Polska krzyżem podzielona? Narodowe problemy z promocją

"Polska. Gdzie niewiarygodne staje się rzeczywistością"
"Polska. Gdzie niewiarygodne staje się rzeczywistością"
MSZ/Vimeo
"Polska. Gdzie niewiarygodne staje się rzeczywistością"MSZ/Vimeo

Polska próbuje pokazać się światu z najlepszej strony. Pozytywny wizerunek ma przełożyć się na pieniądze: te które przywiozą tu inwestorzy, ale i te pozostawione przez turystów. Niestety, nasz kraj wciąż ma ogromne problemy ze skuteczną promocją. Tym razem powstał spektakularny film, ale nie wiadomo, kiedy pojawi się w zagranicznych mediach. A w Polsce jednym z symboli nowej kampanii stała się debata, o tym że w nowym filmie ktoś wyretuszował krzyż na Giewoncie.

Narratorem najnowszego filmu promującego Polskę jest chłopiec, który opowiada swojemu koledze z ławki o wizycie w Polsce. Na zdjęciach widzimy gdański stadion PGE Arena, bitwę Krzyżaków na Nowym Świecie i Giewont, który jest wielkim uśpionym potworem. Krytycy zauważyli jednak, że na jego szczycie brakuje charakterystycznego krzyża.

Spot został zrealizowany przez Opus Film. Jest już dostępny w sieci, ale nikt nie wie, kiedy pojawi się w zagranicznych telewizjach. Najprawdopodobniej stanie się to w 2015 roku.

Będzie ale później

Ministerstwo tłumaczy, że jest to związane z tym, że w tej chwili skupia się na emisji spotu wyprodukowanego na potrzeby promocji 25-lecia wolnej Polski. Film, w którym Chris Niedenthal opowiada o tym, jak po 25 latach zmieniła się Polska. Spot nie zaistniał w mediach zagranicznych, podczas obchodów rocznicy muru berlińskiego. - Jest to bardzo ładny spot, ale powinniśmy go wyemitować w zagranicznych mediach również teraz, by pokazać swój „make a point”, że zmiany za żelazną kurtyną zaczęły się w Polsce – mówi Nina Kowalewska-Motlik, która zajmuje się m.in. promocją Polski w zagranicznych mediach.

Co z ceną?

Wyprodukowanie spotu „Polska - where the unbelievable happens” kosztowało 1,4 mln złotych netto. Pieniądze wyłożyło Ministerstwo Spraw Zagranicznych. To więcej niż produkcja spotu na 10-lecie Polski w UE, za który Kancelaria Premiera zapłaciła 922 tys. złotych brutto, czy również wykonany na zlecenie MSZ spot „Spring in the new”, który kosztował 985 tys. zł.

Według Jacka Sadowskiego z firmy DEMO Effective Launching w spocie wyprodukowanym przez Opus Film jest duża ilość efektów specjalnych, z dużą liczbą skomplikowanych ujęć i statystów. Dodatkowo został on stworzony wspólnie ze studiem Platige Image, które produkuje filmy na hollywoodzkim poziomie. Amerykańska wersja tego spotu zdaniem ekspertów byłaby o połowę droższa.

Jednak przedstawiciele mniejszych firm zajmujących się produkcją, twierdzą, że koszt mógłby sięgnąć 800 tys. złotych lub mógłby być jeszcze niższy. - Można ten spot wyprodukować o połowę taniej. Większe agencje dają wyższe ceny, a zleceniobiorca je akceptuje nie zastanawiając się, czy można taniej. Ceny można windować poprzez prawa, licencje, nazwiska wykonawców – uważa Natalia Grudziecka z Bee Production.

Gdzie jest logo?

W spocie brakuje logo Polski, na które miejsce znalazło się w „Polska. Spring into New”. Jednak problem leży gdzie indziej i nie w tym, że brakuje loga, a że najnowszy spot z logiem nie ma nic wspólnego.

- Kraj to tysiące komunikatów wysyłanych codziennie przez firmy, polityków, wydarzenia kulturalne, sportowców. Podstawą skutecznego budowania silnej marki jest spójność. Jedna kampania nie zmieni nic, jeśli nie jest spięta z innymi działaniami - wskazuje Jacek Sadowski z firmy DEMO Effective Launching. - Czy ten spot pasuje do loga sprężyny? Skoro już mamy logo sprężyny, to może warto zagrać tym w spocie? Pokazać, że Polska jest sprężyną Europy i że dzieją się tu rzeczy ważne – zauważa Sadowski.

Spot liczący 2 minuty ma być dołączony do bollywoodzkiego filmu „Bangistan”, który będzie dystrybuowany w ok. 1800 kopiach na świecie. Dzięki temu spot może zaistnieć m.in. USA, Wielkiej Brytanii, Australii, ZEA, RPA, Singapur, Pakistanie, Malezji, Nowej Zelandii, Japonii i Indonezji. Trafi do placówek dyplomatycznych oraz na stronę promującą Polskę.

Spot ma zostać skrócony. Decyzja o tym, w jakich telewizjach zostanie wyemitowany zapadnie po zatwierdzeniu przyszłorocznego budżetu.

Z krzyżem czy bez?

W kraju dyskusję wywołało jednak to, co można zobaczyć (a raczej: nie zobaczyć) w spocie. Jedni zauważyli, że na Giewoncie brakuje krzyża. Jeszcze inni wypominają, że promocja nie jest potrzebna.

W ten sposób nie promują się najwięksi, dlaczego więc Polska powinna? W promocji USA pomagają koncerny. - Stany Zjednoczone są krajem barów szybkiej obsługi, ponieważ mają silne marki, jak Burger King, KFC i McDonald's, które wydają 2 proc. światowego budżetu na reklamę – mówi Jacek Sadowski z firmy DEMO Effective Launching. Do promocji kraju przyczyniła się też amerykańska kinematografia z olbrzymią tubą reklamową w postaci np. Oskarów. Według niego Polsce przydałby się Woddy Allen, który podobnie jak Nowy Jork rozsławiłby Polskę czy polskie miasta.

W Polsce jest wiele podmiotów prowadzących własne kampanie. Najzwyczajniej kończy się to na tym, że każdy departament,w każdym ministerstwie prowadzi własną promocję. Polska miała już kilka rożnych wersji logo i żadne z nich nie zostało na stałe. Tak było z logo "Polska" autorstwa Polskiej Organizacji Turystycznej, logo z biało-czerwonym latawcem, czy promującym polską żywność logo "Teraz Polska!".

Lekiem na to mogłaby się okazać centralizacja i to, by decyzje o tym, jak promować Polskę zapadały w jednym miejscu na szczeblu centralnym. Do tego ma służyć utworzona niedawno Rada Promocji Polski.

Spot powinien być sexy

Na razie spójną koncepcję promocji udaje się utrzymać miastom, takim jak choćby Poznań czy Łódź, które z dużą konsekwencją trzymają się przyjętej strategii. Sukcesem okazała się promocja „Inwestycji w Polsce Wschodniej”. Zauważona przez zachodnie media takie jak „Business Insider” czy „The Atlantic”. Sam plakat chłopca pytającego o inwestycje w Polsce Wschodniej zaczął żyć własnym życiem w sieci.

Eksperci zwracają uwagę, że spot mający ściągnąć turystów powinien być sexy, tak jak reklamy Louis Vuitton czy Coca-Coli. Inaczej jest w przypadku spotów inwestycyjnych, które najczęściej przedstawiają twarde dane. Tak wyglądają te z niemieckiej kampanii "Smart-up your business".

- Polska jest na etapie spotów turystycznych, mających bardziej pokazać jak wygląda - twierdzi Nina Kowalewska-Motlik.

Stąd w ostatnim spocie „Polska - where the unbelievable happens” jest morze, góry, a także Kraków.

- Nawet gdy Wrocław chciał wypromować targi Career EXPO, musiał pokazać najpierw kawałek Polski a później samo miasto – zauważa dr Wawrzyniec Rudolf z Uniwersytetu Łódzkiego.

Po co ta promocja?

Obowiązuje tu korporacyjna zasada „show and sell” (pokaż i sprzedaj). Coraz częściej kreowanie wizerunku kraju upodabnia się do kierowania firmą. W przypadku promocji firm horyzont sięga najdalej 5 lat, gdy mowa o państwach jest to 20-25 lat.

