Polska krzyżem podzielona? Narodowe problemy z promocją

"Polska. Gdzie niewiarygodne staje się rzeczywistością"
"Polska. Gdzie niewiarygodne staje się rzeczywistością"
MSZ/Vimeo
"Polska. Gdzie niewiarygodne staje się rzeczywistością"MSZ/Vimeo

Polska próbuje pokazać się światu z najlepszej strony. Pozytywny wizerunek ma przełożyć się na pieniądze: te które przywiozą tu inwestorzy, ale i te pozostawione przez turystów. Niestety, nasz kraj wciąż ma ogromne problemy ze skuteczną promocją. Tym razem powstał spektakularny film, ale nie wiadomo, kiedy pojawi się w zagranicznych mediach. A w Polsce jednym z symboli nowej kampanii stała się debata, o tym że w nowym filmie ktoś wyretuszował krzyż na Giewoncie.

Narratorem najnowszego filmu promującego Polskę jest chłopiec, który opowiada swojemu koledze z ławki o wizycie w Polsce. Na zdjęciach widzimy gdański stadion PGE Arena, bitwę Krzyżaków na Nowym Świecie i Giewont, który jest wielkim uśpionym potworem. Krytycy zauważyli jednak, że na jego szczycie brakuje charakterystycznego krzyża.

Spot został zrealizowany przez Opus Film. Jest już dostępny w sieci, ale nikt nie wie, kiedy pojawi się w zagranicznych telewizjach. Najprawdopodobniej stanie się to w 2015 roku.

Będzie ale później

Ministerstwo tłumaczy, że jest to związane z tym, że w tej chwili skupia się na emisji spotu wyprodukowanego na potrzeby promocji 25-lecia wolnej Polski. Film, w którym Chris Niedenthal opowiada o tym, jak po 25 latach zmieniła się Polska. Spot nie zaistniał w mediach zagranicznych, podczas obchodów rocznicy muru berlińskiego. - Jest to bardzo ładny spot, ale powinniśmy go wyemitować w zagranicznych mediach również teraz, by pokazać swój „make a point”, że zmiany za żelazną kurtyną zaczęły się w Polsce – mówi Nina Kowalewska-Motlik, która zajmuje się m.in. promocją Polski w zagranicznych mediach.

Co z ceną?

Wyprodukowanie spotu „Polska - where the unbelievable happens” kosztowało 1,4 mln złotych netto. Pieniądze wyłożyło Ministerstwo Spraw Zagranicznych. To więcej niż produkcja spotu na 10-lecie Polski w UE, za który Kancelaria Premiera zapłaciła 922 tys. złotych brutto, czy również wykonany na zlecenie MSZ spot „Spring in the new”, który kosztował 985 tys. zł.

Według Jacka Sadowskiego z firmy DEMO Effective Launching w spocie wyprodukowanym przez Opus Film jest duża ilość efektów specjalnych, z dużą liczbą skomplikowanych ujęć i statystów. Dodatkowo został on stworzony wspólnie ze studiem Platige Image, które produkuje filmy na hollywoodzkim poziomie. Amerykańska wersja tego spotu zdaniem ekspertów byłaby o połowę droższa.

Jednak przedstawiciele mniejszych firm zajmujących się produkcją, twierdzą, że koszt mógłby sięgnąć 800 tys. złotych lub mógłby być jeszcze niższy. - Można ten spot wyprodukować o połowę taniej. Większe agencje dają wyższe ceny, a zleceniobiorca je akceptuje nie zastanawiając się, czy można taniej. Ceny można windować poprzez prawa, licencje, nazwiska wykonawców – uważa Natalia Grudziecka z Bee Production.

Gdzie jest logo?

W spocie brakuje logo Polski, na które miejsce znalazło się w „Polska. Spring into New”. Jednak problem leży gdzie indziej i nie w tym, że brakuje loga, a że najnowszy spot z logiem nie ma nic wspólnego.

- Kraj to tysiące komunikatów wysyłanych codziennie przez firmy, polityków, wydarzenia kulturalne, sportowców. Podstawą skutecznego budowania silnej marki jest spójność. Jedna kampania nie zmieni nic, jeśli nie jest spięta z innymi działaniami - wskazuje Jacek Sadowski z firmy DEMO Effective Launching. - Czy ten spot pasuje do loga sprężyny? Skoro już mamy logo sprężyny, to może warto zagrać tym w spocie? Pokazać, że Polska jest sprężyną Europy i że dzieją się tu rzeczy ważne – zauważa Sadowski.

Spot liczący 2 minuty ma być dołączony do bollywoodzkiego filmu „Bangistan”, który będzie dystrybuowany w ok. 1800 kopiach na świecie. Dzięki temu spot może zaistnieć m.in. USA, Wielkiej Brytanii, Australii, ZEA, RPA, Singapur, Pakistanie, Malezji, Nowej Zelandii, Japonii i Indonezji. Trafi do placówek dyplomatycznych oraz na stronę promującą Polskę.

Spot ma zostać skrócony. Decyzja o tym, w jakich telewizjach zostanie wyemitowany zapadnie po zatwierdzeniu przyszłorocznego budżetu.

Z krzyżem czy bez?

W kraju dyskusję wywołało jednak to, co można zobaczyć (a raczej: nie zobaczyć) w spocie. Jedni zauważyli, że na Giewoncie brakuje krzyża. Jeszcze inni wypominają, że promocja nie jest potrzebna.

W ten sposób nie promują się najwięksi, dlaczego więc Polska powinna? W promocji USA pomagają koncerny. - Stany Zjednoczone są krajem barów szybkiej obsługi, ponieważ mają silne marki, jak Burger King, KFC i McDonald's, które wydają 2 proc. światowego budżetu na reklamę – mówi Jacek Sadowski z firmy DEMO Effective Launching. Do promocji kraju przyczyniła się też amerykańska kinematografia z olbrzymią tubą reklamową w postaci np. Oskarów. Według niego Polsce przydałby się Woddy Allen, który podobnie jak Nowy Jork rozsławiłby Polskę czy polskie miasta.

W Polsce jest wiele podmiotów prowadzących własne kampanie. Najzwyczajniej kończy się to na tym, że każdy departament,w każdym ministerstwie prowadzi własną promocję. Polska miała już kilka rożnych wersji logo i żadne z nich nie zostało na stałe. Tak było z logo "Polska" autorstwa Polskiej Organizacji Turystycznej, logo z biało-czerwonym latawcem, czy promującym polską żywność logo "Teraz Polska!".

Lekiem na to mogłaby się okazać centralizacja i to, by decyzje o tym, jak promować Polskę zapadały w jednym miejscu na szczeblu centralnym. Do tego ma służyć utworzona niedawno Rada Promocji Polski.

Spot powinien być sexy

Na razie spójną koncepcję promocji udaje się utrzymać miastom, takim jak choćby Poznań czy Łódź, które z dużą konsekwencją trzymają się przyjętej strategii. Sukcesem okazała się promocja „Inwestycji w Polsce Wschodniej”. Zauważona przez zachodnie media takie jak „Business Insider” czy „The Atlantic”. Sam plakat chłopca pytającego o inwestycje w Polsce Wschodniej zaczął żyć własnym życiem w sieci.

Eksperci zwracają uwagę, że spot mający ściągnąć turystów powinien być sexy, tak jak reklamy Louis Vuitton czy Coca-Coli. Inaczej jest w przypadku spotów inwestycyjnych, które najczęściej przedstawiają twarde dane. Tak wyglądają te z niemieckiej kampanii "Smart-up your business".

- Polska jest na etapie spotów turystycznych, mających bardziej pokazać jak wygląda - twierdzi Nina Kowalewska-Motlik.

Stąd w ostatnim spocie „Polska - where the unbelievable happens” jest morze, góry, a także Kraków.

- Nawet gdy Wrocław chciał wypromować targi Career EXPO, musiał pokazać najpierw kawałek Polski a później samo miasto – zauważa dr Wawrzyniec Rudolf z Uniwersytetu Łódzkiego.

Po co ta promocja?

