Czy to rozwiązanie konfliktu między internetowym gigantem Google, a magnatem medialnym Rupertem Murdochem? Najpopularniejsza wyszukiwarka ogłasza wprowadzenie możliwości ograniczenia darmowego dostępu do płatnych serwisów. Użytkownik za darmo otrzyma pięć linków do takich artykułów, za każdy następny będzie musiał płacić właścicielowi.
Teraz właściciele serwisów prasowych będą mogli wprowadzić limity na dostęp do swoich artykułów dostępnych w wyszukiwarce Googla. Będzie to możliwe przez uczestnictwo w uruchomianym właśnie programie "First Click Free", który ma uniemożliwić pełny dostęp za pośrednictwem wyszukiwarki do serwisów objętych subskrypcjami.
Użytkownik Googla będzie mógł w ciągu dnia uzyskać dostęp do pięciu takich artykułów, po kliknięciu w piąty link zostanie przekierowany do strony, na której będzie się mógł zarejestrować - i zapłacić.
Decyzja spółki to efekt konfliktu Google z koncernami medialnymi, które coraz ostrzej domagały się ograniczenia możliwości bezpłatnego korzystania z publikowanych przez siebie materiałów. Co ciekawe - Google buńczucznie deklarował wcześniej, że "nie potrzebuje ich treści informacyjnych".
Starcie gigantów
Najgłośniej o swoje prawa w internecie upominał się Rupert Murdoch, właściciel m.in. stacji telewizyjnych Fox, wytwórni filmowej 20th Century Fox, a także wielu dzienników, w tym "The Wall Street Journal", "The Sun" i "The Times". Według niego, informacje w internecie nie mogą być dostępne za darmo.
Dlatego wyszukiwarki internetowe - czyli głównie Google - oskarżał o pasożytowanie na mediach tworzących informacje. Groził też wycofaniem należących do swojego koncernu serwisów z wyszukiwarki Google.
Koncern Murdocha, News Corp. negocjował nawet w tej sprawie z największym rywalem firmy Google - Microsoftem. Ten obiecał nawet zapłacić za wycofanie spółek Murdocha z wyszukiwarek Google, ale pod jednym warunkiem: chce mieć wyłączność na udostępnianie materiałów News Corp.
Koncern założony przez Billa Gatesa liczył na odebranie w ten sposób części bardzo intratnego rynku reklam swemu konkurentowi Google.
Źródło: BBC
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl