Samolot napędzany jedynie energią słoneczną - Solar Impulse - wylądował w piątek na Hawajach. To najdłuższy w historii lot tego typu maszyny. Samolot prowadzony przez szwajcarskiego pilota Andre Borschberga wystartował z japońskiego miasta Nagoya w nocy z niedzieli na poniedziałek.
Historyczny lot dookoła świata Solar Impulse 2 rozpoczął 9 marca w Abu Zabi. Trasę podzielono na kilkanaście etapów. Planowane przystanki są przeznaczone na odpoczynek pilotów - Borschberga i Bernarda Piccarda - przegląd samolotu i kampanię na rzecz czystej energii.
Lot Borschberga to najdłuższy samotny lot w historii lotnictwa. Przelot z Japonii na Hawaje w USA to ósmy odcinek podróży dookoła świata. Pilot spędził w powietrzu łącznie 118 godzin, a trasa przelotu składała się do tej pory z ośmiu odcinków:
Abu Zabi - Maskat (Oman); Maskat - Ahmedabad (Indie); Ahmedabad - Varanasi (Indie); Varanasi - Mandalay (Myanmar); Mandalay - Chongqing (Chiny); Chongqing - Nankin (Chiny); Nankin - Nagoja (Japonia); Nagoja - Kalaeloa (Hawaje, USA).
Szeroko
Rozpiętość skrzydeł Solar Impulse to 72 metry. Maszyna jest czuła na warunki pogodowe. Jeden z lotów musiał zostać przerwany ze względy na szybko rozwijający się zimny front. W założeniach Solar Impulse ma pokazać granice i aktualne możliwości energetyki solarnej. Samolot jest pokryty 17 tys. ogniw fotowoltaicznych. Ładują one akumulatory, które napędzają maszynę w nocy. Organizatorzy podkreślają, że Borschberg ustanowił nowy rekord czasu samotnego lotu non stop; poprzedni rekord należał do Steve'a Fossetta, który w 2006 roku obleciał świat dookoła w ciągu 76 godzin specjalnie zaprojektowanym samolotem odrzutowym. Solar Impulse 2 nigdy przedtem nie leciał nad oceanem i nie pozostawał w powietrzu dłużej niż przez 24 godziny. Następnym etapem podróży słonecznego samolotu będzie Phoenix w Arizonie. Nie wiadomo jeszcze, kiedy Solar Impulse 2 wystartuje do tego lotu; będzie to uzależnione od warunków atmosferycznych. Energia z ogniw fotowoltaicznych jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych, które zasilają cztery silniki elektryczne. Solar Impulse 2, zbudowany z włókien węglowych, waży 2,3 tony. Jego prędkość maksymalna to 140 km/h, a pułap praktyczny - 8500 metrów. Lekka waga sprawia, że jest bardzo narażony na kaprysy pogody i prądy powietrza. Solar Impulse 2 jest następcą pierwszej tego rodzaju maszyny, Solar Impulse 1, która m.in. odbyła wieloetapowy lot przez Stany Zjednoczone w 2013 roku.
Autor: mn / Źródło: BBC, PAP