Polska krzyżem podzielona? Narodowe problemy z promocją

"Polska. Gdzie niewiarygodne staje się rzeczywistością"
"Polska. Gdzie niewiarygodne staje się rzeczywistością"
MSZ/Vimeo
"Polska. Gdzie niewiarygodne staje się rzeczywistością"MSZ/Vimeo

Polska próbuje pokazać się światu z najlepszej strony. Pozytywny wizerunek ma przełożyć się na pieniądze: te które przywiozą tu inwestorzy, ale i te pozostawione przez turystów. Niestety, nasz kraj wciąż ma ogromne problemy ze skuteczną promocją. Tym razem powstał spektakularny film, ale nie wiadomo, kiedy pojawi się w zagranicznych mediach. A w Polsce jednym z symboli nowej kampanii stała się debata, o tym że w nowym filmie ktoś wyretuszował krzyż na Giewoncie.

Narratorem najnowszego filmu promującego Polskę jest chłopiec, który opowiada swojemu koledze z ławki o wizycie w Polsce. Na zdjęciach widzimy gdański stadion PGE Arena, bitwę Krzyżaków na Nowym Świecie i Giewont, który jest wielkim uśpionym potworem. Krytycy zauważyli jednak, że na jego szczycie brakuje charakterystycznego krzyża.

Spot został zrealizowany przez Opus Film. Jest już dostępny w sieci, ale nikt nie wie, kiedy pojawi się w zagranicznych telewizjach. Najprawdopodobniej stanie się to w 2015 roku.

Będzie ale później

Ministerstwo tłumaczy, że jest to związane z tym, że w tej chwili skupia się na emisji spotu wyprodukowanego na potrzeby promocji 25-lecia wolnej Polski. Film, w którym Chris Niedenthal opowiada o tym, jak po 25 latach zmieniła się Polska. Spot nie zaistniał w mediach zagranicznych, podczas obchodów rocznicy muru berlińskiego. - Jest to bardzo ładny spot, ale powinniśmy go wyemitować w zagranicznych mediach również teraz, by pokazać swój „make a point”, że zmiany za żelazną kurtyną zaczęły się w Polsce – mówi Nina Kowalewska-Motlik, która zajmuje się m.in. promocją Polski w zagranicznych mediach.

Co z ceną?

Wyprodukowanie spotu „Polska - where the unbelievable happens” kosztowało 1,4 mln złotych netto. Pieniądze wyłożyło Ministerstwo Spraw Zagranicznych. To więcej niż produkcja spotu na 10-lecie Polski w UE, za który Kancelaria Premiera zapłaciła 922 tys. złotych brutto, czy również wykonany na zlecenie MSZ spot „Spring in the new”, który kosztował 985 tys. zł.

Według Jacka Sadowskiego z firmy DEMO Effective Launching w spocie wyprodukowanym przez Opus Film jest duża ilość efektów specjalnych, z dużą liczbą skomplikowanych ujęć i statystów. Dodatkowo został on stworzony wspólnie ze studiem Platige Image, które produkuje filmy na hollywoodzkim poziomie. Amerykańska wersja tego spotu zdaniem ekspertów byłaby o połowę droższa.

Jednak przedstawiciele mniejszych firm zajmujących się produkcją, twierdzą, że koszt mógłby sięgnąć 800 tys. złotych lub mógłby być jeszcze niższy. - Można ten spot wyprodukować o połowę taniej. Większe agencje dają wyższe ceny, a zleceniobiorca je akceptuje nie zastanawiając się, czy można taniej. Ceny można windować poprzez prawa, licencje, nazwiska wykonawców – uważa Natalia Grudziecka z Bee Production.

Gdzie jest logo?

W spocie brakuje logo Polski, na które miejsce znalazło się w „Polska. Spring into New”. Jednak problem leży gdzie indziej i nie w tym, że brakuje loga, a że najnowszy spot z logiem nie ma nic wspólnego.

