Istnieją ogromne różnice zarówno w poziomie wiedzy, jak i doświadczeniu, jakie reprezentują studenci w różnych krajach, które odwiedzam – mówi prof. Jennifer Widom ze Stanford Univeristy, która podróżując po świecie prowadzi bezpłatne kursy i warsztaty z zakresu Big Data czy Design Thinking.
- Wszyscy pragną się uczyć Big Data, jednak startują z różnych poziomów - dodaje amerykańska ekspertka, która jest pionierką tzw. Masowych Otwartych Kursów Online dostępnych w internecie dla nieograniczonej liczby uczestników.
Odyseja Edukacyjna
Jennifer Widom jest profesorem informatyki oraz dziekanem na Uniwersytecie Stanforda – uznawanej za drugą najlepszą uczelnię na świecie. Obecnie wykorzystuje roczny urlop naukowy na prowadzenie darmowych kursów i warsztatów w różnych zakątkach świata, a swoją misję nazywa "Odyseją Edukacyjną". W Polsce Amerykańska ekspertka gościła w Łodzi.
- Prowadząc kurs online nie spotyka się ludzi i nie wchodzi się z nimi w interakcję. Dlatego właśnie połączenie tych dwóch zainteresowań doprowadziło mnie do podjęcia tej inicjatywy i wyruszenia w podróż po świecie z cyklem warsztatów i wykładów - tłumaczy prof. Widom.
Kursy online
Jej kurs "Big Data" (Bazy danych) ma do tej pory ok. pół miliona zarejestrowanych użytkowników, 8 milionów wyświetleń wideo i 25 tysięcy zaświadczeń o ukończonym kursie, wydanych użytkownikom. Ekspertka przyznaje, że poziom wiedzy i wykształcenia studentów jest bardzo zróżnicowany w poszczególnych krajach, które odwiedza w czasie swej podróży.
- Istnieją ogromne różnice zarówno w poziomie jak i doświadczeniu jakie reprezentują studenci w różnych krajach. Jednak wszyscy wykazują ogromne zainteresowanie tematami, które poruszam podczas moich zajęć - oceniła. Jej zdaniem różnice najbardziej widoczne są podczas zajęć z zakresu Big Data. Ta prężnie rozwijająca się dziedzina dotyczy gromadzenia informacji z różnych źródeł, ich analizowania i wykorzystywania w procesach podejmowania decyzji. Przewiduje się, że w ciągu kilku lat specjaliści z dziedziny Big Data będą jednymi z najbardziej pożądanych ekspertów na rynku pracy. - Doświadczenie i poziom umiejętności studentów w programowaniu komputerowym i to, ile potrafią czerpać z tego radości, różni się ogromnie w zależności od kraju. Wszyscy uczestnicy pragną się uczyć Big Data, jednak startują z różnych poziomów - dodała.
Myślenie projektowe
Inaczej – w jej ocenie - jest w przypadku warsztatów z zakresu coraz bardziej popularnego także w Polsce, Design Thinking (Myślenia projektowego) oraz zespołowego rozwiązywania problemów. - Te zajęcia są zdumiewająco podobne bez względu na kraj, w którym jestem. Jakby przekraczają granice pomiędzy kulturami i kontynentami - podkreśliła prof. Widom. Przyznaje, że sama nie lubi pojęcia "myślenie projektowe", bo – jej zdaniem - jest to tak naprawdę metoda podejścia do rozwiązywania problemów, sposób rozwiązywania problemów, który ma pewne cechy i stanowi metodologię. Jedną z najważniejszych cech jest upewnienie się, że rozumie się problem zanim zacznie się go rozwiązywać. Jej zdaniem, kolejną ważną cechą jest skupienie się na pracy w zespołach, a powszechnie wiadomo, że zróżnicowane zespoły są o wiele skuteczniejsze i znajdują lepsze rozwiązania. - Trzecią cechą jest to, że brak pomysłu to fatalny pomysł - wypróbuj wiele rzeczy, aby osiągnąć swój cel - zaznaczyła.
Współpraca uczelni
Władze Politechniki Łódzkiej liczą, że wizyta prof. Jennifer Widom zapoczątkuje współpracę pomiędzy łódzką uczelnią a Uniwersytetem Stanforda. - Mamy nadzieję na uruchomienie, jako pierwsza uczelnia w tej części świata, regularnych, wspólnych inicjatyw edukacyjnych. W tym celu już w lipcu przyjadą do Łodzi kolejni profesorowie ze Stanford University - zapowiedział dr Andrzej Romanowski.
Autor: msz / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock