Tu nocują pociągi metra

Warszawa

Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.plSTP Kabaty

Stacja Techniczno-Postojowa Kabaty to serce warszawskiego metra. Tu pociągi są serwisowane, myte, naprawiane. Kamera tvnwarszawa.pl weszła w miejsca, w które pasażerowie nie mają wstępu.

Codziennie na zmianie pracuje tu około 300 osób, z czego 200 jest bezpośrednio zaangażowanych w konserwację pociągów. To tu na bieżąco usuwane są wszystkie usterki, pociągi są myte i przygotowywane do dalszej jazdy. Tak samo będzie po uruchomieniu centralnego odcinka II linii.

Jak zmieścić nowe pociągi?

Obecnie w elektrowozowni nocuje zwykle 30 pociągów, a 10 jest trzymanych w tunelach. Konieczna jest modernizacja stacji, ponieważ wkrótce dojdą nowe pociągi Siemensa - 35 składów kupionych przez miasto dla obsługi centralnego odcinka.

Dlatego jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa "Obiektu numer 6", w którym będą nocować nowoczesne składy. Część prac związanych z przystosowaniem stacji do nowych warunków już wykonano.

Lepsze manewry

Głowica zachodnia
Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl

Niedawno powstała głowica zachodnia, czyli układ torowy pozwalający na manewrowanie pociągów również po zachodniej stronie elektrowozowni. To pozwoliło znacznie przyśpieszyć wymianę składów pociągów i uniknąć "blokowania się" pociągów. – Dzięki nowej głowicy zyskaliśmy około 40 minut na samym manewrowaniu pociągów – tłumaczy Robert Sielski kierownik działu przeglądów Metra Warszawskiego.

Eko myjnia w metrze
Dawid Krysztofiński /tvnwarszawa.pl

Myjnia dla pociągów

Zmiany czekają niebawem myjnię, która obecnie znajduje się w elektrowozowni. – To myjnia w obiegu zamkniętym, podłączona do naszej własnej oczyszczalni. Jest nieco podobna w działaniu do samochodowej. Jednocześnie może myć trzy pociągi na raz – mówi Sielski. – Trzeba będzie przenieść ją do innego budynku, zyskamy dzięki temu dwa tory w elektrowozowni, na których będziemy mogli trzymać pociągi - dodaje.

mjc