyżej 200 km/h. Produkuje je firma Newag z Nowego Sącza.
Elektryczne Zespoły Trakcyjne z rodziny Impuls są pojazdami niskopodłogowymi z jednoprzestrzennym wnętrzem, wyposażonym m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, opcjonalnie w automaty do sprzedaży biletów oraz kasowniki biletowe.Wnętrze zostało dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się – przewidziano podjazdy (pochylnie), wysuwane stopnie, windy, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków i rowerów.Jak podał Rynek Kolejowy, w nocy z 18 na 19 lutego 2013 podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej 31WE osiągnął prędkość 201,4 km/h, zaś podczas ostatniej próby – ustanowił rekord Polski dla pojazdów zaprojektowanych i wyprodukowanych wyłącznie w Polsce wynoszący 211,6 km/h.
Nowy tabor
Umowa na dostawę na dostawę 19 nowych trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) dla województw: świętokrzyskiego, małopolskiego, śląskiego i podkarpackiego została podpisana w sierpniu 2013 roku. Wartość kontraktu to 313,6 mln zł. W ubiegłym roku zostało przekazane 10 pociągów (4 szt. Małopolskie, 3 szt. Śląskie, 3 szt. Świętokrzyskie).
Pozostałe 9 pociągów miało pierwotnie zostać dostarczone do końca lutego 2015 roku, jednak nie udało się odebrać wszystkich pojazdów w terminie.
Trochę historii
Po II wojnie światowej w Polsce elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) produkowane były aż do 1997 roku. Ich producentem był Pafawag z Wrocławia. Pafawag po prywatyzacji w latach 90. zaprzestał produkcji tego typu pojazdów - ostatnim zespołem był ED73. Przez kilka lat w Polsce nie produkowano żadnych EZT.
W tym czasie PKP a później samorządy, kupowały głównie wagony spalinowe i spalinowe zespoły trakcyjne, gdyż w obsłudze linii niezelektryfikowanych dominowały paliwożerne lokomotywy. Pozwoliło to polskim producentom oraz przewoźnikom na zebranie doświadczenia w produkcji i eksploatacji lekkiego taboru. Dodatkowo modernizowano posiadane przez polskich przewoźników zespoły trakcyjne serii EN57 - pisał Paweł Terczyński w "Świecie Kolei”.
Autor: mw / Źródło: Rynek Kolejowy,TVN24 BiS
Źródło zdjęcia głównego: Koleje Dolnośląskie