Kosztem ok. 134 mln zł spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontowała w ostatnich trzech latach linię kolejową Gliwice-Katowice, część europejskiej magistrali E30. W efekcie najszybsze pociągi pokonują ten odcinek w 25 minut, a składy regionalne w 29-32 minuty.
Przed pracami czas przejazdu pociągów osobowych tą 27-kilometrową trasą był dłuższy od kilku do kilkunastu minut. Skrócenie czasu jazdy było możliwe dzięki przywróceniu tzw. projektowej prędkości trasy 100 km/h. Zwiększyły się komfort jazdy (m.in. dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych), bezpieczeństwo ruchu i przepustowość odcinka.
Szybsze pendolino
Jak poinformował w czwartek - podsumowując trzyletnie prace na tej trasie - Jacek Karniewski z zespołu prasowego spółki PKP PLK, zgodnie z obowiązującym od 13 grudnia ub.r. nowym rozkładem jazdy w ciągu doby trasą Katowice–Gliwice–Katowice przejeżdża obecnie prawie 100 pociągów. Karniewski przypomniał, że wśród nich jest sześć kursujących codziennie między Gliwicami a Warszawą składów pendolino spółki PKP Intercity (w kategorii Express InterCity Premium), które pokonują drogę do stolicy w 2 godziny 47 minut. Przed zmianą rozkładu było tylko jedno takie połączenie z czasem jazdy o 20 minut dłuższym. Na remoncie skorzystali też pasażerowie w ruchu aglomeracyjnym. Prócz krótszych czasów przejazdów (oraz stabilniejszego rozkładu i większej punktualności po zakończeniu prac), w ramach przedsięwzięcia odnowiono stacje Zabrze i Ruda Śląska Chebzie oraz przystanek Katowice Załęże (z innych środków kwalifikowanych jako "naprawy peronów" PLK odświeżyła perony stacji Chorzów Batory oraz przystanku Świętochłowice).
Prace od 2013 roku
Prace rewitalizacyjne na trasie Katowice–Gliwice zaczęły się w 2013 roku - na dwóch odcinkach Chorzów Batory–Świętochłowice–Ruda Śląska Chebzie oraz Zabrze–Gliwice. Kolejny odcinek: Ruda Śląska Chebzie–Ruda Śląska–Zabrze został oddany do eksploatacji w grudniu 2014 r. Ostatni etap prac, odcinek Katowice–Chorzów Batory, był remontowany w ub.r. Ogółem na trasie z Katowic do Gliwic PLK wymieniły 63 km torów i sieci trakcyjnej, 54 rozjazdów, przebudowały 67 obiektów inżynieryjnych i 4 perony. Zamontowane zostały też nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Roboty na trasie Katowice-Gliwice były częścią zadania inwestycyjnego PKP PLK pod nazwą "Rewitalizacja linii kolejowych nr 134, 137 i 138 na odcinku Gliwice Łabędy-Katowice-Sosnowiec Jęzor". W ramach tego samego kontraktu spółka wyremontowała odcinek Mysłowice-Sosnowiec Jęzor. Prace obejmowały fragmenty międzynarodowej linii kolejowej E30 między Gliwicami a Sosnowcem Jęzorem, przez Zabrze i Katowice. Przed kilkoma laty pierwotnie przygotowano projekt pełnej modernizacji linii E30 między Zabrzem a Krakowem - współfinansowanej ze środków UE.
Kolejne inwestycje
Z czasem z drastycznie opóźnionego unijnego projektu wypadł odcinek wiodący przez aglomeracją katowicką – od granicy Gliwic i Zabrza - przez Katowice i Mysłowice - do Sosnowca Jęzora. W zamian przygotowano mniejsze inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi - stopniowo realizowane bez większych przeszkód. Obejmujące szerszy zakres prac modernizacje zwykle zakładają zwiększanie prędkości do 160-200 km/h. Po modernizacji głównej linii Górnego Śląska niewiele pociągów rozpędzałoby się tam bardziej niż do 100 km/h - ze względu na częste stacje i przejazd przez miasta. Z punktu widzenia podróżnego rewitalizacja dała tam więc podobny efekt jak modernizacja. PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują, że w ostatnich latach na poprawę infrastruktury, lepszą obsługę pasażerów i usprawnienia przewozu towarów "przeznaczyły na Śląsku 2,5 mld zł". Do 2023 r. planowane są tam inwestycje za 9 mld zł. Jednym z dużych obecnie trwających projektów – prowadzonym wspólnie przez spółki PKP PLK i PKP SA - jest przebudowa stacji i dworca w Gliwicach. Przedsięwzięcie w znacznym zakresie było objęte projektem unijnym (o wartości dofinansowania 81,5 mln zł). W tej części zakończyło się w ub.r. Pozostałe prace mają zostać zakończone w połowie br.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK S.A.