W poniedziałek ruszył nowy system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). W części urzędów były rano problemy z zarejestrowaniem auta i uzyskaniem stałych dowodów rejestracyjnych. Resort cyfryzacji przyznaje, że wcześniej był kłopot z funkcjonowaniem systemu CEPiK 2.0, ale został już usunięty.
Informacje o problemach z rejestracją pojazdów otrzymujemy od czytelników na Kontakt24. "Miałem okazję odbierać dzisiaj dowód rejestracyjny pojazdu w urzędzie Starostwa Powiatowego w Lęborku. Po zarejestrowaniu się w kolejce petentów i godzinie oczekiwania, dowiedziałem się, że od dzisiaj wprowadzany jest nowy program ewidencji pojazdów i kierowców. Urzędnicy starostwa od rana nie mogą się zalogować do systemu ani też dodzwonić się do osób wprowadzających program" - napisał jeden z internautów.
Kłopoty z CEPiK 2.0
Problemy były również w starostwie powiatowym w Częstochowie, co potwierdziła w rozmowie z tvn24bis.pl Grażyna Folaron, rzeczniczka powiatu częstochowskiego.
- Od rana nie działa CEPiK 2.0. Jest koszmar. Nie możemy rejestrować samochodów, wydawać stałych dowodów rejestracyjnych. Mamy 25 stacji diagnostycznych, z których ludzie dzwonią, bo nie mogą zrobić przeglądów - powiedziała Folaron.
System nie działał prawidłowo również w Raciborzu. Tamtejsze starostwo powiatowe poinformowało, że wprowadzona dziś nowa wersja CEPiK nie funkcjonuje poprawnie. "W związku z tym informujemy naszych klientów, że dziś nieczynny będzie Referat Rejestracji Pojazdów" - poinformowali urzędnicy na stronie internetowej starostwa.
Z powodu awarii systemu "nieczynne do odwołania" są również stanowiska do spraw rejestracji pojazdów w powiecie koszalińskim. "Awaria systemu. Dziś nie załatwisz spraw związanych z rejestracją pojazdów" - poinformował rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Koszalinie.
Trudności z rejestracją pojazdów były też w Rudzie Śląskiej. "Z uwagi na uruchomienie tego systemu aktualnie występują w całym kraju trudności z rejestracją pojazdów. Dlatego osoby, które będą w najbliższych dniach załatwiać sprawy związane z rejestracją pojazdów prosimy o cierpliwość i wyrozumiałość" - poinformował w komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej urząd miejski w Rudzie Śląskiej.
Większą cierpliwością muszą wykazać się także kierowcy z powiatu legionowskiego. - U nas obsługa klienta prowadzona jest na bieżąco, rejestrujemy pojazdy. W związku z tym, że tak duże bazy danych migrują od jednego systemu do drugiego trochę dłużej to trwa. Musimy dłużej poczekać, by się upewnić, czy dane, które wprowadzamy do systemu, zostały w nim zapisane. Z opóźnieniem, ale potwierdzenia spływają - poinformował tvn24bis.pl Joanna Kajdanowicz, rzecznik prasowa powiatu legionowskiego. - W chwili obecnej nie widzimy konieczności, by zawiesić obsługę w zakresie rejestracji pojazdów - dodała. Karol Manys, rzecznik prasowy Ministerstwa Cyfryzacji, potwierdził, że w poniedziałkowy poranek były kłopoty CEPiK-iem. - Rano rzeczywiście mieliśmy drobny problem, ale został już usunięty. System ruszył, ale oczywiście przy takiej skali zjawiska mogą się jeszcze pojawiać jakieś kłopoty. Ale po to działamy w Centralnym Ośrodku Informatyki w systemie 24 godzin, żeby te problemy pomagać rozwiązywać - powiedział tvn24bis.pl Manys i zachęcił starostwa powiatowe do kontaktu w przypadku kłopotów z funkcjonowaniem CEPiK-u.
Według stanu na poniedziałek na godzinę 12:30 w systemie zarejestrowano: 9859 dowodów rejestracyjnych, 3672 pozwolenia czasowe, 2 pozwolenia czasowe wielokrotnego użytku, 10412 pozytywnych badań technicznych, 142 badania negatywne.
Nowy CEPiK
Dziś została uruchomiona nowa edycja systemu CEPiK. Wraz z jego startem kierowców czeka wiele zmian. Jedną z najważniejszych z nich jest zmiana sposobu płatności za badanie techniczne dopuszczające pojazd do ruchu. Od dziś za test trzeba zapłacić przed, a nie po jego przeprowadzeniu. Ma to ukrócić tzw. turystykę badań technicznych, w ramach której kierowcy nie uzyskawszy pozytywnego wyniku badania technicznego, przenosili się do innej stacji badań technicznych. - O to chodzi, aby takich sytuacji nie było. Chcemy wyeliminować pojazdy niesprawne, które przechodzą badania na "przymrużone oko" a potem widzimy to w statystykach wypadków, których w naszym kraju jest bardzo dużo - mówił w TVN24 Michał Kościuszko, kierowca rajdowy. Zupełnie inne zdanie na ten temat ma Arkadiusz Kuzio z Akademii Bezpiecznej Jazdy, który stwierdził na antenie TVN24, że "stan techniczny pojazdu bardzo sporadycznie jest przyczyną wypadku". - Muszę zdementować te pogłoski. Nieprawdą jest, że stan techniczny wpływa na liczbę wypadków drogowych. To bardzo sporadyczne przypadki - mówił w TVN24 Arkadiusz Kuzio z Akademii Bezpiecznej Jazdy i dodał, że nowe zasady przeprowadzania badań technicznych mają na celu to, aby pojazdy przechodziły prawdziwe przeglądy, szczególnie podstawowych zespołów, czyli m.in. oświetlenia, ogumienia, hamowania. - Badania powinny być bardziej restrykcyjne także pod względem sprawdzania np. katalizatorów czy filtrów cząstek stałych, bo to wpływa na środowisko i smog, z którym walczymy - dodał. Jarosław Maznas z TVN Turbo stwierdził zaś, że jednym z głównych problemów polskich dróg jest duża liczba bardzo starych samochodów. - Wiekowe samochody w pewnym momencie nie spełniają pewnych warunków. Na przykład wymiana filtru cząstek stałych to koszt kilku tysięcy złotych, co może przewyższać nawet wartość samochodu. Jestem za tym, żeby zaostrzono przepisy jeśli chodzi o bezpieczeństwo - mówił Jarosław Maznas.
Pozostałe zmiany
W nowych rozwiązaniach doprecyzowano i zwiększono zakres danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Zdecydowano, że do CEPiK będą trafiać informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, w tym jego zajęciu przez organ egzekucyjny czy o zabezpieczeniu majątkowym. Takie informacje są szczególnie istotne dla potencjalnych nabywców pojazdów używanych. Nowelizowane przepisy zakładają też, że obok zakładów ubezpieczeń także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) będzie zobowiązany do przekazywania do CEPiK informacji o szkodach istotnych, do jakich doszło w aucie podczas wypadku – w przypadku pojazdów nieubezpieczonych. W nowych regulacjach przewidziano również możliwość zatrzymywania przez Straż Graniczną dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie auta. W rezultacie SG będzie przekazywać do CEPiK informacje o zatrzymanych dowodach rejestracyjnych oraz pozwoleniach czasowych.
Autor: msz//dap / Źródło: tvn24bis.pl