Zamknęli tor w tunelu średnicowym. Problemy z przesiadkami

Warszawa

Przesiadka na Dworcu WschodnimMateusz Szmelte / tvnwarszawa.pl
wideo 2/4

Zaczęły się prace w tunelu linii średnicowej, a wraz z nimi utrudnienia dla pasażerów. Jak relacjonuje reporter tvnwarszawa.pl, na Dworcu Wschodnim z pociągów wysiadają tłumy. Zakończenie robót między przystankami Warszawa Śródmieście a Warszawa Powiśle przewidziano na 19 marca.

Zaczęły się prace w tunelu linii średnicowej, a wraz z nimi utrudnienia dla pasażerów. Jak relacjonuje reporter tvnwarszawa.pl, na Dworcu Wschodnim z pociągów wysiadają tłumy. Zakończenie robót między przystankami Warszawa Śródmieście a Warszawa Powiśle przewidziano na 19 marca.

Zmiany weszły w życie w nocy. Na Dworcu Wschodnim rano pojawił się reporter tvnwarszawa.pl. - Tłumy ludzi wychodzą z pociągów Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej, które kończą tam kurs. Widać, że pasażerowie się spieszą, są zdezorientowani, chcą zdążyć na autobus i tramwaj, poza dworcem już nie widać tłoku - relacjonował przed godziną 7 Mateusz Dolak. I dodał, że przez pewien czas pociągi kursowały z opóźnieniem.

Część osób przyjeżdżających od strony Starej Miłosny i Otwocka szuka pociągów, które dojeżdżają dalej - do stacji Powiśle. - To był główny strumień wysiadających. Reszta przeszła na przystanki komunikacji przy Lubelskiej oraz Kijowskiej - wyjaśniał o godz. 7.30 Mateusz Szmelter z tvnwarszawa.pl.

Przed godziną 8 zdał relację z kolejnej przesiadki. - Na siódmy peron przyjechał pociąg S2 z Sulejówka, pasażerowie wyszli z niego i poszli na peron 6. Tam przesiedli się do taboru Kolei Mazowieckich jadącego do Warszawy Zachodniej. Nie wszyscy się jednak zmieścili - mówił Szmelter.

Według naszych reporterów, problemy dotknęły także pasażerów jadących w przeciwną stronę. - Chodzi o osoby, które chcą dojechać do Rembertowa ze Śródmieścia. Nie do każdego dotarła informacja o remoncie i zmianie organizacji ruchu - przekazał Dolak.

Według kolejarzy, prace budowlane ruszyły zgodnie z planem. - Prace w tunelu rozpoczęły się. Ekipy wykonawcy skuwają elementy, które trzymają szynę. Na torach też wszystko przebiega sprawnie, pociągi jeżdżą zgodnie z rozkładem - powiedział nam po godz. 9 Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK. Przyznał, że pierwszy dzień po wprowadzeniu zmian jest newralgiczny, bo pasażerowie muszą przyzwyczaić się do nowej organizacji.

Zastępcza linia S20

Prace wymusiły zamknięcie jednego toru linii podmiejskiej. Spowodowały to zmiany w rozkładach Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich.

Pociągi SKM linii S1 i S2 mają skrócone trasy:

- linia S1 kursuje w relacji Otwock / Świder / Warszawa Falenica – Warszawa Powiśle (niektóre składy do Warszawy Wschodniej)- linia S2 kursuje w skróconej relacji Sulejówek Miłosna – Warszawa Wschodnia

Natomiast na odcinku Warszawa Śródmieście - Warszawa Lotnisko Chopina zostanie uruchomiona linia S20.

Dodatkowo zmodyfikowane są rozkłady jazdy linii S-3, S-9 oraz ZS7. Szczegóły ich kursowania można znaleźć na stronie Zarządu Transportu Miejskiego.

Mniej pociągów Kolei Mazowieckich

Zamknięcie toru numer 3 ograniczy także liczbę pociągów Kolei Mazowieckich, kursujących pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Wschodnia.

Pociągi KM w kierunku wschodnim, jadą torami dalekobieżnymi, przez stację Warszawa Centralna. Wiąże się to z pominięciem przystanków: Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle i Warszawa Stadion. W przeciwnym kierunku pociągi kursować będą bez zmian, przez Warszawę Śródmieście.

