Przyczyną uchylenia decyzji środowiskowych dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy jest błąd formalny po stronie organów ochrony środowiska, a nie błąd merytoryczny po stronie projektantów lub GDDKiA – poinformowała rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.
W ubiegłym tygodniu informowaliśmy, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uchyliła decyzję środowiskową dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy przez Wesołą. Z jej rozstrzygnięcia wynikało, że cztery lata temu sprawa niesłusznie została skierowana do rozpatrzenia w Białymstoku. Warszawski oddział wycofał się wtedy z postępowania, bo jego dyrektor Arkadiusz Siembida jest mieszkańcem Wesołej. To gmina, która od kilku lat protestuje przeciwko budowie.
Chodziło o dwa odcinki trasy S17 od węzła Drewnica do węzła Ząbki oraz od węzła Ząbki do węzła Warszawa Wschód (Zakręt).
"Błąd formalny po stronie organów ochrony środowiska"
Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska informowała, że drogowcy czekają na uzasadnienie tego uchylenia. - Czekamy na pisemną decyzję, bo na razie jest tylko zawiadomienie GDOŚ o uchyleniu decyzji na fragment S17 – podkreśliła Tarnowska. Wskazała, że w dokumencie będzie uzasadnienie, które umożliwi drogowcom podjęcie decyzji, co do dalszego działania.
We wtorek Tarnowska przekazała stanowisko drogowców w sprawie uchylenia decyzji środowiskowych dla WOW. - Przyczyną uchylenia decyzji środowiskowych jest błąd formalny po stronie organów ochrony środowiska, a nie błąd merytoryczny po stronie projektantów lub GDDKiA – powiedziała Tarnowska.
- Uprawomocnienie się decyzji umożliwi GDDKiA podjęcie działań co do dalszego postępowania w zakresie realizacji tych inwestycji – zaznaczyła.
Dodała, że w uchylonej decyzji środowiskowej nie zostały podważone rozwiązania projektowe, jak i wskazanie tzw. wariantu zielonego jako preferowanego w decyzji środowiskowej, który drogowcy uzyskali w grudniu 2018 roku. Stało się to już po przekazaniu przez GDOŚ postępowania do RDOŚ w Białymstoku, które nastąpiło w maju 2017 roku.
W trzech etapach
Budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy jest podzielona na trzy etapy: odcinek Drewnica - Ząbki, odcinek Ząbki - Zakręt i odcinek Zakręt - Lubelska. Drogowcy do pierwszego odcinka WOW są przygotowani na ogłoszenie przetargu na projekt i budowę. Jednak nie mają na ten fragment finansowania.
Na drugi odcinek Ząbki - Zakręt uchylona została decyzja środowiskowa, czyli pierwszy dokument przy budowie dróg zatwierdzający między innymi wariant przebiegu trasy. Bez niego drogowcy nie mogą się ubiegać o decyzję ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej – red.) oraz w późniejszym etapie o przetarg na projekt i budowę drogi.
W realizacji jest już ostatni odcinek S17 Zakręt - Lubelska.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl