Polski pendolino, czyli pociąg Dart wyprodukowany przez bydgoską Pesę ma dziś przejść specjalny test na torze doświadczalnym w Żmigrodzie. Skład będzie testować PKP Intercity, które zamówiło 20 takich pociągów. Zgodnie z zapowiedziami ma on wyjechać na tory pod koniec tego roku. Oto kilka podstawowych informacji o tym pociągu.
1. PKP Intercity podpisała umowę z Pesą na zakup 20 składów 23 maja 2014 roku. Przetarg na dostawę pociągów i ich serwisowanie przez minimum 15 lat został rozstrzygnięty w połowie lutego ubiegłego roku. Zgodnie z umową bydgoska firma ma dostarczyć wszystkie składy do końca października. 2. Łączna wartość kontraktu z Pesą to ponad 1,3 mld zł. W tym dostawa pociągów to nieco ponad 1 mld (1 mln 8 mln zł). Kolejny koszt to serwisowanie składów przez 15 lat - ponad 312 mln zł. Zakup jest współfinansowany ze środków unijnych (ponad 570 mln zł).
3. Darty mają poruszać się po polskich torach z prędkością 160 km/godz. Mogą jednak jeździć szybciej - podczas majowych testów pokonał granicę 200 km/godz. Producent deklaruje, że jego skład pojedzie z prędkością nawet 250 km/godz. Był to kolejny etap testów. Wcześniej Dart przechodził sprawdzenia wewnętrzne. Zanim wyjechał na jazdy próbne, poddany został badaniom układu sterowania, hamulca i napędu oraz IT. Skład sukcesywnie pokonywał kolejne prędkości - 100, 140 i 160 km/godz. 4. Co Darty zaoferują pasażerom? Bezprzedziałowe wagony, 352 miejsca - 292 w drugiej i 60 w pierwszej klasie. Mają być też wyposażone m.in. w klimatyzację, ogrzewane fotele, gniazdka elektryczne, czy system wzmacniania sygnału telefonii komórkowej, w tym Wi-Fi, co ma pozwolić bez utrudnień prowadzić rozmowy telefoniczne oraz korzystać z mobilnego internetu. Co ciekawe składy będą również wyposażone w nowoczesne toalety, w których znajdą się przewijaki dla niemowląt.
5. Nowe pociągi ma wyróżniać nowoczesny design i aerodynamiczna linia. Na dachu znajdzie się specjalny falownik, który zwiększy komfort podróżnych obniżając poziom hałasu. Producent z Bydgoszczy zapewnia, że w pojazdach zastosowano technologiczne zapewniające "najwyższy stopień bezpieczeństwa zarówno podróżnych oraz obsługi". 6. Darty są też wyposażone seryjnie w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2, który zapewnia większe bezpieczeństwo podróżowania. 7. Składy będą kursowały na trasach: Jelenia Góra – Wrocław – Łódź – Warszawa – Białystok/ Lublin oraz Białystok/ Lublin – Warszawa – Koluszki – Częstochowa – Katowice – Bielsko-Biała.
Autor: mn / Źródło: tvn24bis.pl