Poczucie bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej usypia czujność jej użytkowników - wynika z badania, które przeprowadzono na zlecenie KNF. Analiza wykazała m.in, że większość internetowych klientów nie zmienia cyklicznie hasła dostępu do swojego konta.
Z badania, które zostało przeprowadzone na zlecenie KNF przez TNS Polska wynika, że blisko połowa użytkowników bankowości elektronicznej korzysta z niej co najmniej raz w tygodniu, a 13 proc. codziennie.
Ufamy bankowości elektronicznej
W przekazanej w czwartek informacji KNF relacjonuje, że bankowość elektroniczna w ocenie ankietowanych wydaje się być rozwiązaniem bezpiecznym. "Ponad 90 proc. respondentów zadeklarowało, że nie zostało ofiarą cyberataków. Z taką formą próby przestępstwa świadomie spotkało się – w zależności od rodzaju ataku – od 1 do 5 proc. Użytkownicy bankowości elektronicznej najczęściej wskazywali na przypadki otrzymywania fałszywej wiadomości z odnośnikiem do strony udającej bankową, na której wpisuje się dane do logowania oraz próby zainfekowania komputera wirusem, który może przejąć kontrolę nad dostępem do rachunku bankowego. Jednocześnie 7 proc. badanych nie ma pewności, czy nie próbowano przeprowadzić cyberataku na ich rachunek bankowy. Ankietowani rzadziej wskazywali na przypadki udostępnienia danych z karty kredytowej przez telefon lub na niezaufanej stronie" - informuje KNF.
Klienci są nieostrożni
Wyniki badania pokazują jednak, zaznacza KNF, że brak negatywnych doświadczeń lub świadomości ich wystąpienia, usypiają czujność użytkowników bankowości elektronicznej. "Z badania wynika, że 68 proc. korzystających z tego kanału nie zmienia cyklicznie hasła dostępu do panelu bankowego, 55 proc. nie wpisuje ręcznie numeru rachunku wykonując przelew internetowy, a połowa badanych nie przegląda na bieżąco historii rachunku pod kątem podejrzanych transakcji. Natomiast nieco ponad połowa zainstalowała i aktualizuje na bieżąco programy antywirusowe, które może uchronić komputer przed złośliwym oprogramowaniem" - czytamy w informacji.
KNF zobowiązuje banki
Z badania KNF wynika także, że logując się do panelu bankowego, klienci najczęściej korzystają z komputera przenośnego (laptopa). Na to urządzenie wskazało 79 proc. użytkowników. Do operacji w internecie używane są też komputery stacjonarne (28 proc.). Rzadziej wykorzystywane do logowania są urządzenia mobilne, takie jak telefony komórkowe (21 proc.) i tablety (5 proc.). - Jako KNF zobowiązujemy banki do podwyższania standardów bezpieczeństwa i utrzymywania infrastruktury teleinformatycznej na odpowiednio wysokim poziomie. Zwykle jednak celem ataku nie jest bank, ale jego klient. Dlatego istotne jest budowanie właściwych postaw, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo środków finansowych - komentuje badanie przewodniczący KNF Andrzej Jakubiak.
Autor: ag / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia Commons CC BY SA 4.0 | Colin