Ponadto część pociągów kończy bieg na stacji Warszawa Wschodnia (dla pociągów jadących ze wschodu) lub Warszawa Zachodnia (dla pociągów jadących od zachodu). Zmieni się również rozkład jazdy większości pociągów KM.

Wzajemne honorowanie biletów

W związku z utrudnieniami wprowadzone zostają specjalne zasady honorowania biletów.

Bilety ZTM (wszystkich rodzajów w odpowiednich strefach) są honorowane:

1. W pociągach Kolei Mazowieckich w I i II strefie biletowej na odcinkach:

- Warszawa Wschodnia – Warszawa Śródmieście/Centralna – Warszawa Zachodnia

- Płochocin – Warszawa ZOO (przez Warszawę Gdańską) / Warszawa Zachodnia

- Pruszków – Warszawa Zachodnia (autobusy komunikacji zastępczej)

- Zalesie Górne – Warszawa Zachodnia

- Śródborów – Warszawa Wschodnia

- Sulejówek Miłosna – Warszawa Wschodnia

- Zagościniec – Warszawa Wschodnia / Warszawa Wileńska

2. W pociągach ŁKA Sprinter na odcinku Warszawa Zachodnia–Warszawa Wschodnia

Bilety Kolei Mazowieckich (wszystkich rodzajów, wydane do odpowiednich stacji lub sieciowe) są honorowane:

1. We wszystkich pociągach SKM

2. W autobusach i tramwajach obsługujące niżej wymienione ciągi:

- pl. Zawiszy – Raszyńska – Żwirki i Wigury – Lotnisko Chopina

- Dw. Wschodni – Kijowska – Targowa – al. Zieleniecka - aleja i most Poniatowskiego – Al. Jerozolimskie – pl. Zawiszy – Al. Jerozolimskie/Grójecka – Kopińska – Dw. Zachodni

- Dw. Wschodni – Lubelska – Grochowska – Zamoyskiego – Sokola – Metro Stadion Narodowy

- Dw. Wileński – Targowa – Grochowska – Chłopickiego – PKP Olszynka Grochowska

- Dw. Wileński – al. Solidarności – Rondo Kercelak

- Rondo Radosława – al. Jana Pawła II - Dw. Centralny

- Dw. Gdański – Słomińskiego – Okopowa – Towarowa – pl. Zawiszy

- Dw. Gdański – Marszałkowska - Waryńskiego / Marszałkowska – Nowowiejska – Metro Politechnika

- Dw. Wileński – Targowa – Ratuszowa – Starzyńskiego – Most Gdański – Słomińskiego – Dw. Gdański

- PKP Olszynka Grochowska – Chłopickiego – Szaserów – Wiatraczna – al. Stanów Zjednoczonych – most Łazienkowski – Lecha Kaczyńskiego – Wawelska – Kopińska – Al. Jerozolimskie – Dw. Zachodni

3. W pociągach metra:

- linii M1 na odcinku Dw. Gdański – Politechnika

- linii M2 na odcinku Dw. Wileński – Rondo Daszyńskiego

Bilety ŁKA (wszystkich rodzajów, wydane do odpowiednich stacji lub sieciowe) są honorowane we wszystkich pociągach SKM kursujących na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia.

Koniec ze powolną jazdą w tunelu

– Wykonawca wymieni 280 podpór szynowych i same szyny pomiędzy przystankami Warszawa Śródmieście oraz Warszawa Powiśle. Prace będą wykonywane całodobowo, żeby zamocować szyny na betonowych blokach, co nazywamy nawierzchnią bezpodsypkową. Wymaga to usunięcia szyn oraz betonowych podstaw i ponownego montażu nowych szyn. Używa się do tego betonu i specjalnych żywic. Prace wykona firma ZRK-DOM Poznań, a ich koszt to około 160 tysięcy złotych – mówił nam w piątek Karol Jakubowski.Dzięki temu w tunelu ma zostać przywrócona maksymalna prędkość pociągów 60 km/h. Teraz - na torze, który będzie remontowany - są ograniczenia do 20 km/h. - Problem w tunelu mamy tylko na jednym torze. Dlatego po zakończeniu remontu pociągi będą jeździć 60 kilometrów na godzinę już w obu kierunkach - zapowiadał rzecznik PKP PLK.

mś/r/ran/b