Już nam się nie chce latać, albo po prostu, nie mamy na to pieniędzy. Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, przez polskie lotniska w 2009 roku przewinęło się 18 mln 945 tys. pasażerów. Znacznie mniej niż przed rokiem. Kryzys przywiązał nas do ziemi?
Polskie porty lotnicze w ubiegłym roku w ruchu regularnym i czarterowym obsłużyły o 1 mln 704 tys. mniej pasażerów niż w 2008 r. - poinformowała w poniedziałek rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego Katarzyna Krasnodębska.
Według wyliczeń ULC spadek ruchu pasażerskiego jest duży - o 8,25 procent. Zmniejszyła się także ogólna liczba operacji samolotowych - o 7,66 procent.
Najwięcej ludzi na Okęciu
Rok 2009 był dla polskiego transportu lotniczego najtrudniejszym od wielu lat. Podmioty na nim funkcjonujące bardzo silnie odczuły skutki globalnej recesji. Wyjście z kryzysu utrudniają branży niestabilne ceny paliwa lotniczego oraz wahania kursów walutowych Katarzyna Krasnodębska, ULC
Największą liczbę pasażerów - podobnie jak w latach ubiegłych - obsłużyło warszawskie Okęcie. Było to 8 mln 282 tys. pasażerów, ale i tak aż o 12,24 proc. mniej w porównaniu z rokiem 2008. Na kolejnych pozycjach są: Kraków Balice (spadek o 8,08 proc.), Katowice Pyrzowice (o 4,37 proc. mniej niż w 2008 r.), Wrocław Strachowice (o 10,54 proc. mniej), Poznań Ławica (spadek o 0,57 proc.) i Łódź (spadek o 8,65 proc.).
Ruch w portach regionalnych spadł mniej niż w porcie warszawskim (średnio o 4,9 proc.), co prawdopodobnie jest efektem oferty lotów tanich linii. Na stołecznym Okęciu zamknięto terminal Etiuda, który obsługiwał tanie przeloty i liczba korzystnych ofert przelotów w Warszawie, a co za tym idzie - pasażerów - mocno spadła. Ten spadek sprawił zaś, że udział w rynku lotnisk regionalnych wzrósł z 54,3 proc. w roku 2008 do 56,3 proc. w roku 2009.
Rzeszów najlepszy w Polsce
Jak poinformował ULC, zdecydowanie najlepiej radzącym sobie portem lotniczym w kraju - jedynym, który odnotował dodatnią dynamikę ruchu pasażerskiego (18,58 proc.) - była rzeszowska Jasionka. Pozostałe lotniska odnotowywały spadki w przedziale od 0,6 proc. do 43,6 proc.
- Rok 2009 był dla polskiego transportu lotniczego najtrudniejszym od wielu lat. Podmioty na nim funkcjonujące bardzo silnie odczuły skutki globalnej recesji. Wyjście z kryzysu utrudniają branży niestabilne ceny paliwa lotniczego oraz wahania kursów walutowych - skomentował wyniki Urząd.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24\Archiwum