Obowiązuje tu korporacyjna zasada „show and sell” (pokaż i sprzedaj). Coraz częściej kreowanie wizerunku kraju upodabnia się do kierowania firmą. W przypadku promocji firm horyzont sięga najdalej 5 lat, gdy mowa o państwach jest to 20-25 lat.

Markę narodową kreuje się po to, by poprawić konkurencyjność gospodarek. W książce „The paradox of American Power” Joseph S. Nye wspomina o tym, że kraj może osiągnąć pożądaną pozycje na świecie, jeśli inne kraje będą chciały go naśladować. Chodzi o budowanie tzw. miękkiej potęgi, czyli realizowanie swoich celów poprzez „ekonomiczny i kulturowy wpływ na inne narody”.

Promocja to pieniądze, głównie dla firm, które miałyby zyskać na rozpoznawalności kraju. Firmy na rynkach międzynarodowych zyskują dzięki krajowi pochodzenia, nawet jeśli ich marka nie jest znana. Nie mówiąc o tak błahych kwestiach jak zwiększenie poczucia przynależności oraz tego, że promowanie kraju w świecie pozwala na przyciągnięcie wartościowych ludzi, szukających szansy na rozwój.

Przyciągać turystów jak Chorwacja

Pozytywny przykładów krajów, które dzięki promocji udało się odnieść sukces jest wiele. Jest to między innymi Chorwacja, która w ciągu 10 lat stała się krajem odwiedzanym przez setki tysięcy turystów, czy Nowa Zelandia, której udało się wypromować na inwestycyjnej mapie świata. Teraz chce być zauważona także przez turystów.

W ostatnich latach na promocję w CNN pieniądze wydawały takie stacje jak Grecja, Japonia, Nigeria, Kazachstan czy Katar.

Problem Polski?

Według raportu „Eye on Poland” Fundacji Best Place z 2012 roku, Polska kojarzy się głównie z Janem Pawłem II, Europą Wschodnią, końcem komunizmu i wódką. Przez to, Polska ma się kojarzyć z takimi wartościami jak katolicyzm, konserwatyzm, biurokracja i rodzina. W skrócie: konserwatywny kraj z konserwatywnymi wartościami. Wśród najbardziej znanych Polaków oprócz papieża wymieniany jest także Fryderyk Chopin i Lech Wałęsa. Produkty kojarzone za granicą to wódka, żubrówka i LOT. Jednak według raportu co trzeciej osobie Polska nie kojarzy się z niczym.

- Rzeczywistość odbieramy przede wszystkim przez zmysły. Polska nie powinna kojarzyć się wyłącznie z historią, Wałęsą czy związkiem zawodowym ale choćby z polską kuchnią, gościnnością, różnorodnością. Dlatego Polska musi się reklamować, by zwiększyć rozpoznawalność i zachęcić do odwiedzin i inwestycji – mówi Kowalewska-Motlik.

Ekspertka opracowała własną strategię promocji kraju Polska kraj wspaniałych jabłek”, ale ta leży w szufladzie od 12 lat. - Jeśli jabłka mogły być sprzeciwem wobec Putina, a także mogą być logiem jednej z największych korporacji na świecie, to dlaczego nie mogłyby być symbolem polskiej żywności – argumentuje.

To jak należy prowadzić pracę nad promocją Polski Sadowski okrasza słowami zasłyszanymi od Leszka Czarneckiego „Wizerunek można robić przed lustrem. Tu chodzi o wynik”. - Najpierw trzeba zadać pytania: po co robimy tę kampanię? Jaki ma być jej efekt, przez jakie mechanizmy chcemy zadziałać? I dopiero wtedy: ile na to chcemy przeznaczyć, nie na produkcję, ale na całą akcję? - mówi Sadowski.

Przy pisaniu tekstu korzystałem z książki Marty Hereźniak „Marka narodowa. Jak skutecznie budować wizerunek i reputację kraju”.

Spot mający zachęcić do inwestycji na terenie Niemiec
Spot mający zachęcić do inwestycji na terenie Niemiecgtai.de

Autor: Przemysław Porzybut / Źródło: tvn24bis.pl

Pozostałe wiadomości

- Chiny muszą się zmienić. Ten kraj to wie. Każdy wie, że (ten kraj) musi się zmienić, a my chcemy mu w tym pomóc, ponieważ my również potrzebujemy przywrócenia równowagi - powiedział w środę sekretarz skarbu USA Scott Bessent, dodając, że istnieje szansa na zawarcie "wielkiego układu" z Pekinem.

"Szansa na wielki układ" USA z Chinami

"Szansa na wielki układ" USA z Chinami

Źródło:
PAP

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali Ministerstwu Finansów dane ponad 177 tysięcy osób fizycznych i 115 tysięcy podmiotów – poinformowała rzeczniczka szefa Krajowej Administracji Skarbowej Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Blisko 300 tysięcy osób i podmiotów pod lupą fiskusa

Blisko 300 tysięcy osób i podmiotów pod lupą fiskusa

Źródło:
PAP

Rosja i Chiny stworzyły system rozliczeń bankowych "China Track", umożliwiający omijanie zachodniego systemu finansowego oraz nadzoru międzynarodowego - donosi agencja Reuters. Został on stworzony przez największe banki objęte zachodnimi sankcjami i uznawany jest za przełomowe narzędzie w rozwijaniu nowej architektury finansowej.

Przełomowe narzędzie. Korzystają Rosja i Chiny

Przełomowe narzędzie. Korzystają Rosja i Chiny

Źródło:
PAP

Senat opowiedział się w środę za obniżeniem składki zdrowotnej dla przedsiębiorców od 2026 roku. Zmiana wiąże się z mniejszymi wpływami do Narodowego Funduszu Zdrowia w kwocie około 4,6 miliarda złotych. Według zapewnień Ministerstwa Finansów luka zostanie pokryta z budżetu państwa.

Zmiany w składce zdrowotnej. Jest decyzja Senatu

Zmiany w składce zdrowotnej. Jest decyzja Senatu

Źródło:
PAP

- Polska jest najbardziej atakowanym państwem w Unii Europejskiej - powiedział w środę w rozmowie z TVN24 BiS podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Jednocześnie, jak przekazał, "Polska wydaje najwięcej na cyberbezpieczeństwo w swojej historii".

Wydatki "największe w historii". "To są olbrzymie kwoty"

Wydatki "największe w historii". "To są olbrzymie kwoty"

Źródło:
tvn24.pl

Biały Dom rozważa znaczne obniżenie ceł na import chińskich towarów w celu deeskalacji sporu handlowego z Chinami - podał w środę "Wall Street Journal". Według źródeł dziennika cła mogą spaść ze 145 procent do 50-65 procent.

Nowy pomysł Białego Domu w sprawie ceł

Nowy pomysł Białego Domu w sprawie ceł

Źródło:
PAP

Wicekanclerz Niemiec Robert Habeck wyraził obawy przed potencjalnymi negocjacjami między Rosją a USA w sprawie gazociągów Nord Stream. - Co zrobią Europejczycy, jeśli zostaniemy postawieni przed faktami dokonanymi? - pytał, podkreślając konieczność utrzymania kontroli nad infrastrukturą.

"Wydaje się, że jest to palące pytanie". Wicekanclerz Niemiec ostrzega

"Wydaje się, że jest to palące pytanie". Wicekanclerz Niemiec ostrzega

Źródło:
PAP

500 milionów i 200 milionów euro to wysokość kar nałożonych odpowiednio na Apple i Metę przez Komisję Europejską. Według Brukseli firmy te złamały Akt o rynkach cyfrowych (DMA). To pierwsza kara nałożona na spółki technologiczne za naruszenie tych zasad.

Kary dla gigantów technologicznych

Kary dla gigantów technologicznych

Źródło:
PAP

Rozwój sztucznej inteligencji to kluczowy element narodowej strategii rozwoju polskiej gospodarki - powiedział Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy i kandydat Koalicji Obywatelskiej na prezydenta Polski, podczas wystąpienia na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach. Podkreślił również konieczność przeprowadzenia transformacji energetycznej oraz deregulacji.

Trzaskowski: to kluczowy element rozwoju i bezpieczeństwa państwa

Trzaskowski: to kluczowy element rozwoju i bezpieczeństwa państwa

Źródło:
PAP

Szef Open AI Sam Altman wskazał, że zwracanie się do ChatGPT za pomocą słów "proszę" i "dziękuję" kosztowało firmę sporo pieniędzy. Kwota ta ma iść w dziesiątki milionów dolarów.

Ile kosztują "proszę" i "dziękuję"? Zaskakująca odpowiedź Sama Altmana

Ile kosztują "proszę" i "dziękuję"? Zaskakująca odpowiedź Sama Altmana

Źródło:
USA Today

Intel zamierza ujawnić w tym tygodniu plany zwolnienia 20 procent pracowników - donosi Bloomberg, powołując się na osobę znającą sprawę. Oznacza to, że pracę straci około 21 tysięcy osób. Krok ten ma usprawnić operacje i zmniejszyć nieefektywność biurokratyczną.

Gigant chce zwolnić 20 procent pracowników

Gigant chce zwolnić 20 procent pracowników

Źródło:
Reuters

Donald Trump przekazał, że nie ma zamiaru zwalniać prezesa Rezerwy Federalnej Jerome'a Powella, choć zażądał od niego obniżenia stóp procentowych. Wcześniej prezydent USA nazwał szefa Fed "wielkim frajerem".

Donald Trump zmienia zdanie w sprawie "wielkiego frajera"

Donald Trump zmienia zdanie w sprawie "wielkiego frajera"

Źródło:
PAP

Rezerwa Federalna to jedna z najważniejszych finansowych instytucji świata. Gdyby straciła wiarygodność, to straciłaby zdolność wpływania na rynki. Bank centralny USA jest pod presją Donalda Trumpa i Fed grozi zależność od władzy wykonawczej - ostrzegają ekonomiści.

Noblista o Trumpie: nie chcemy, by ktoś szalony nam dyktował

Noblista o Trumpie: nie chcemy, by ktoś szalony nam dyktował

Źródło:
PAP

Elon Musk zapowiedział, że od maja planuje poświęcać znacznie mniej czasu na kierowanie DOGE (Departamentem Wydajności Państwa) i skoncentruje się na przewodzeniu Tesli.

Elon Musk zapowiada ważne zmiany od maja

Elon Musk zapowiada ważne zmiany od maja

Źródło:
PAP

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2025 roku była niższa niż przed rokiem o 0,3 procent - podał Główny Urząd Statystyczny. Z kolei w cenach bieżących sprzedaż w ubiegłym miesiącu wzrosła o 0,6 procent rok do roku.

"Konsument wrócił do gry". Nowe dane ze sklepów

"Konsument wrócił do gry". Nowe dane ze sklepów

Źródło:
tvn24.pl

We wtorkowym losowaniu Lotto padła główna wygrana. Zwycięzca wygrał niemal 12 milionów złotych. Oto wyniki losowania Lotto i Lotto Plus z 22 kwietnia 2025 roku.

Kumulacja w Lotto rozbita

Kumulacja w Lotto rozbita

Źródło:
tvn24.pl

Prezydent Donald Trump odpowiada za nowy trend - "Sell America" (sprzedawać Amerykę). Cła i wojna handlowa, chaotyczne decyzje czy próby zwolnienia szefa Fed sprawiły, że inwestorzy pozbywają się amerykańskich obligacji, akcji i uciekają od dolara - wskazują media z USA, Francji czy Wielkiej Brytanii.

Donald Trump zaczął nowy trend

Donald Trump zaczął nowy trend

Źródło:
PAP

Rzeczniczka Białego Domu Karoline Leavitt przekazała, że USA otrzymały do tej pory 18 pisemnych propozycji porozumień handlowych, a Stany prowadzą obecnie rozmowy z 34 krajami. Trwają też prace nad umową z Chinami, ale minister finansów Scott Bessent miał określić te rozmowy jako "mordęgę".

"Mordęga". Amerykanie o negocjacjach

"Mordęga". Amerykanie o negocjacjach

Źródło:
PAP

Z 3,5 do 3,2 procent - tak prognozę dla polskiej gospodarki obniżył Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Analitycy Credit Agricole oraz ING Bank Śląski zwrócili uwagę na potencjalny wpływ ceł Donalda Trumpa na PKB Polski.

