Prawie 2,5 tys. gmin rozpoczęło w poniedziałek pracę z nowym Systemem Rejestrów Państwowych - informuje Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. SRP połączył m.in. takie państwowe rejestry jak PESEL, dowodów osobistych i aktów stanu cywilnego w jeden system.
Z danych resortu wynika, że dzisiaj do godziny 12:00 urzędy przyjęły łącznie (pierwszego i drugiego dnia) 9 953 wniosków o wydanie nowego dowodu osobistego. Zarejestrowano 4 435 aktów zgonu, 3 957 aktów urodzeń oraz 25 524 zameldowań na pobyt stały. Nadano również 2 892 numerów PESEL.
Łącznie urzędnicy wykonali już blisko 190 tysięcy czynności w nowym Systemie Rejestrów Państwowych.
"Cały czas działa specjalny service desk dla gmin, którzy przyjmuje wszystkie zgłoszenia dotyczące systemu. Wczoraj urzędnicy pierwszy raz pracowali w SRP, w normalnym trybie i z udziałem obywateli. Z systemu korzysta około 14,5 tys. użytkowników. Zarówno w warstwie sieciowej jak i centralnej, system działa poprawnie" - czytamy.
"Niewielka skala problemów"
Jak wyjaśnia ministerstwo, z systemu korzysta około 14,5 tys. użytkowników, a skala problemów "jest niewielka".
"Zarówno w warstwie sieciowej jak i centralnej, system działa poprawnie. Wczoraj (w poniedziałek - red. ) do godziny 12:00 gminy przekazały ok. 600 zgłoszeń dotyczących SRP. W stosunku do liczby użytkowników, to około 4 proc. Pamiętajmy, że tak wielka zmiana informatyczna zawsze wymaga czasu na ustabilizowanie, a użytkownicy na przyzwyczajenie się do niej. Biorąc pod uwagę, że był to pierwszy dzień pracy na nowym systemie w normalnym trybie, to skala problemów jest niewielka" - informuje w komunikacie MSW.
Dane statystyczne Systemu Rejestrów Państwowych na dzień 02.03.2015 : · Akty małżeństwa: 0 · Akty zgonów: 2 071 · Akty urodzeń: 2 060 · Zameldowań na pobyt stały: 11 115 · Zameldowań na pobyt czasowy: 5 589 · Nadano numerów PESEL: 2 090 · Wnioski o dowód: - Przyjęty 5 425 - Wydany 7 965 - Unieważniony 18 819 · Wprowadzono wszystkich spraw do systemu: 107 525 MSW
Duże zainteresowanie
MSW podkreśla we wtorkowym komunikacie, że "już wczoraj, w wielu urzędach odnotowano jednak ogromny wzrost zainteresowania nowym dowodem osobistym". "Tylko na warszawskim Śródmieściu, gdzie średnio składano ok. 60-80 wniosków o dowód osobisty, wpłynęło ich prawie 200. Coraz więcej osób decyduje się także na załatwienie swojej sprawy w dowolnym, wybranym przez siebie urzędzie. Według naszych informacji, większość z wnioskujących o nowy dowód osób w urzędzie Warszawa-Śródmieście jest zameldowanych w innych miejscach" - czytamy. "Wzrost zainteresowania nowymi dowodami osobistymi widać na przykładzie kilku miast wojewódzkich. W Kielcach po dokument zgłosiło się 235 osób, czyli o 100 więcej niż zazwyczaj. W Lublinie dotychczasowa średnia wniosków o dowód osobisty to 160. Wczoraj tamtejszy urząd przyjął ich aż 400" - podkreśla resort.
Jak było, a jak jest?
Co zmienił nowy system? Jak podkreśla MSW, do tej pory każda gmina pracowała na odrębnym, fragmentarycznym systemie. Urzędnicy gromadzili i mogli korzystać tylko z informacji, które dotyczyły mieszkańców ich gminy. To dlatego większość spraw, np. odebranie odpisu aktu urodzenia lub wyrobienie dowodu osobistego, musieliśmy załatwiać w urzędzie właściwym dla naszego miejsca zameldowania.
Od 1 marca urzędnicy pracują na jednym, dostępnym dla wszystkich gmin Systemie Rejestrów Państwowych. Zyskały tym samym dostęp do ogólnopolskiej bazy danych. Oznacza to, że sprawy związane z dowodami osobistymi czy aktami stanu cywilnego załatwimy w dowolnym urzędzie gminy lub USC na terenie całego kraju - podkreśla resort.
Autor: mn / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu