Trasa ekspresowa, która ciągle stoi. Stłuczka za stłuczką na S8

Węzeł S8 z Wisłostradą - tutaj kierowcy popełniają wiele błędów
Węzeł S8 z Wisłostradą - tutaj kierowcy popełniają wiele błędów
Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl
Węzeł S8 z Wisłostradą - tutaj kierowcy popełniają wiele błędówArtur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl

Skręt w prawo z trasy szybkiego ruchu na bezkolizyjną drogę ekspresową to tylko pozornie prosty manewr. S8 na żoliborskim odcinku jest "bezkolizyjna" tylko z nazwy. Sprawdzamy dlaczego.

Sytuacja powtarza się tak często, że w redakcji coraz trudniej wymyślić oryginalny tytuł do kolejnej informacji o tym, co dzieje się na trasie S8. Samochód na barierach, kolizja, najechanie... przebieg bywa różny ale miejsce i efekty są prawie zawsze podobne: w porannym szczycie, gdzieś na wysokości Żoliborza dochodzi do zderzenia. Momentalnie tworzy się korek, który sięga Łabiszyńskiej albo nawet Głębockiej. Stoją w nim kierowcy z Białołęki, Tarchomina, Bródna, Targówka i Marek.

Co jest nie tak? Sprawdziliśmy, bazując na doświadczeniu tych z redakcji, którzy często sami pokonują tę trasę. Szczególnie niebezpiecznym miejscem wydaje się węzeł z Wisłostradą. A konkretnie wjazd z Wisłostrady na Trasę AK.

Reporter tvnwarszawa.pl obserwował sytuację na tym węźle. Na filmie, który nagrał, widać, jak radzą sobie kierowcy.

Zaczynają się schody

Przyjrzyjmy się, co czeka kierowcę, który w porannym szczycie jedzie np. z Łomianek.

Z Wisłostrady zjeżdża na prawy pas i kieruję się w stronę Woli i Ochoty. Na początku estakady wita go informacja, że opuszcza teren zabudowany i wjeżdża na drogę ekspresową, ale też ograniczenie do 50 km/h. Konia z rzędem temu, kto spotka tu kierowcę, który jedzie poniżej 70 km/h.

Kilkaset metrów dalej zaczynają się schody. Określenie o tyle trafione, że nasz kierowca będzie teraz pokonywał kolejne stopnie - co najmniej trzy razy będzie musiał włączyć się do ruchu. Najpierw powinien ustąpić pierwszeństwa tym, którzy na trasę wjeżdżają od strony centrum miasta. Dwie estakady łączą się niefortunnie, bo na zakręcie.

Jeśli kierowca nie wykona manewru sprawnie, to tuż za zakrętem zobaczy, że jego pas rozbiegowy jest bardzo krótki. Mniej doświadczeni naciskają w tym momencie na hamulec. Ci, którzy jadą za nimi, zwykle dobrze ponad wspominane 50 km/h, mogą hamować, ale częściej po prostu wciskają się na sąsiedni pas jeszcze za nim znajdą się na wysokości przerywanej linii, blokując kierowcę przed sobą, jeszcze bardziej utrudniając mu manewr. Częsty widok w tym miejscu, to osobowe auto, które dojechało do końca pasa rozbiegowego i... stanęło. W takiej sytuacji włączenie się do ruchu staje się bardzo trudne - trzeba w zasadzie liczyć na litość kogoś, kto nie tylko wpuści, ale jeszcze zrobi to tak, by nie dać się wyprzedzić kolejnym autom.

S8 - węzeł z WisłostradąTVN24

Powtórka z rozrywki

Ten, komu uda się wskoczyć na sąsiedni pas, nie ma czasu na oddech. Właściwie od razu musi szykować się do powtórki - ruch z dwóch połączonych już estakad wlewa się tu bowiem na jezdnię zwaną w slangu drogowców "zbiorczo-rozprowadzającą". I znów powtarza się dociskanie do końca pasa tych, którzy jadą przepisowo. Ci, którym się spieszy, przeskakują przy tym przez dwa pasy na raz. Do tego dochodzą jadące z Żerania autobusy, które muszą wykonać odwrotny manewr i przepchnąć się na prawo, by zjechać na buspas i dalej na przystanek.

W tym momencie nasz kierowca jest już w szklanym tunelu dźwiękochłonnym i właśnie teraz czeka go kolejne włączenie się do ruchu - droga zbiorczo-rozprowadzająca łączy się tu z głównym ciągiem trasy S8. Przez chwilę do dyspozycji kierowców są cztery pasy. Skrajnie prawy kończy się wprawdzie, ale dopiero kilkaset metrów dalej.

Problemem jest pas trzeci od prawej, czyli inaczej prawy pas ciągu głównego S8. Często suną nim bowiem ciężarówki, jedna za drugą. Gdy jezdnie się łączą, sznurek ten, zamiast na prawym, jest jednak właśnie na trzecim pasie od prawej. I blokuje możliwość zjechania na najszybszy, lewy pas. Co oczywiście nie zniechęca niektórych niecierpliwych kierowców do prób natychmiastowego przebicia się. Obowiązuje tu ograniczenie do 90 km/h, ale wiele samochodów jedzie szybciej. Ten, kto na prawym pasie zwolnił niemal do zera, ma bardzo mało czasu, by przyspieszyć i sprawnie włączyć się do znacznie szybszego ruchu.

S8 - węzeł z WisłostradąTVN24

Na szczęście bez ofiar

Podsumujmy: na odcinku długości około jednego kilometra - od Wisłostrady do Mickiewicza - trzeba co najmniej trzy razy włączać się do coraz szybszego ruchu, często manewrując przy tym między samochodami, autobusami i tirami oraz "wiecznie spóźnionymi" kierowcami, którzy prędzej zaryzykują nerwowy manewr, niż zwolnią i wpuszczą kogoś innego.

Warto podkreślić: droga jest dobrze oznakowana i gdyby wszyscy stosowali się do ograniczeń prędkości, w ogóle nie musiałoby tu dochodzić do niebezpiecznych sytuacji.

Ale dochodzi - w ubiegłym roku policja odnotowała tu 75 "zdarzeń drogowych". Na szczęście były to wyłącznie kolizje - nikt nie zginął, nikt też nie został poważnie ranny. Trudno natomiast oszacować, ile godzin zmarnowali w korkach kierowcy. Tym bardziej, że do tego bilansu dodać trzeba jeszcze kolizje, do których policja nie była wyzwana.

Postawią światła?

Wpływ na liczbę stłuczek ma z pewnością natężenie ruchu - według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mostem Grota przejeżdża ponad 140 tysięcy pojazdów na dobę. Jak zapewnia Tomasz Oleszczuk z Komendy Stołecznej Policji, drogówka ma świadomość, że to "trudny odcinek", ale "analizy organizacji ruchu (...) nie wykazały błędów w oznakowaniu na ciągu drogi S8".

GDDKiA zapewnia z kolei, że w ubiegłym roku, po przeprowadzonych wspólnie z policją audytach wprowadzono dodatkowe oznakowanie. - Pojawiły się między innymi zakazy wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe, ograniczenia tonażowe w godzinach szczytu. Była też zmiana oznakowania poziomego, doszły dodatkowe elementy barier ochronnych i poduszek zderzeniowych - wylicza Małgorzata Tarnowska, rzecznik dyrekcji.

Drogowcy rozważają jednak wprowadzenie dodatkowego ograniczenia w postaci... świateł. Nie byłaby to oczywiście zwykła sygnalizacja, lecz tzw. "ramp metering" - światła, które w momencie dużego natężenia ruchu na ciągu głównym ograniczają tempo włączania się kolejnych samochodów. - Pierwsze testy planujemy przeprowadzić w wakacje, przy mniejszym natężeniu ruchu, na węźle Modlińska. Po testach podjęte zostaną dalsze decyzje - zapowiada Tarnowska.

Ring w 2023?

Na poprawę warunków na samej trasie kierowcy będą musieli poczekać do czasu, aż uda się domknąć obwodnicy Warszawy. Na razie z planowanych 83 kilometrów zrealizowano 43. Trwają prace na 18,5-kilometrowym odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy (węzeł Puławska - węzeł Lubelska), gdzie zaczęło się wzmacnianie tunelu metra, po którym przejdzie droga.

Jak informuje GDDKiA, na etapie przetargu jest sam węzeł Lubelska oraz odcinek pomiędzy węzłami Lubelska i Zakręt. Termin zakończenia prac dla tego odcinka to 2020 rok.

Jeszcze później zakończy się budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy (S17). Z drogą ekspresową S8 połączy się na węźle Marki a z POW na węźle Lubelska. - Realizowany jest fragment od węzła Marki do węzła Drewnica. W przypadku odcinka węzeł Drewnica - węzeł Zakręt oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej. Jego oddanie do ruchu planowane jest w 2023 roku - podsumowuje rzecznik GDDKiA.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska ma wydać decyzję pod koniec kwietnia. Ale wciąż sporny jest fragment na wysokości Wesołej, a termin wydania decyzji był już wielokrotnie przedłużany. Drogowcy już 12 lat temu starali się ten dokument. Wybrali wtedy wariant z tunelem. Procedura toczyła się już dwa lata, gdy minister Jan Szyszko - mieszkaniec Wesołej - wydał decyzję, którą zmienił przebieg. Chciał, by obwodnica przechodziła przez Halinów, co wydłużyłoby ją o 10 kilometrów (a pod topór poszłyby hektary lasu).

Mapa obwodnicy WarszawyGDDKiA
[object Object]
Zderzenie na S8Artur Węgrzynowicz/ tvnwarszawa.pl
wideo 2/5

skw/r

Pozostałe wiadomości

Koparka połączyła nowy tunel dla pasażerów ze starym przejściem podziemnym na Dworcu Zachodnim. W grudniu Wola zyska nowe podziemne połączenie z Ochotą.

Podziemne połączenie Woli z Ochotą

Podziemne połączenie Woli z Ochotą

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Zachęta została metaforycznie wyczyszczona. Odgłosy sprzątania: szorowania, odkurzania, froterowania można było usłyszeć podczas symbolicznego odświeżania gmachu galerii w performansie "Czyszczenie Zachęty" Katarzyny Krakowiak–Bałki.

Symboliczne "Czyszczenie Zachęty"

Symboliczne "Czyszczenie Zachęty"

Źródło:
PAP

Kładka pieszo-rowerowa łącząca brzegi Wisły, została otwarta. Od teraz panoramę stolicy mogą z niej podziwiać mieszkańcy i turyści. Konstrukcja łączy ulicę Karową na Powiślu i Okrzei na Pradze. Nowy most ma 452 metry długości i pod tym względem stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie.

Pierwsi spacerowicze i rowerzyści na nowym moście

Pierwsi spacerowicze i rowerzyści na nowym moście

Aktualizacja:
Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

Po awaryjnym lądowania na początku marca, niewielka awionetka nadal leży na podmokłym terenie w okolicy Zakola Wawerskiego. Prokuratura do wyciągnięcia samolotu z trudno dostępnego terenu rozważa wykorzystanie śmigłowca. Jak wynika z naszych informacji, zarówno policja jak i straż pożarna nie chcą podjąć się tego zadania, a koszt wynajęcia śmigłowca od prywatnej firmy jest dla prokuratury za wysoki. 

Uszkodzony  samolot od miesiąca leży na mokradłach, ma trafić na parking kościoła. Jest jeden problem 

Uszkodzony samolot od miesiąca leży na mokradłach, ma trafić na parking kościoła. Jest jeden problem 

Źródło:
tvnwarszawa.pl

1. Warszawską Brygadę Pancerną zasiliły czołgi Abrams. Do stolicy przyjechały z Poznania. Wojskowi pochwalili się nagraniem z odbioru sprzętu. Jest to kolejna dostawa amerykańskiego.

