Ministerstwo Finansów przypomina, że w czerwcu tego roku na państwowych odcinkach dróg płatnych zostanie uruchomiony e-TOLL, czyli nowy system poboru opłat. Wcześniej ma wystartować strona internetowa systemu i rejestracja użytkowników.
Przedstawiciele resortu wskazali, że system e-TOLL to "nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego". Zastąpi dotychczasowy system viaTOLL, który wykorzystuje technologię komunikacji bliskiego zasięgu (DSRC). Nowy system służyć będzie do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych.
System e-TOLL od czerwca
Resort finansów planuje, że e-TOLL zostanie uruchomiony w pierwszej połowie czerwca 2021 roku. "W maju wystartuje strona internetowa systemu i rejestracja użytkowników e-TOLL. Dzięki temu możliwa będzie kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi i podpisania umowy. Po rejestracji w systemie, użytkownicy będą mieć bieżący wgląd w historię opłat i możliwość zarządzania swoim kontem przez internet" - wyjaśniono w komunikacie. Dotychczasowy system viaTOLL ma zostać wygaszony do końca czerwca 2021 roku.
Bezpłatna aplikacja e-TOLL PL na urządzenia mobilne będzie dostępna do pobrania w sklepach internetowych Google Play i AppStore. Umożliwi wniesienie opłaty elektronicznej za przejazd pojazdów ciężkich oraz opłaty za przejazd pojazdów lekkich, doładowanie i monitorowanie stanu konta, będzie też zintegrowana z systemem SENT-GEO.
Jak czytamy, z aplikacji dostarczonej przez MF i KAS będą mogli korzystać zarówno właściciele floty pojazdów, jak i indywidualni kierowcy.
Przejazd samochodów ciężarowych
Od czerwca każdy użytkownik pojazdu ciężkiego, o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, oraz autobusu, będzie miał do wyboru trzy sposoby przekazywania danych lokalizacyjnych w celu naliczenia i wniesienia należnej opłaty drogowej. Będą to:
- aplikacja e-TOLL PL na urządzenia mobilne,
- urządzenie pokładowe (OBU – On-Board Unit). Przedstawiciele MF wyjaśnili, że takie urządzenia będą do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji operatorów urządzeń pokładowych, którzy pozytywnie przeszli testy dopuszczające,
- Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), czyli wbudowany w pojeździe moduł GPS.
Bez zatrzymywania się przed szlabanem
Dodatkowo ministerstwo poinformowało, że od 1 grudnia 2021 roku przejazd wszystkich pojazdów odcinkami A2 Konin - Stryków i A4 Wrocław - Sośnica będzie możliwy bez zatrzymywania się przed szlabanem.
Od początku grudnia mają bowiem zostać wprowadzone dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich, o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Pierwszą możliwością będzie zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej, podając numer rejestracyjny pojazdu. "Do takiego zakupu nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności jest to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych" - czytamy.
Druga możliwość polega na przekazywaniu danych geolokalizacyjnych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL na urządzenia mobilne dostarczonej przez Szefa KAS.
"Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL, czyli już w czerwcu 2021 roku" - dodali przedstawiciele MF.
Jednocześnie zapowiedzieli, że dla użytkowników pojazdów ciężkich oraz użytkowników samochodów osobowych wnoszących opłatę elektroniczną, zostaną udostępnione dedykowane pasy wjazdowe i wyjazdowe na autostradach.
Bezpieczeństwo danych
Według zapewnień resortu dane w systemie e-TOLL będą przetwarzane na podstawie i w granicach ustawy, wyłącznie w zakresie niezbędnym dla poboru opłat drogowych.
"Administratorem danych, w tym danych osobowych, przetwarzanych w systemie e-TOLL jest szef KAS. Weryfikacja danych geolokalizacyjnych i usuwanie zbędnych danych będzie prowadzona nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. System nie będzie gromadził danych geolokalizacyjnych spoza płatnych odcinków dróg" - podkreślono.
Sieć autostrad w Polsce
Sieć autostrad w Polsce ma długość około 1694 km, a opłaty za przejazd pojazdami poniżej 3,5 tony ponosimy na odcinkach autostrad o łącznej długości około 728 km.
Oprócz dwóch wyżej wymienionych płatnych państwowych odcinków na terenie Polski są też trzy odcinki koncesyjne: A1 Rusocin – Nowa Wieś - około 152 km, A2 Konin - Świecko - około 255 km, oraz A4 Katowice - Kraków - około 60 km, na których opłaty pobierają zarządzający autostradą koncesjonariusze. Każdy z nich ma inne stawki za przejazd kilometra autostrady.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN24