Komercyjna eksploatacja terminalu LNG rozpocznie się prawdopodobnie w maju 2016 roku - poinformowała w środę spółka Polskie LNG. Z kolei pełne wykorzystanie mocy terminalu możliwe będzie do 2018 roku.
We wtorek minister skarbu Andrzej Czerwiński poinformował, że spółka Polskie LNG zamówiła 200 tysięcy metrów sześc. gazu. Statek z surowcem ma przypłynąć do Świnoujścia w IV kwartale 2015 r., a dostarczyć ma go Qatargas.
Długi proces
Qatargas jest największym producentem LNG na świecie oraz podmiotem czarterującym największą flotę zbiornikowców LNG. Dostawy na potrzeby schłodzenia i rozruchu terminalu będą realizowane metanowcami typu Q-Flex, a więc takimi samymi jak te, które będą realizować dostawy dla PGNiG w ramach umowy długoterminowej. Qatargas posiada bardzo bogate doświadczenie w realizacji dostaw rozruchowych dla wielu terminali LNG na świecie. Realizacja pierwszej dostawy zostanie poprzedzona przeprowadzeniem audytu technologicznego, który jest uznaną na świecie metodą weryfikacji gotowości terminalu do bezpiecznego przyjęcia zbiornikowca LNG, jego rozładunku oraz zmagazynowania LNG w zbiornikach lądowych. Zaangażowanie spółki Qatargas minimalizuje również ryzyka związane z późniejszą koordynacją i współpracą w zakresie dostaw komercyjnych, realizowanych na podstawie umowy długoterminowej z PGNiG. Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu to jedna z największych polskich inwestycji energetycznych ostatnich lat, uznana przez rząd polski za strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m sześć. i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Północnej i Środkowo - Wschodniej i jedną z największych na całym kontynencie. W Europie działa 22 terminali LNG.
Autor: mn / Źródło: reuters, pap
Źródło zdjęcia głównego: polskielng.pl