Sznur czołgów na platformach. Abramsy przyjechały do Warszawy

Sznur czołgów na platformach. Abramsy przyjechały do Warszawy

Źródło:
tvnwarszawa.pl, TVN24

Kolizja z udziałem nietrzeźwego kierowcy na Ochocie. Brały w niej udział cztery samochody osobowe, nikt nie ucierpiał.

Cztery auta rozbite, jeden z kierowców pijany. Zderzenie przy Dworcu Zachodnim

Cztery auta rozbite, jeden z kierowców pijany. Zderzenie przy Dworcu Zachodnim

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Pojawił się nowy pomysł na zagospodarowanie kamienicy po Empiku, nieopodal ronda de Gaulle'a. Wicemarszałkini Senatu i kandydatka na prezydentkę Warszawy Magdalena Biejat zaproponowała, by urządzić tam dom rzemiosła.

Pustostan po Empiku straszy od dwóch lat. Biejat ma pomysł na kamienicę

Pustostan po Empiku straszy od dwóch lat. Biejat ma pomysł na kamienicę

Źródło:
tvnwarszawa.pl

ABW przeprowadziła w środę szereg czynności procesowych, w tym przeszukań na terenie Warszawy i Tychów - poinformował rzecznik ministra koordynatora służb specjalnych Jacek Dobrzyński. Chodzi o śledztwo w sprawie ujawnionej działalności szpiegowskiej na rzecz Rosji. Jak dodał Dobrzyński, zabezpieczono 48,5 tysiąca euro oraz 36 tysięcy dolarów.

Akcja ABW w Warszawie i Tychach przeciwko siatce rosyjskich szpiegów

Akcja ABW w Warszawie i Tychach przeciwko siatce rosyjskich szpiegów

Źródło:
tvn24.pl, PAP

Policjanci warszawskiej drogówki dostali zgłoszenie, że na parkingu centrum handlowego przy ulicy Modlińskiej driftuje kierowca mercedesa. Zareagowali natychmiast i przerwali "popisy". Wystawili kierowcy mandat na pięć tysięcy złotych i zatrzymali dowód rejestracyjny auta.

"Popisy" na parkingu kosztowały go pięć tysięcy złotych

"Popisy" na parkingu kosztowały go pięć tysięcy złotych

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W 1998 roku zginął pracownik jednej z warszawskich hurtowni. Tej sprawy przez lata nie udawało się wyjaśnić. Teraz śledczy poinformowali o przełomie i zatrzymaniu podejrzanego o zbrodnię. Usłyszał już zarzuty i został aresztowany.

Przełom w sprawie zabójstwa pracownika hurtowni. Zatrzymanie po 26 latach

Przełom w sprawie zabójstwa pracownika hurtowni. Zatrzymanie po 26 latach

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Z mieszkania w Śródmieściu zniknął zegarek warty 40 tysięcy złotych. Zostało puste pudełko, ale nie było żadnych śladów kradzieży.

Tajemnicze zaginięcie cennego zegarka

Tajemnicze zaginięcie cennego zegarka

Źródło:
tvnwarszawa.pl

24 automaty znaleźli funkcjonariusze podlaskiej Krajowej Administracji Skarbowej w nielegalnym salonie gier hazardowych, który zlikwidowali w Płońsku (Mazowieckie). Miesiąc temu w tym samym miejscu likwidowali podobny salon.

Dziewięć już działało, 15 było przygotowanych do rozstawienia

Dziewięć już działało, 15 było przygotowanych do rozstawienia

Źródło:
PAP

W ostatni weekend marca Trakt Królewski zmieni się w deptak. Ulice Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście, zwyczajem poprzednich lat, będą zamykane dla ruchu samochodowego.

Krakowskie Przedmieście poleca się na świąteczny spacer. Trakt Królewski znów będzie deptakiem

Krakowskie Przedmieście poleca się na świąteczny spacer. Trakt Królewski znów będzie deptakiem

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Był pijany i nie miał prawa jazdy, spowodował wypadek. On wyszedł z niego niemal bez szwanku, ale ciężko ranny jest pasażer. 35-letni kierowca został tymczasowo aresztowany.

Był pijany, spowodował wypadek, trafił do aresztu

Był pijany, spowodował wypadek, trafił do aresztu

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Ponad pół promila alkoholu w organizmie miał 18-letni kierowca, którego zatrzymali po wieczornym, kilkunastokilometrowym pościgu policjanci z Piaseczna.

"Pędził przed siebie, nie zważał na to, jakie zagrożenie stwarza"

"Pędził przed siebie, nie zważał na to, jakie zagrożenie stwarza"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Działający od niespełna trzech lat sklep socjalny Spichlerz ma problemy. Fundacja prowadząca placówkę poinformowała, że czeka ją eksmisja. Urzędnicy odpowiadali, że ta nie płaci czynszu, choć dostała lokal na preferencyjnych warunkach. Na dziś dług wynosi prawie 280 tysięcy złotych. - Fundacja jest nierzetelnym partnerem - twierdzi wiceprezydentka stolicy Aldona Machnowska-Góra. Zaplanowana na czwartek eksmisja została odwołana.

Socjalnemu Spichlerzowi grozi eksmisja. "Czuję się wrobiony, wykorzystany"

Socjalnemu Spichlerzowi grozi eksmisja. "Czuję się wrobiony, wykorzystany"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Start w wyborach na urząd prezydenta Warszawy potwierdziło sześcioro kandydatów: Rafał Trzaskowski, Magdalena Biejat, Tomasz Bocheński, Przemysław Wipler, Janusz Korwin-Mikke i Romuald Starosielec. W TVP Info zorganizowano debatę z ich udziałem. Byli pytani między innymi o edukację, transport, zdrowie, bezpieczeństwo, mieszkania oraz światopogląd. Był też rzut "świerszczem" oraz pytanie o książki do czytania w metrze.

Kandydaci na prezydenta Warszawy między innymi o transporcie i zdrowiu

Kandydaci na prezydenta Warszawy między innymi o transporcie i zdrowiu

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Nowe przejście pod torami na stacji Warszawa Gdańska ułatwi podróżnym dostęp na perony i do pociągów oraz usprawni przesiadki na metro, autobusy i tramwaje. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości około 80 milionów złotych na zaprojektowanie i wybudowanie nowych rozwiązań.

Nowe przejście pod torami i łatwiejszy dostęp na perony. Będą zmiany na stacji Warszawa Gdańska

Nowe przejście pod torami i łatwiejszy dostęp na perony. Będą zmiany na stacji Warszawa Gdańska

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Jest pozwolenie na budowę, które umożliwia ogłoszenie przetargu na wykonawcę remontu Elizeum, podziemnego salonu księcia Kazimierza Poniatowskiego. - Remont nie będzie ani krótki, ani łatwy. Potrwa trzy lata - zapowiedział stołeczny konserwator zabytków Michał Krasucki.

Jest pozwolenie. Podziemne miejsce schadzek brata króla czeka remont

Jest pozwolenie. Podziemne miejsce schadzek brata króla czeka remont

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Około 200 ewakuowanych osób, blokada dróg dojazdowych do Portu Lotniczego Warszawa-Modlin oraz interwencja pirotechników z Placówki Straży Granicznej Warszawa-Modlin. Wszystko z powodu porzuconej walizki na parkingu przed terminalem lotniska.

Ewakuacja 200 osób i blokada dróg dojazdowych do lotniska

Ewakuacja 200 osób i blokada dróg dojazdowych do lotniska

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Dwa wagony pociągu osobowego, który zjeżdżał na stację postojową, wyjechały poza tory. Nie było w nim pasażerów. Były utrudnienia w ruchu kolejowym.

Dwa wagony pociągu wypadły z szyn

Dwa wagony pociągu wypadły z szyn

Aktualizacja:
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Wiosenna pogoda sprzyja pracom na ostatnim odcinku linii M2 na Bemowie. Na stacji Karolin budowniczowie wybierają już ziemię z poziomu -2, a na Stacji Techniczno-Postojowej rozpoczęło się betonowanie kanałów przeglądowych w halach elektrowozowni.

Są już dwa piętra pod ziemią

Są już dwa piętra pod ziemią

Źródło:
tvnwarszawa.pl