Markę narodową kreuje się po to, by poprawić konkurencyjność gospodarek. W książce „The paradox of American Power” Joseph S. Nye wspomina o tym, że kraj może osiągnąć pożądaną pozycje na świecie, jeśli inne kraje będą chciały go naśladować. Chodzi o budowanie tzw. miękkiej potęgi, czyli realizowanie swoich celów poprzez „ekonomiczny i kulturowy wpływ na inne narody”.

Promocja to pieniądze, głównie dla firm, które miałyby zyskać na rozpoznawalności kraju. Firmy na rynkach międzynarodowych zyskują dzięki krajowi pochodzenia, nawet jeśli ich marka nie jest znana. Nie mówiąc o tak błahych kwestiach jak zwiększenie poczucia przynależności oraz tego, że promowanie kraju w świecie pozwala na przyciągnięcie wartościowych ludzi, szukających szansy na rozwój.

Przyciągać turystów jak Chorwacja

Pozytywny przykładów krajów, które dzięki promocji udało się odnieść sukces jest wiele. Jest to między innymi Chorwacja, która w ciągu 10 lat stała się krajem odwiedzanym przez setki tysięcy turystów, czy Nowa Zelandia, której udało się wypromować na inwestycyjnej mapie świata. Teraz chce być zauważona także przez turystów.

W ostatnich latach na promocję w CNN pieniądze wydawały takie stacje jak Grecja, Japonia, Nigeria, Kazachstan czy Katar.

Problem Polski?

Według raportu „Eye on Poland” Fundacji Best Place z 2012 roku, Polska kojarzy się głównie z Janem Pawłem II, Europą Wschodnią, końcem komunizmu i wódką. Przez to, Polska ma się kojarzyć z takimi wartościami jak katolicyzm, konserwatyzm, biurokracja i rodzina. W skrócie: konserwatywny kraj z konserwatywnymi wartościami. Wśród najbardziej znanych Polaków oprócz papieża wymieniany jest także Fryderyk Chopin i Lech Wałęsa. Produkty kojarzone za granicą to wódka, żubrówka i LOT. Jednak według raportu co trzeciej osobie Polska nie kojarzy się z niczym.

- Rzeczywistość odbieramy przede wszystkim przez zmysły. Polska nie powinna kojarzyć się wyłącznie z historią, Wałęsą czy związkiem zawodowym ale choćby z polską kuchnią, gościnnością, różnorodnością. Dlatego Polska musi się reklamować, by zwiększyć rozpoznawalność i zachęcić do odwiedzin i inwestycji – mówi Kowalewska-Motlik.

Ekspertka opracowała własną strategię promocji kraju Polska kraj wspaniałych jabłek”, ale ta leży w szufladzie od 12 lat. - Jeśli jabłka mogły być sprzeciwem wobec Putina, a także mogą być logiem jednej z największych korporacji na świecie, to dlaczego nie mogłyby być symbolem polskiej żywności – argumentuje.

To jak należy prowadzić pracę nad promocją Polski Sadowski okrasza słowami zasłyszanymi od Leszka Czarneckiego „Wizerunek można robić przed lustrem. Tu chodzi o wynik”. - Najpierw trzeba zadać pytania: po co robimy tę kampanię? Jaki ma być jej efekt, przez jakie mechanizmy chcemy zadziałać? I dopiero wtedy: ile na to chcemy przeznaczyć, nie na produkcję, ale na całą akcję? - mówi Sadowski.

Przy pisaniu tekstu korzystałem z książki Marty Hereźniak „Marka narodowa. Jak skutecznie budować wizerunek i reputację kraju”.

Spot mający zachęcić do inwestycji na terenie Niemiec
Spot mający zachęcić do inwestycji na terenie Niemiecgtai.de

Autor: Przemysław Porzybut / Źródło: tvn24bis.pl

Pozostałe wiadomości

W 2024 roku przeciętny oczekiwany czas aktywności zawodowej w państwach Unii Europejskiej osiągnął prawie 37,2 roku - podał Eurostat. W ciągu ostatniej dekady wzrósł o 2,4 roku. Dla Polski wskaźnik ten był poniżej średniej UE.

Tak pracuje się w Europie. Polska poniżej średniej

Tak pracuje się w Europie. Polska poniżej średniej

Źródło:
PAP

Donald Trump ogłosił 50-procentowe cła na towary z Brazylii, czym chciał wesprzeć byłego brazylijskiego prezydenta Jaira Bolsonaro. Jednak działania prezydenta USA zwiększyły poparcie dla obecnego prezydenta Brazylii Inácio Luli da Silvy.

Zaskakujący efekt ceł Trumpa. "Gringo nie będzie rozkazywał"

Zaskakujący efekt ceł Trumpa. "Gringo nie będzie rozkazywał"

Źródło:
PAP

Współpraca Rosji z Koreą Północną wykracza poza sferę wojskową, obejmując kolejne dziedziny takie jak handel czy inwestycje infrastrukturalne - informuje "Financial Times". Dodaje, że efekty ożywienia są już widoczne, dzięki czemu reżim w Pjongjangu wychodzi z międzynarodowej izolacji.

Szansa dla Korei Północnej. Może doprowadzić do "prawdziwej transformacji"

Szansa dla Korei Północnej. Może doprowadzić do "prawdziwej transformacji"

Źródło:
PAP

Kalifornisjka firma górnicza KoBold Metals zawarła umowę na wydobycie litu z kopalni Manono w Demokratycznej Republice Konga. To jedno z największych na świecie złóż tego surowca. Amerykańska spółka zamierza zainwestować łącznie ponad miliard dolarów w kongijski sektor wydobywczy.

Jedno z największych złóż "białego złota". Amerykanie z umową na wydobycie

Jedno z największych złóż "białego złota". Amerykanie z umową na wydobycie

Źródło:
PAP

Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała o rozpoczęciu prac nad ustawą, która ma wprowadzić zakaz bezpłatnych staży. Mają na niej skorzystać młodzi pracownicy.

Zmiany w stażach. Zapowiedź ministry

Zmiany w stażach. Zapowiedź ministry

Źródło:
PAP

Administracja Donalda Trumpa ogłosiła ponad 90-procentowe cła na chiński grafit wykorzystywany do produkcji akumulatorów. Jak wskazał CNN, wyższe stawki celne zwiększą koszty produkcji samochodów w USA, choć w dłuższej perspektywie mogą wspomóc rozwój krajowych producentów.

Trump podbija stawkę Bidena. "To bardzo zmieni sytuację"

Trump podbija stawkę Bidena. "To bardzo zmieni sytuację"

Źródło:
CNN

W sobotnim losowaniu Lotto żaden z graczy nie wytypował poprawnie wszystkich sześciu liczb. Oznacza to, że kumulacja rośnie do pięciu milionów złotych. Oto wyniki Lotto i Lotto Plus z 19 lipca 2025 roku.

Bez szóstki w Lotto. Kumulacja rośnie

Bez szóstki w Lotto. Kumulacja rośnie

Źródło:
Lotto.pl

W maju 2025 roku ceny czekolady w Unii Europejskiej wzrosły średnio o 21,1 procent rok do roku - podał urząd statystyczny Eurostat. Wskazał też, że największy skok w UE odnotowano w Polsce.

Ten produkt zdrożał w Polsce najbardziej w Europie

Ten produkt zdrożał w Polsce najbardziej w Europie

Źródło:
tvn24.pl, PAP, "Wall Street Journal"

W pierwszym półroczu 2025 roku Pop Mart, chiński producent zabawek, odnotował wzrost zysków o 350 procent. Kluczem do sukcesu okazały się pluszowe lalki Labubu, których ceny na rynku wtórnym sięgają nawet setek tysięcy dolarów.

Ta zabawka podbija świat. Ponad trzykrotny wzrost zysków

Ta zabawka podbija świat. Ponad trzykrotny wzrost zysków

Źródło:
PAP

Na początku lipca sprzedaż mieszkań w siedmiu największych miastach przewyższyła średnią z ostatnich lat - wynika z raportu Otodom. Zdaniem ekspertów wyższy popyt na rynku pierwotnym jest tylko anomalią, którą wywołała ostatnia decyzja Rady Polityki Pieniężnej.

Anomalia na rynku. "Przez kilka miesięcy będzie na huśtawce"

Anomalia na rynku. "Przez kilka miesięcy będzie na huśtawce"

Źródło:
PAP

Sieć Action wycofała ze sprzedaży chipsy Lay's, lalkę Cupcake oraz zegarek My Time. Firma apeluje w komunikatach, by nie spożywać lub nie korzystać z produktów i by zwrócić je w najbliższym sklepie.

Znana sieć wycofała trzy produkty

Znana sieć wycofała trzy produkty

Źródło:
tvn24.pl

Wywiad wojskowy Ukrainy (HUR) przeprowadził cyberatak na systemy rosyjskiego koncernu gazowego Gazprom - podał ukraiński portal Ukrinform, przy czym powołał się na źródło w HUR.

Media: wywiad przeprowadził cyberatak na Gazprom

Media: wywiad przeprowadził cyberatak na Gazprom

Źródło:
PAP

Diesel nadal będzie drożeć o kilka groszy na litrze, a ceny benzyny i autogazu będą stabilne - tak ma wyglądać sytuacja na stacjach w przyszłym tygodniu według analityków Refleksu. Z kolei zdaniem portalu e-petrol.pl nie ma perspektyw na obniżkę cen paliw.

"Brak głębokich korekt". To wpływa na ceny na stacjach

"Brak głębokich korekt". To wpływa na ceny na stacjach

Źródło:
PAP

Wielka Brytania ogłosiła nałożenie sankcji zarówno na trzy jednostki Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej (GRU), jak i oficerów tej instytucji. Polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało komunikat w związku z działaniami Londynu.

MSZ: Polska wyraża solidarność z Wielką Brytanią

MSZ: Polska wyraża solidarność z Wielką Brytanią

Źródło:
PAP

W piątkowym losowaniu Eurojackpot nie odnotowano głównej wygranej, a kumulacja rośnie do 420 milionów złotych. W Polsce najwyższe byłe wygrane czwartego stopnia. Oto liczby, które wylosowano 18 lipca 2025 roku.

Potężna kumulacja w Eurojackpot

Potężna kumulacja w Eurojackpot

Źródło:
tvn24.pl

24 lipca Stały Komitet Rady Ministrów ma zająć się projektem tak zwanej ustawy frankowej - wynika z porządku obrad SKRM. Nowe regulacje mają wejść w życie jeszcze w tym roku.

Rząd zajmie się projektem ustawy frankowej

Rząd zajmie się projektem ustawy frankowej

Źródło:
PAP

"Indie nie popierają jednostronnych sankcji" - podkreślił rzecznik indyjskiego resortu spraw zagranicznych Randhir Jaiswal. W ten sposób odniósł się do sankcji nałożonych przez Unię Europejską na Rosję, które obejmują największą rafinerię ropy rosyjskiego koncernu Rosnieft w indyjskim stanie Gudźarat.

Reakcja na ruch Unii Europejskiej. "Nie popierają jednostronnych sankcji"

Reakcja na ruch Unii Europejskiej. "Nie popierają jednostronnych sankcji"

Źródło:
PAP

Policja przeprowadziła przeszukanie w rezydencji i w siedzibie partii Jaira Bolsonaro. Były prezydent Brazylii jest oskarżony o przygotowywanie zamachu stanu. Sąd nakazał mu noszenie elektronicznej bransoletki i zabronił używania mediów społecznościowych.

Przeszukanie w rezydencji i siedzibie partii byłego prezydenta

Przeszukanie w rezydencji i siedzibie partii byłego prezydenta

Źródło:
PAP, CNN

Wielka Brytania nałożyła nowe sankcje na ponad 20 rosyjskich szpiegów, hakerów i jednostki wywiadu. Chodzi o osoby i podmioty oskarżone o operacje cybernetyczne zagrażające stabilności Europy - wskazał brytyjski rząd w oświadczeniu.

"Szpiedzy GRU prowadzą kampanię mającą na celu destabilizację Europy"

"Szpiedzy GRU prowadzą kampanię mającą na celu destabilizację Europy"

Źródło:
PAP

Wielki sukces polskiego programisty. Przemysław Dębiak zajął pierwsze miejsce w prestiżowych zawodach AtCoder World Tour Finals 2025, pokonując nie tylko wszystkich pozostałych zawodników, ale też sztuczną inteligencję.

Polak lepszy od sztucznej inteligencji. Osobiste gratulacje od szefa OpenAI

Polak lepszy od sztucznej inteligencji. Osobiste gratulacje od szefa OpenAI

Źródło:
tvn24.pl