- Kraj to tysiące komunikatów wysyłanych codziennie przez firmy, polityków, wydarzenia kulturalne, sportowców. Podstawą skutecznego budowania silnej marki jest spójność. Jedna kampania nie zmieni nic, jeśli nie jest spięta z innymi działaniami - wskazuje Jacek Sadowski z firmy DEMO Effective Launching. - Czy ten spot pasuje do loga sprężyny? Skoro już mamy logo sprężyny, to może warto zagrać tym w spocie? Pokazać, że Polska jest sprężyną Europy i że dzieją się tu rzeczy ważne – zauważa Sadowski.

Spot liczący 2 minuty ma być dołączony do bollywoodzkiego filmu „Bangistan”, który będzie dystrybuowany w ok. 1800 kopiach na świecie. Dzięki temu spot może zaistnieć m.in. USA, Wielkiej Brytanii, Australii, ZEA, RPA, Singapur, Pakistanie, Malezji, Nowej Zelandii, Japonii i Indonezji. Trafi do placówek dyplomatycznych oraz na stronę promującą Polskę.

Spot ma zostać skrócony. Decyzja o tym, w jakich telewizjach zostanie wyemitowany zapadnie po zatwierdzeniu przyszłorocznego budżetu.

Z krzyżem czy bez?

W kraju dyskusję wywołało jednak to, co można zobaczyć (a raczej: nie zobaczyć) w spocie. Jedni zauważyli, że na Giewoncie brakuje krzyża. Jeszcze inni wypominają, że promocja nie jest potrzebna.

W ten sposób nie promują się najwięksi, dlaczego więc Polska powinna? W promocji USA pomagają koncerny. - Stany Zjednoczone są krajem barów szybkiej obsługi, ponieważ mają silne marki, jak Burger King, KFC i McDonald's, które wydają 2 proc. światowego budżetu na reklamę – mówi Jacek Sadowski z firmy DEMO Effective Launching. Do promocji kraju przyczyniła się też amerykańska kinematografia z olbrzymią tubą reklamową w postaci np. Oskarów. Według niego Polsce przydałby się Woddy Allen, który podobnie jak Nowy Jork rozsławiłby Polskę czy polskie miasta.

W Polsce jest wiele podmiotów prowadzących własne kampanie. Najzwyczajniej kończy się to na tym, że każdy departament,w każdym ministerstwie prowadzi własną promocję. Polska miała już kilka rożnych wersji logo i żadne z nich nie zostało na stałe. Tak było z logo "Polska" autorstwa Polskiej Organizacji Turystycznej, logo z biało-czerwonym latawcem, czy promującym polską żywność logo "Teraz Polska!".

Lekiem na to mogłaby się okazać centralizacja i to, by decyzje o tym, jak promować Polskę zapadały w jednym miejscu na szczeblu centralnym. Do tego ma służyć utworzona niedawno Rada Promocji Polski.

Spot powinien być sexy

Na razie spójną koncepcję promocji udaje się utrzymać miastom, takim jak choćby Poznań czy Łódź, które z dużą konsekwencją trzymają się przyjętej strategii. Sukcesem okazała się promocja „Inwestycji w Polsce Wschodniej”. Zauważona przez zachodnie media takie jak „Business Insider” czy „The Atlantic”. Sam plakat chłopca pytającego o inwestycje w Polsce Wschodniej zaczął żyć własnym życiem w sieci.

Eksperci zwracają uwagę, że spot mający ściągnąć turystów powinien być sexy, tak jak reklamy Louis Vuitton czy Coca-Coli. Inaczej jest w przypadku spotów inwestycyjnych, które najczęściej przedstawiają twarde dane. Tak wyglądają te z niemieckiej kampanii "Smart-up your business".

- Polska jest na etapie spotów turystycznych, mających bardziej pokazać jak wygląda - twierdzi Nina Kowalewska-Motlik.

Stąd w ostatnim spocie „Polska - where the unbelievable happens” jest morze, góry, a także Kraków.

- Nawet gdy Wrocław chciał wypromować targi Career EXPO, musiał pokazać najpierw kawałek Polski a później samo miasto – zauważa dr Wawrzyniec Rudolf z Uniwersytetu Łódzkiego.

Po co ta promocja?

Obowiązuje tu korporacyjna zasada „show and sell” (pokaż i sprzedaj). Coraz częściej kreowanie wizerunku kraju upodabnia się do kierowania firmą. W przypadku promocji firm horyzont sięga najdalej 5 lat, gdy mowa o państwach jest to 20-25 lat.