Coraz gorsze prognozy. "Istnieje wysokie ryzyko"

Coraz gorsze prognozy. "Istnieje wysokie ryzyko"

Źródło:
PAP

Rosja obniżyła prognozę dotyczącą przychodów z eksportu ropy naftowej i gazu na lata 2025–2027 - podał Reuters, powołując się na dokument rosyjskiego ministerstwa gospodarki.

Tym Rosja napędza wojnę. Spodziewa się mniejszych wpływów

Tym Rosja napędza wojnę. Spodziewa się mniejszych wpływów

Źródło:
Reuters

Pokój na Ukrainie jest niezbędny dla globalnej stabilności, a także globalnej gospodarki - stwierdził minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że "popieramy każde rozmowy pokojowe", "ale w Polsce nie ufamy Putinowi".

Domański o Ukrainie i Putinie. "To jest jasne"

Domański o Ukrainie i Putinie. "To jest jasne"

Źródło:
PAP

Komisja Europejska zareagowała na doniesienia, że administracja Donalda Trumpa w ramach negocjowania ceł z innymi krajami żąda ograniczenia współpracy gospodarczej z Chinami. Bruksela wskazała, że relacje z USA i z Chinami - to dwie odrębne sprawy.

Bruksela apeluje: nie spekulujmy

Bruksela apeluje: nie spekulujmy

Źródło:
PAP

Departament Handlu USA poinformował o planach nałożenia ceł na import paneli słonecznych i sprzętu fotowoltaicznego z krajów Azji Południowo-Wschodniej. W jednym przypadku taryfa może sięgać nawet 3521 procent.

3521 procent. Zaskakujący plan USA

3521 procent. Zaskakujący plan USA

Źródło:
BBC

Banki będą musiały sprawdzić, czy właściciel rachunku żyje w przypadku braku aktywności przez pięć lat - wynika z założeń projektu opublikowanych w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu.

Sprawdzą, czy żyjesz. Nowe plany rządu

Sprawdzą, czy żyjesz. Nowe plany rządu

Źródło:
PAP

Właściciele sklepów internetowych, przewoźnicy, banki czy operatorzy systemów płatności będą musieli zapewnić od połowy tego roku dostęp do swoich usług bądź produktów osobom z niepełnosprawnością. - Wysokość grzywny (za brak dostosowania - red.) może wynosić do dziesięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia - wyjaśnia mecenas Magdalena Szczepanek  z kancelarii prawnej Causa Finita Szczepanek i Wspólnicy Sp.K.

Nowy obowiązek dla tysięcy firm. "Największe emocje budzą kary finansowe"

Nowy obowiązek dla tysięcy firm. "Największe emocje budzą kary finansowe"

Źródło:
tvn24.pl

Obniżki stóp procentowych w maju i czerwcu są już przesądzone – napisali ekonomiści Banku Pekao w komentarzu do danych GUS. Ich zdaniem, marcowy spadek dynamiki płac stanowi jeden z argumentów za obniżkami stóp NBP.

"Obniżki stóp są już przesądzone". Padł termin

"Obniżki stóp są już przesądzone". Padł termin

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Roche zamierza zainwestować 50 miliardów dolarów w pięć lat w USA. Powstać ma 12 tysięcy nowych miejsc pracy - podał Reuters. Zdaniem agencji to kolejny przykład firmy farmaceutycznej reagującej na politykę celną prezydenta Donalda Trumpa.

Widmo ceł Trumpa. Zapowiadają ogromną inwestycję w USA

Widmo ceł Trumpa. Zapowiadają ogromną inwestycję w USA

Źródło:
Reuters

Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w marcu 2025 roku wyniosło 9055,92 złotego, co oznacza wzrost 7,7 procent rok do roku - podał Główny Urząd Statystyczny. Zatrudnienie w tym sektorze w ujęciu rocznym spadło o 0,9 procent.

Tyle przeciętnie zarabiają Polacy

Tyle przeciętnie zarabiają Polacy

Źródło:
PAP