Ostatni, zachodni odcinek Drogowej Trasy Średnicowej otwarto w sobotę w Gliwicach. Wydarzenia z tym związane potrwają dwa dni. Uroczystość, zwiedzanie tunelu pod centrum, pokazy i atrakcje wypełnią sobotę. W niedzielę zaplanowano aktywności i zawody sportowe.
- Fakt, że oddajemy do użytku DTŚ dowodzi, że tak naprawdę mamy metropolię, nawet jeśli procedury prawne nad ustawą metropolitalną jeszcze trwają. Dzięki wspólnym działaniom miast i województwa, mimo trudności, zdołaliśmy zakończyć tę inwestycję. To droga, która łączy śląskie miasta, która ułatwia życie ich mieszkańcom - powiedział podczas uroczystości marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa.
Nową drogą od poniedziałku
Trasa w centrum Gliwic zostanie otwarta dla kierowców nocą z niedzieli na poniedziałek. Jej udostępnienie oznacza koniec trwającej ponad 30 lat budowy głównej arterii skupiającej ruch aglomeracyjny między śląskimi miastami - od Katowic po Gliwice. Od 1999 r. samorząd województwa na mocy umowy z miastami koordynował budowę tej wcześniejszej inwestycji centralnej.
W weekend otwierany jest, budowany od wiosny 2013 r., liczący ponad 5 km, fragment trasy w centrum Gliwic. Z dotychczasowym układem drogowym miasta łączy go siedem węzłów i cztery skrzyżowania z tzw. prawoskrętami. Zanim nocą z 20 na 21 marca we wszystkich tych miejscach zdjęte zostaną dotychczasowe bariery, inwestycję przez weekend będą oglądali mieszkańcy.
Wielka otwarcie
W sobotnie popołudnie program dni otwartych przewiduje pokazy służb ratowniczych (na parkingu nad tunelem), piesze zwiedzanie tunelu (wraz z pokazami zdjęć i animacji prezentujących kolejne etapy inwestycji), pokazy akrobacji motocyklowych (również w tunelu, do którego można będzie wejść od ul. Dworcowej), a wieczorem pokaz łączący efekty świetlne i choreografię taneczną.
W niedzielę przed południem po DTŚ będą jeździć rowerzyści (11 km) i rolkarze (pętla wokół tunelu); a na koniec, w południe, odbędą się zawody rowerowe oraz nordic walking.
Otwierany odcinek średnicówki ma 5,6 km długości. Węższy niż pozostała część DTŚ (przeważnie po dwa pasy w każdą stronę na jednej wspólnej jezdni) prowadzi od obecnego końca trasy przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstał 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową.
Krótszy przejazd
Na całej długości odcinek G2 przebiega bezkolizyjnie i według danych spółki DTŚ SA skraca czas przejazdu o około 65 proc. Wartość kontraktowa robót na odcinku G2 wyniosła według umowy podstawowej 747,1 mln zł brutto. Całkowita wartość tego kontraktu sięgnęła 761 mln zł brutto.
Według prezesa DTŚ SA w latach 1993-2012 Ireneusza Maszczyka, który pracował przy przygotowaniach i koordynacji poszczególnych budowach trasy Katowice-Gliwice od 1982 r., przebieg trasy w centrum Gliwic jest najlepszy z możliwych – wykorzystano istniejący w tym miejscu od początku XIX w. do 1936 r. szlak komunikacyjny – Kanał Kłodnicki.
Ponieważ w poprzek starego Kanału Kłodnickiego przebiega całe odwodnienie do rzeki Kłodnicy z północnych rejonów miasta, a wzdłuż niego prowadziły dwa główne kolektory zasilające miasto w ciepło, przed rozpoczęciem budowy trasy trzeba było m.in. przełożyć i przebudować te instalacje.
Łącznie przy przebudowie sieci wodociągowej, deszczowej, gazowej, cieplnej, elektroenergetycznej, teletechnicznej oraz kanalizacji spławnej i sanitarnej wykorzystano blisko 81 kilometrów rur i kabli, a także ponad 48 km światłowodów. Instalacja odwodnieniowa tego odcinka i kanalizacja deszczowa liczą po ponad 20 km rur i korytek.
Zapotrzebowanie
Spółka Tauron Dystrybucja podała, że moc potrzebna do zasilenia nowo przyłączonych obiektów sięga 2 megawatów. Energetycy zbudowali m.in. 5 nowych stacji transformatorowych, położyli 6,5 km kabli średniego napięcia i 1,2 km kabli niskiego napięcia. Przebudowali jedną linię wysokiego napięcia 110kV, prawie 19 km kabli średnich napięć, 4,2 km kabli niskich napięć i wiele innej infrastruktury.
Na całym odcinku powstało czternaście obiektów inżynierskich – jedna kładka technologiczna, trzy kładki dla pieszych, osiem wiaduktów i mostów oraz dwa największe obiekty: zbudowany w technologii ścian szczelinowych tunel o długości 493 m pod ul. Zwycięstwa i Dworcową oraz most o długości 552 m nad rzeką Kłodnicą i terenami zalewowymi.
Dotąd dostępny był liczący 26,1 km odcinek średnicówki od węzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszy gliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub.r. Odcinek G1 połączył istniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. z autostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).
Problemy finansowe
Budowa odcinka G2 "średnicówki" w 2014 r. roku napotkała na problem z finansowaniem. Pierwotnie zapewnione środki (oparte o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym, rezerwę subwencji ogólnej, Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 i budżety miast) okazały się niewystarczające. Prowadzoną przez konsorcjum firm Eurovia Polska i PORR (wcześniej Bilfinger Infrastructure) budowę kontynuowano dzięki przeniesieniu projektu z programu regionalnego do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).
Wiązało się to m.in. z przekwalifikowaniem odcinka G2 z drogi wojewódzkiej na krajową oraz przejęciem inwestycji od marszałka przez samorząd Gliwic. Do końca ub.r. miasto prowadziło jeszcze rozliczenia – zakończony i rozliczony musiał zostać m.in. unijny projekt, dzięki któremu budowa otrzymała 443,9 mln zł ze środków POIiŚ.
Autor: gry / Źródło: PAP