Wszystkie Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego będą zobowiązane przeprowadzać egzaminy na prawo jazdy na jednolitym systemie teleinformatycznym - przewiduje projekt zmian w ustawie o kierujących pojazdami, nad którym zakończyła prace sejmowa komisja.
Projekt autorstwa komisji infrastruktury - jak podkreślono w uzasadnieniu - ma m.in. rozwiązać problem z wdrożeniem systemu teleinformatycznego w niektórych Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego oraz z brakiem merytorycznego nadzoru państwa nad jakością pytań egzaminacyjnych zadawanych podczas części teoretycznej egzaminu.
19 stycznia 2013 r. weszła w życie nowela ustawy o kierujących pojazdami, która wprowadziła m.in. nowe kategorie prawa jazdy, nowy system egzaminów oraz elektroniczny obieg dokumentów. Po wprowadzeniu nowych przepisów do WORD-ów zgłasza się mniej chętnych na egzamin na prawo jazdy według nowych zasad; większość kandydatów nie daje sobie rady z częścią teoretyczną.
Dlaczego?
Do dnia wejścia w życie ustawy o kierujących pojazdami za pytania egzaminacyjne odpowiedzialny był minister transportu. - Po wejściu przepisów ustawy o kierujących pojazdami odpowiedzialność za pytania egzaminacyjne, podobnie jak za system teleinformatyczny, została przeniesiona na WORD-y. Okazało się, że powstały konkurencyjne bazy danych, na podstawie których generowane są pytania egzaminacyjne, które należą do dostawców oprogramowania dla WORD, a nie do WORD - podkreślono w uzasadnieniu.
System dla WORD-ów przygotowywały dwie firmy: Instytut Transportu Samochodowego (ITS) i Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW), lecz wyłącznie ta ostatnia wytwarza prawa jazdy i ma dostęp do systemu teleinformatycznego starostw. Po zmianie przepisów PWPW podpisała umowy tylko z niektórymi WORD-ami. W konsekwencji pozostała część ośrodków nie ma dostępu do systemu w starostwach, bo wybrały system egzaminowania przygotowany przez ITS. Problem polega na tym, że systemy te nie są ze sobą kompatybilne.
Pytania od państwa
Projekt nowelizacji przywraca odpowiedzialność merytoryczną ministra transportu za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych. Pytania testowe będzie układać państwowa komisja.
Podczas prac, które rozpoczęły się pod koniec 2013 roku, do projektu zgłoszono ponad 170 poprawek część z nich została uwzględniona - wynika ze sprawozdania przedstawionego na początku kwietnia przez przewodniczącego podkomisji Leszka Aleksandrzaka (SLD).
Po 19 stycznia ub. r. wydawane są nowe wzory prawa jazdy z kolorowym zdjęciem i z nowoczesnymi zabezpieczeniami. Prawo jazdy, podobnie jak dowody osobiste, wykonywane są z poliwęglanu, a nie jak dotychczas z laminowanego kartonika. Dokument ma m.in. naniesiony mikrodruk i hologram. Wprowadzenie nowego wzoru prawa jazdy nie oznacza obowiązku natychmiastowej jego wymiany. Dotychczasowe, wydane bezterminowo, będą wymieniane w latach 2028-2033.
Autor: //gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24