Magna osiągnęła porozumienie ze związkowcami zakładów Opla w Saragossie - ogłosił hiszpański minister przemysłu. Zatrudnienie w fabryce ma zostać zmniejszone o 900 osób. Hiszpanie obawiali się wcześniej, że zakłady mogą zostać nawet całkowicie zamknięte.
Ostatnia propozycja mówiła o zwolnieniu 1350 pracowników spośród liczącej 7500 osób załogi tej fabryki.
Mimo porozumienia ogłoszonego przez ministra Miguela Sebastiana, związki zawodowe nie odwołały planowanego czterodniowego strajku protestacyjnego. Jak stwierdzają, uczynią to dopiero po zatwierdzeniu przyjętych ustaleń przez swych członków. Ma to nastapić w głosowaniu w piątek.
Minister Sebastian nie krył zadowolenia z wyników negocjacji, które w jego opinii "gwarantują przyszłość fabryki na następne 10 lat".
Pierwotny projekt redukcji zatrudnienia, zaprezentowany przez Magnę przewidywał zwolnienie 1672 pracowników. Nowy współwłaściciel Opla zmniejszył następnie tę liczbę do 1322. Ostatecznie obie strony zgodziły się wstępnie na to, że redukcja obejmie 900 pracowników.
Magna, która ma kontrolować 55 proc. koncernu Opla, gwarantuje ze współwłaścicielem, rosyjskim Sbierbankiem, utrzymanie do 2013 roku 70 proc. dotychczasowej produkcji zakładów pod Saragossą. Minister Sebastian zapewnia, że Opel w Figueruelas będzie "najważniejszą fabryką Opla Europa", a Hiszpania zyska "kosztem drugiego kraju", czyli Niemiec.
Hiszpańskie zakłady Opla mają produkować oprócz dotychczasowego modelu trzydrzwiowej Corsy również Corsę pięciodrzwiową, nowy model Opla Mervy i nową wersję furgonetki Combo.
Kanadyjsko-austriackie konsorcjum Magna wspólnie z rosyjskim państwowym Sbierbankiem mają przejąć europejską część koncernu general Motor, działającą pod marką Opel (i Vauxhall). Według prasowych doniesień z przejęciem związana będzie radykalna redukcja zatrudnienia, a korzystniej pod tym względem miałyby być potraktowane Niemcy, które deklarują miliardowe wsparcie dla nowych właścicieli Opla.
W obawie przed utratą miejsc pracy w swoich zakładach o szczególne przyjrzenie się transakcji do Komisji ły Belgia (obawiająca się zamknięcia zakładów w Antwerpii), Hiszpania i Wielka Brytania.
Źródło: BBC, PAP