Przetarg na studium wykonalności dla portu centralnego w porcie w Gdańsku może być ogłoszony jeszcze w tym roku, a na pewno w pierwszym kwartale 2018 roku - ocenił wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Marcin Osowski. Najpierw mogą powstać dwa-trzy terminale. Cała inwestycja pochłonie 6-9 mld zł.
Port centralny to nowa inwestycja portu morskiego w Gdańsku, która ma powstać między ujściem kanału portowego a Naftoportem. Osowski zwrócił uwagę, że nazwa "port centralny" nie wynika z tego, że to centralna inwestycja Polski, ale z uwagi na lokalizację planowanej inwestycji na terenie portu w Gdańsku. Chodzi o przeznaczenie kilkuset hektarów terenu zatoki pod nowe, uniwersalne terminale.
Port w Gdańsku
Osowski zaznaczył, że realizacja projektu ma być podzielona na kilka faz. Wyraził nadzieję, że "docelowy projekt uda się zrealizować w ciągu 10 lat".
Powiedział, że równolegle z przetargiem na studium wykonalności ma być też ogłoszony przetarg na koncepcję inżynieryjną kształtu portu centralnego, głównie w zakresie budowy dwóch-trzech terminali, w zależności od liczby partnerów, którzy zechcą uczestniczyć w realizacji projektu.
Wiceprezes wyjaśnił, że projekt będzie realizowany najprawdopodobniej w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Powiedział, że jednym z głównym elementów negocjacji w trybie PPP jest ustalenie, czy finansowanie inwestycji byłoby całkowicie po stronie partnera prywatnego. Przyznał, że to "najtrudniejszy element inżynierii finansowej".
Zdaniem wiceprezesa wśród potencjalnych inwestorów, partnerów prywatnych są operatorzy kontenerowi, promowi. - Teren portu objęty jest Obszarem Natura 2000, jest wiele instytucji i osób, z którymi trzeba uzgodnić ten projekt – tłumaczył.
Koncepcja budowy
Koncepcję budowy portu centralnego uwzględniono w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Według planów faza dokumentacyjna ma się rozpocząć w 2019 roku, natomiast realizacja projektu - po roku 2020. Zakłada się budowę terminali: drobnicowego, pasażerskiego oraz bazy przeładunku kontenerów. Koszt inwestycji szacuje się na około 6-9 mld zł.
W ubiegłym roku w gdańskim porcie przeładowano 37,3 mln ton towarów, czyli o prawie 4 proc. więcej niż w roku 2015. Port znalazł się na 6. miejscu wśród portów nad Bałtykiem pod względem wielkości przeładunków. Od stycznia do końca sierpnia 2017 r. przeładunki wzrosły o 3,7 proc. w stosunku do roku ubiegłego; w tym czasie przeładowano 25,5 mln ton towarów.
Autor: MS / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: portgdansk.pl