Markę narodową kreuje się po to, by poprawić konkurencyjność gospodarek. W książce „The paradox of American Power” Joseph S. Nye wspomina o tym, że kraj może osiągnąć pożądaną pozycje na świecie, jeśli inne kraje będą chciały go naśladować. Chodzi o budowanie tzw. miękkiej potęgi, czyli realizowanie swoich celów poprzez „ekonomiczny i kulturowy wpływ na inne narody”.

Promocja to pieniądze, głównie dla firm, które miałyby zyskać na rozpoznawalności kraju. Firmy na rynkach międzynarodowych zyskują dzięki krajowi pochodzenia, nawet jeśli ich marka nie jest znana. Nie mówiąc o tak błahych kwestiach jak zwiększenie poczucia przynależności oraz tego, że promowanie kraju w świecie pozwala na przyciągnięcie wartościowych ludzi, szukających szansy na rozwój.

Przyciągać turystów jak Chorwacja

Pozytywny przykładów krajów, które dzięki promocji udało się odnieść sukces jest wiele. Jest to między innymi Chorwacja, która w ciągu 10 lat stała się krajem odwiedzanym przez setki tysięcy turystów, czy Nowa Zelandia, której udało się wypromować na inwestycyjnej mapie świata. Teraz chce być zauważona także przez turystów.

W ostatnich latach na promocję w CNN pieniądze wydawały takie stacje jak Grecja, Japonia, Nigeria, Kazachstan czy Katar.

Problem Polski?

Według raportu „Eye on Poland” Fundacji Best Place z 2012 roku, Polska kojarzy się głównie z Janem Pawłem II, Europą Wschodnią, końcem komunizmu i wódką. Przez to, Polska ma się kojarzyć z takimi wartościami jak katolicyzm, konserwatyzm, biurokracja i rodzina. W skrócie: konserwatywny kraj z konserwatywnymi wartościami. Wśród najbardziej znanych Polaków oprócz papieża wymieniany jest także Fryderyk Chopin i Lech Wałęsa. Produkty kojarzone za granicą to wódka, żubrówka i LOT. Jednak według raportu co trzeciej osobie Polska nie kojarzy się z niczym.

- Rzeczywistość odbieramy przede wszystkim przez zmysły. Polska nie powinna kojarzyć się wyłącznie z historią, Wałęsą czy związkiem zawodowym ale choćby z polską kuchnią, gościnnością, różnorodnością. Dlatego Polska musi się reklamować, by zwiększyć rozpoznawalność i zachęcić do odwiedzin i inwestycji – mówi Kowalewska-Motlik.

Ekspertka opracowała własną strategię promocji kraju Polska kraj wspaniałych jabłek”, ale ta leży w szufladzie od 12 lat. - Jeśli jabłka mogły być sprzeciwem wobec Putina, a także mogą być logiem jednej z największych korporacji na świecie, to dlaczego nie mogłyby być symbolem polskiej żywności – argumentuje.

To jak należy prowadzić pracę nad promocją Polski Sadowski okrasza słowami zasłyszanymi od Leszka Czarneckiego „Wizerunek można robić przed lustrem. Tu chodzi o wynik”. - Najpierw trzeba zadać pytania: po co robimy tę kampanię? Jaki ma być jej efekt, przez jakie mechanizmy chcemy zadziałać? I dopiero wtedy: ile na to chcemy przeznaczyć, nie na produkcję, ale na całą akcję? - mówi Sadowski.

Przy pisaniu tekstu korzystałem z książki Marty Hereźniak „Marka narodowa. Jak skutecznie budować wizerunek i reputację kraju”.

Spot mający zachęcić do inwestycji na terenie Niemiec
Spot mający zachęcić do inwestycji na terenie Niemiecgtai.de

Autor: Przemysław Porzybut / Źródło: tvn24bis.pl

Pozostałe wiadomości

- Przyjechała grupa mężczyzn z pałkami, maczetami. To miało nas zmusić do tego, abyśmy w stresie podpisali nową umowę z wyższym czynszem - opowiada w rozmowie z biznesową redakcją tvn24.pl reprezentant kupców warszawskiego centrum handlowego Modlińska 6D. Sebastian Bogusz, zarządca nieruchomości, ripostuje, że to działania kupców zmusiły spółkę do zwiększenia obsady ochrony obiektu. Prokuratura zdecydowała o wszczęciu w tej sprawie postępowania.

Spór w centrum handlowym. "Uderzyli dużą armią"

Spór w centrum handlowym. "Uderzyli dużą armią"

Źródło:
tvn24.pl

Polska to w tej chwili niekwestionowany lider wzrostu w Unii Europejskiej - powiedział w rozmowie z TVN24 minister finansów Andrzej Domański. Jak stwierdził, nie należy bagatelizować zewnętrznych ryzyk, ale nasza gospodarka jest "silna i bardzo odporna na zewnętrzne szoki".

"To wszystko napędza i będzie napędzało gospodarkę"

"To wszystko napędza i będzie napędzało gospodarkę"

Źródło:
tvn24.pl

Resort infrastruktury chce corocznie waloryzować opłaty za przeglądy techniczne pojazdów, a im dłużej zwlekać się będzie z obowiązkowym przeglądem, tym opłata ma być wyższa - poinformował w środę w Sejmie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Przepisy mają wejść w życie jeszcze w tym roku.

Kierowców czekają podwyżki

Kierowców czekają podwyżki

Źródło:
PAP

Operatorowi sieci Play - spółce P4 oraz Netii zostały przedstawione zarzuty - podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dotyczą one prezentowania cen w sposób, który może wprowadzać w błąd. UOKiK wyjaśnił, że firmy w reklamach pokazują ceny uwzględniające rabat, na przykład marketingowy, o czym konsument może nie wiedzieć.

Dwie duże firmy z zarzutami

Dwie duże firmy z zarzutami

Źródło:
PAP

W środę, 22 stycznia, euro spadło poniżej poziomu 4,23 złotego. Oznacza to, że kurs euro znalazł się na najniższym poziomie od pięciu lat. Jak wskazali analitycy, została przełamana pewna symboliczna bariera.

"Niezły twist". Euro najtańsze od pięciu lat

"Niezły twist". Euro najtańsze od pięciu lat

Aktualizacja:
Źródło:
tvn24.pl, PAP

Piotr Kubicki, członek zarządu pełniący jednocześnie stanowisko dyrektora do spraw transformacji cyfrowej PKP Polskich Linii Kolejowych, został w środę odwołany z pełnionych funkcji - poinformował w środę zarządca kolejowej infrastruktury. W ubiegłym miesiącu reporterki "Czarno na białym" ujawniły skalę opóźnienia we wdrażaniu w Polsce nowoczesnego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Członek zarządu PKP PLK odwołany. Wcześniej był reportaż "Czarno na białym"

Członek zarządu PKP PLK odwołany. Wcześniej był reportaż "Czarno na białym"

Źródło:
PAP, TVN24

Podatnicy mają możliwość skorzystania z ulgi w PIT, jeśli sprzedali mieszkanie przed upływem pięciu lat od nabycia, a otrzymane środki przeznaczyli na zakup, remont i wyposażenie nowego. Krajowa Administracja Skarbowa poinformowała w indywidualnej interpretacji o sprzęcie AGD, który może być zaliczony do wydatków objętych odliczeniem.

Ulga w PIT. Ten sprzęt domowy można odliczyć

Ulga w PIT. Ten sprzęt domowy można odliczyć

Źródło:
tvn24.pl

TEDi wycofuje ze swoich sklepów poduszkę na szyję - poinformowała sieć w komunikacie. Jako powód wskazano stwierdzenie podwyższonej zawartości niebezpiecznych dla zdrowia substancji.

Znana sieć wycofuje produkt

Znana sieć wycofuje produkt

Źródło:
tvn24.pl

Francję odwiedziło w ubiegłym roku 100 milionów turystów - taki wynik plasuje ją na pierwszym miejscu najpopularniejszych kierunków turystycznych. Szefowa francuskiego resortu turystyki zauważa jednak, że jej kraj ma silną konkurencję.

Ten kraj odwiedziło w 2024 roku najwięcej turystów

Ten kraj odwiedziło w 2024 roku najwięcej turystów

Źródło:
France24, UNWTO

KIA, Opel i Honda poinformowały, że właściciele niektórych aut tych marek powinni zgłaszać się do autoryzowanych stacji obsługi w celu naprawy usterek. W pewnych modelach stwierdzono awarię poduszek powietrznych, a w innych - wyciek płynu hamulcowego. Naprawy mają dotyczyć ponad 33 tysięcy samochodów.

Wielka akcja serwisowa. Kilkadziesiąt tysięcy aut do warsztatów

Wielka akcja serwisowa. Kilkadziesiąt tysięcy aut do warsztatów

Źródło:
PAP

Czekamy na wypłaty świadczeń - alarmują nas czytelnicy piszący na Kontakt24. Rodzice skarżą się na brak pieniędzy z rządowego programu Aktywny Rodzic, który obowiązuje od 1 października ubiegłego roku. Jak dowiadujemy się w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, sytuacja dotyczy nawet 48 tysięcy dzieci, to 12 proc. wszystkich wniosków. - Rozumiem niezadowolenie tych, którzy czekają na pieniądze, biorę to na klatę i przepraszam - mówi wiceministra Aleksandra Gajewska.

Co ósme dziecko bez pieniędzy z programu Aktywny Rodzic. Wiceministra przeprasza

Co ósme dziecko bez pieniędzy z programu Aktywny Rodzic. Wiceministra przeprasza

Aktualizacja:
Źródło:
tvn24.pl, PAP

Czy polskie babcie korzystają z "babciowego"? Według danych na dodatek dla opiekunek i opiekunów małych dzieci, zostających z nimi w domu, wydano z budżetu już ponad 200 mln zł. Ale eksperci ostrzegają, że nie jest to rozwiązanie dla wszystkich. Nie każda babcia będzie chciała zostać z wnukiem. - Kobieta ma prawo do swojej aktywności, wolnego czasu, że już nie wspomnę, jak takie wcześniejsze przejście na emeryturę wpłynie na wysokość świadczeń - podkreśla psycholożka Aleksandra Piotrowska. O ocenę programu pytamy też wiceministrę Aleksandrę Gajewską.

Babcie na umowie. "Przekonało ją dopiero, że to pieniądze od państwa"

Babcie na umowie. "Przekonało ją dopiero, że to pieniądze od państwa"

Źródło:
tvn24.pl

W 2024 roku artykuły codziennego użytku podrożały średnio o 4,3 procent rok do roku - wynika z raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. Najbardziej wzrosły ceny słodyczy i deserów, napojów bezalkoholowych i warzyw.

Te produkty zdrożały najbardziej

Te produkty zdrożały najbardziej

Źródło:
PAP

Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw w grudniu 2024 roku wyniosło 8821,25 złotego, co oznacza wzrost o 9,8 procent rok do roku - przekazał Główny Urząd Statystyczny. Dane dotyczą firm zatrudniających powyżej dziewięciu osób.

Tyle zarabiają Polacy. "Dane nieco zaskoczyły"

Tyle zarabiają Polacy. "Dane nieco zaskoczyły"

Źródło:
tvn24.pl

Produkcja przemysłowa w grudniu 2024 roku wzrosła o 0,2 procent rok do roku, a w ujęciu miesięcznym spadła o 8,0 procent - podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). 

Nowe dane z przemysłu. "Produkcja rozczarowała"

Nowe dane z przemysłu. "Produkcja rozczarowała"

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Prokuratura przekazała Zjednoczonym Emiratom Arabskim (ZEA) przetłumaczony wniosek ekstradycyjny wobec Samera A. - poinformowała rzeczniczka Prokuratora Generalnego Anna Adamiak. Dodała, że wniosek trafi do ministerstwa sprawiedliwości ZEA, gdzie zostanie poddany ocenie.

Prokuratura: wniosek o ekstradycję Samera A. został przekazany

Prokuratura: wniosek o ekstradycję Samera A. został przekazany

Źródło:
PAP

Główny Inspektor Farmaceutyczny (GIF) wycofał z obrotu na terenie całego kraju jedną serię leku o nazwie Monover. Decyzja została podjęta ze względu na wykrycie obecności szkła w jednej fiolce produktu.

Szkło w fiolce. Seria leku na receptę wycofana z obrotu

Szkło w fiolce. Seria leku na receptę wycofana z obrotu

Źródło:
PAP

Nawet 500 miliardów dolarów zostanie przeznaczone na budowę centrów danych i architekturę potrzebną do rozwoju sztucznej inteligencji - ogłosili prezydent Donald Trump i szefowie japońskiego Softbanku, koncernu Oracle i firmy OpenAI. Projekt Stargate ma doprowadzić do powstania superinteligencji.

Zainwestują nawet pół biliona dolarów. Ma powstać superinteligencja

Zainwestują nawet pół biliona dolarów. Ma powstać superinteligencja

Źródło:
PAP

Inspektorzy Przewodnika Michelin mają zakaz wstępu do restauracji we francuskim kurorcie narciarskim Megeve. To decyzja właściciela i szefa kuchni Marca Veyrata, który sześć lat temu wytoczył przewodnikowi kulinarnemu proces za zabranie mu jednej z gwiazdek - poinformował portal stacji CNN.

Szef kuchni nie chce gwiazdek Michelin. Zakazał inspektorom wstępu

Szef kuchni nie chce gwiazdek Michelin. Zakazał inspektorom wstępu

Źródło:
PAP, CNN

We wtorkowym losowaniu Lotto ponownie żaden z graczy nie trafił szóstki. Oznacza to, że w najbliższym losowaniu można będzie wygrać aż 19 milionów złotych. Oto wyniki Lotto i Lotto Plus z 21 stycznia 2025 roku.

Potężna kumulacja w Lotto

Potężna kumulacja w Lotto

Źródło:
tvn24.pl

Włoski Sąd Najwyższy przyznał rację zdradzonemu mężczyźnie, który zażądał zwrotu luksusowego mieszkania, jakie podarował swojej ówczesnej narzeczonej. To była nie tylko zdrada, ale także niewdzięczność osoby obdarowanej - orzekł sąd w uzasadnieniu.

Zdradziła i nie okazała wdzięczności. Musi oddać mieszkanie

Zdradziła i nie okazała wdzięczności. Musi oddać mieszkanie

Źródło:
PAP

Serwis BBC Travel przygotował zestawienie 25 najlepszych miejsc z całego świata, które warto odwiedzić w 2025 roku. W tych lokalizacjach turyści mają poczuć się mile widziani i nie zostać przytłoczeni liczbą przyjezdnych. Na czele rankingu znalazła się Dominika.

Turyści mile widziani. Ranking 25 najlepszych miejsc

Turyści mile widziani. Ranking 25 najlepszych miejsc

Źródło:
PAP, BBC

We wtorkowym losowaniu Eurojackpot nie padła główna wygrana, a kumulacja rośnie do 150 milionów złotych. W Polsce odnotowano wygraną w wysokości ponad 1,1 miliona złotych. Oto liczby, które wylosowano 21 stycznia 2025 roku.

Rośnie kumulacja w Eurojackpot. Duża wygrana w Polsce

Rośnie kumulacja w Eurojackpot. Duża wygrana w Polsce

Źródło:
tvn24.pl

Rozporządzenie Donalda Trumpa dotyczące "obrony kobiet przed ekstremizmem ideologii gender" wprowadza zmiany w paszportach i innych oficjalnych dokumentach. Stanowi ono, że płeć jest "niezmiennym faktem biologicznym".

Zmiany w paszportach po decyzji Donalda Trumpa

Zmiany w paszportach po decyzji Donalda Trumpa

Źródło:
PAP

W sobotę zakończył się XXXV Międzynarodowy Festiwal Szachowy CRACOVIA, największe wydarzenie szachowe w Polsce i jedno z najważniejszych w Europie w zakresie szachów klasycznych. W Krakowie zawodnicy rywalizowali aż w dziewięciu grupach turniejowych a specjalnie do stolicy Małopolski przyjechali szachiści nawet z odległych Filipin!

CRACOVIA jeszcze bardziej międzynarodowa. Na festiwal szachowy nawet z Filipin

CRACOVIA jeszcze bardziej międzynarodowa. Na festiwal szachowy nawet z Filipin

Źródło:
Materiał promocyjny