Przygotuj się na:

MIESIĄC BEZ TRAMWAJÓW NA OCHOCIE i OKĘCIU

Ruszają wakacyjne prace torowe. Od poniedziałku 29 czerwca do 24 lipca tramwaje nie będą kursowały ulicą Grójecką i aleją Krakowską.

    Są pieniądze na zmiany. Plac Pięciu Rogów dla pieszych, nie dla aut

    TVN Warszawa | Ulice

    Autor:
    kz/r
    Źródło:
    tvnwarszawa.pl
    Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.plW tym miejscu ma powstać plac

    Radni przyznali pieniądze na przebudowę tak zwanego placu Pięciu Rogów. Ratusz zapewnia, że wkrótce ogłosi przetarg na wykonawcę prac. 

    Chmielna, Bracka, Szpitalna i Zgoda. Te cztery ulice zbiegają się w miejscu, które dziś jest ruchliwym i niebezpiecznym skrzyżowaniem. Większość przestrzeni to jezdnie albo część niezagospodarowana. Plac jest zdominowany przez samochody. Ratusz od lat zapewnia, że to się zmieni.

    OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>

    Projekt został przygotowany przez firmę WXCA Sp. z o.o. i architekta Michała Kempińskiego. - Punktem wyjścia było tutaj uporządkowanie przestrzenne placu. Będzie on jedną przestrzenią, bez wydzielonych chodników i jezdni. Przejazd przez plac zostanie zachowany tylko dla autobusów i rowerów w ciągu Kruczej i Szpitalnej, nadrzędną rolę otrzyma tu ruch pieszy – zapewnia Karolina Gałecka, rzeczniczka stołecznego ratusza.

    Posadzka placu zostanie wykonana z dużych płyt betonowych wzmocnionych włóknami i wykończonych kruszywem. - Ważnym elementem koncepcji jest wprowadzenie zieleni – drzew liściastych o ukształtowanej wysokości i koronie, a także fontanny. Uwzględniono również małą architekturę z licznym siedziskami. Plac stanie się dzięki temu przestrzenią bardziej zieloną, przyjazną i zachęcającą do spędzania tu czasu. Na placu i jego okolicach pojawią się latarnie stylizowane na historyczne "pastorały" – dodaje Karolina Gałecka.

    Jak informuje ratusz, zakres inwestycji znacznie wykracza poza sam plac. Przebudowę przejdzie również ulica Szpitalna (do Górskiego) i Krucza (do Jerozolimskich), gdzie zostaną wyremontowane nawierzchnia i chodniki. Przebudowa czeka również placyk na osi  Kruczej w pobliżu skrzyżowania z Widok. - Zamiast chaotycznego parkingu dla kilkunastu aut znajdą się tu drzewa i ławki – mówi rzeczniczka.

    Projekt wiąże się też ze zmianami w organizacji ruchu wokół placu. Ruch autobusów zostanie skierowany na Szpitalną, zaś Zgoda zostanie wyłączona z ruchu (poza dojazdem do posesji i Chmielnej). Sam plac i prowadzące do niego dojazdy zostaną oznakowane jako "strefa zamieszkania", co oznacza pierwszeństwo pieszych. U zbiegu Kruczej i Widok powstaną dodatkowe przejścia dla pieszych.

    Gdzie zwiększy, a gdzie zmniejszy się ruch?

    Wcześniej ratusz zlecił analizę ruchu. Według symulacji, spadnie on na Jasnej (o 200 pojazdów na godzinę), na Zgoda (o 300), Kruczej (o 1000), Szpitalnej (o 700) i placu Powstańców Warszawy (o 500). - Tylko na Brackiej wzrośnie, o około 100 pojazdów na godzinę, w związku z tym że to tędy poprowadzony zostanie ruch autobusów i dojazd do posesji przy Szpitalnej i Górskiego - mówi rzeczniczka.

    Według szacunków ratusza, nieznacznie wzrośnie natężenie na bardziej oddalonych ulicach, którymi kierowcy będą omijać plac. - Wzrost przewiduje się na rondzie Dmowskiego, Królewskiej, Grzybowskiej, Świętokrzyskiej, Tamce, Wybrzeżu Kościuszkowskim, Wioślarskiej i Marszałkowskiej. Zmiany te będą jednak niewielkie w porównaniu do obecnego natężenia ruchu na tych ulicach, odpowiednio o: 300, 100, 100,100, 50, 50, 50. Zwiększenie ruchu będzie na tyle rozproszone, że nie wpłynie znacząco na warunki panujące na tych ciągach ulicznych. Według analiz alternatywne trasy będą miały wystarczającą przepustowość, aby obsłużyć nieznacznie zwiększony ruch samochodowy – uspokaja rzeczniczka.

    Zmiana planów

    Rada Warszawy zdecydowała o przyznaniu środków na realizację prac. To zielone światło dla Zarządu Dróg Miejskich, aby ogłosić przetarg na roboty budowlane. Jeżeli uda się go rozstrzygnąć, prace na placu rozpoczną się w tym roku, a cała przebudowa powinna się zakończyć w przyszłym. 

    Jeszcze niedawno ratusz miał na Plac Pięciu Rogów inny pomysł. Planowano zamknięcie placu na tydzień, aby sprawdzić, jak kierowcy radzą sobie bez tego przelotu. To miał być eksperyment z którego w maju zrezygnowano i ogłoszono konsultacje społeczne.

    Wtedy też przeprowadzono diagnozę funkcjonowania placu metodami "psychologii środowiskowej". "Obserwacje przeprowadzone w ubiegłym roku jednoznacznie wykazały, że ten obszar jest zdominowany przez samochody, przestrzeń nie jest przyjazna pieszym. Jest ona szczególnie trudno dostępna dla osób starszych i osób z niepełnosprawnościami, wiele do życzenia pozostawia także lokalizacja przejść dla pieszych, brakuje miejsc do odpoczynku" – tłumaczył wówczas w komunikacie prasowym urząd miasta.

    Autor:kz/r

    Źródło: tvnwarszawa.pl

    Źródło zdjęcia głównego: um