W poniedziałek na polskim rynku oficjalnie pojawi się firma PolskiBus, za którą stoi szkocki milioner Brian Souter, właściciel firmy Stagecoach. Nowy przewoźnik będzie kursował między 16 największymi polskimi miastami oraz czterema europejskimi stolicami. Promocyjne ceny mają zaczynać się od złotówki.
Ma być szybko, tanio, komfortowo. Zarówno w podróży, jak i przy kupowaniu biletu. Tak przynajmniej wynika z krótkiej informacji na stronie internetowej firmy, której pełna wersja ma ruszyć o godz. 13:30 w poniedziałek. Mniej więcej wtedy mamy poznać szczegółowe plany biznesowe PolskiegoBusa. – System rezerwacji będzie taki jak w tanich liniach lotniczych. Ceny będą zaczynały się od 1 zł – zdradza "DGP" anonimowo osoba związana ze spółką.
Pełna lista kierunków, którą można odczytać na szybie autobusu reklamującego stronę to: Berlin, Białystok, Bratysława, Bydgoszcz, Częstochowa, Gdańsk, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Ostróda, Piła, Poznań, Praga, Szczecin, Toruń, Warszawa, Wiedeń, Wrocław. Do przewozów firma ma wykorzystać aż 70 nowoczesnych autobusów holenderskiej marki Van Hool.
Szkot na polskiej drodze
Chociaż Stagecoach jest jednym z największych przedsiębiorstw transportowych Wielkiej Brytanii, gdzie ma 14-proc. udziałów w rynku przewozów autobusowych i 25-proc. w rynku przewozów kolejowych, to nie wiadomo, jak poradzi sobie w Polsce.
Jak przypomina gazeta, w połowie lat 90. firma Polski Express, kontrolowana przez brytyjski National Express, zaoferowała Polakom komfortowe dalekobieżne przewozy autobusowe w cenach zbliżonych do oferowanych wtedy przez przestarzałe autobusy PKS. Jednak po kilku latach działalności Brytyjczycy wycofali się z Polski, bo państwowe przedsiębiorstwa skutecznie zablokowały firmie dostęp do zarządzanych przez siebie dworców.
Obecnie w Polsce działa ok. 1200 przewoźników, w tym tylko 157 podmiotów wywodzących się z dawnego PKS. Zgodnie z danymi GUS ponad 23 tys. połączeń autobusowych w naszym kraju obsługuje obecnie około 45 tys. autobusów. Największą flotą, ponad 100 pojazdów, dysponuje prywatna Veolia. 70 autobusów Souter Holdings Poland to liczba zbliżona do floty w posiadaniu największych PKS-ów, takich jak Starachowice czy Jelenia Góra.
Duża konkurencja powoduje, że na transporcie trudno jest zarobić. Zgodnie z danymi GUS w 2009 roku rentowność pasażerskich przewozów autobusowych wyniosła minus 5 proc.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Źródło zdjęcia głównego: polskibus.pl