Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Tramwajem na Odolany najwcześniej za 10 lat

Warszawa

Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.plZ Woli na Wilanów

Odcinek trasy tramwajowej między Wolą a Wilanowem, który ma przebiegać wzdłuż Ordona na Odolanach, zostaje odłożony na lata 2026 - 27. Jak podaje transport-publiczny.pl powodem jest "ograniczenie finansowania".

Trasa, która połączy Wolę z Wilanowem, będzie liczyć w sumie 18 kilometrów. Jej pierwszy odcinek miał przebiegać przez Odolany - w rejonie ulicy Ordona. Wizualizacje i zdjęcia pokazywaliśmy na tvnwarszawa.pl.

Opóźnienie na Odolanach

Poszczególne etapy mają być realizowane w latach 2019 - 23. Jednak przedstawiciel Tramwajów Warszawskich Michał Powałka już kilka miesięcy temu zapowiadał, że odolański odcinek może złapać opóźnienie. - Możliwe, że powstanie nieco później. To zależy od koordynacji prac PKP PLK przy Dworcu Zachodnim, a także od funduszy na przedłużenie trasy tramwajowej do Kasprzaka - mówił.

Dziś potwierdzają się te informacje. "Realizacja połączenia Dworzec Zachodni - ul. Kasprzaka (w kierunku zachodnim) - wobec ograniczenia finansowania - zakładana jest w latach 2026 - 2027" - czytamy w piśmie Tramwajów Warszawskich, omawianym przez transport-publiczny.

Tramwaj z Woli na Wilanów
TVN24

Część mieszkańców protestuje

Tramwaj na Ordona miałby służyć mieszkańcom z prężnie rozbudowujących się Odolan. Nie wszyscy jednak odnoszą się do tej inwestycji z entuzjazmem. Część mieszkańców Ordona protestuje. Obawiają się hałasu i utrudnień dla ruchu samochodowego.

- Z jednej strony mieszkańcy Odolan chcą nowej infrastruktury, ale z drugiej strony jest też silna grupa, która protestuje przeciwko autobusowi i tramwajowi na Odolanach. To są głosy głośne, choć mniejszościowe - podkreśla w rozmowie z transportem-publicznym burmistrz Woli Krzysztof Strzałkowski.

Wariant puszczenia trasy przez Ordona nie jest jeszcze przesądzony, choć jest preferowany. "Jako jedyny jest on zgodny z dalekosiężnymi planami rozwoju sieci tramwajowej (obsługa całych Odolan komunikacją tramwajową, lokacja na Przycach nowej zajezdni tramwajowej), a także w lepszy sposób obsługuje osiedle, niż wariant przez al. Prymasa Tysiąclecia" - przekonują Tramwaje Warszawskie.

Wizualizacje nowej trasy

Kilka miesięcy temu spółka pokazała wizualizacje możliwej trasy. I tak tramwaj ma się zaczynać właśnie w rejonie Ordona/Kasprzaka. Potem składy mają wjeżdżać w tunel pod aleją Prymasa Tysiąclecia w kierunku Dworca Zachodniego. Pod ziemią linia połączy się z odnogą, która ma być zbudowana w rejonie starych zbiorników Gazowni Warszawskiej. Pod peronami Dworca Zachodniego powstanie z kolei pierwszy w stolicy podziemny przystanek tramwajowy, który ma umożliwi wygodną przesiadkę do pociągów.

Na Ochocie tramwaje wyłonią się z tunelu już za parkiem Zachodnim, na środku Bitwy Warszawskiej 1920 roku, którą dotrą do Grójeckiej, gdzie nowe tory połączą się z istniejącymi. Dalej trasa ma prowadzić przy pętli na Banacha, przecinać Żwirki i Wigury i wjeżdżać na Rostafińskich przy Polu Mokotowskim. Na filmie widać, że zrezygnowano z poprowadzenia przejazdu pod ziemią.

CZYTAJ WIĘCEJ O KOLEJNYCH ODCINKACH

Kasprzaka-OrdonaTramwaje Warszawskie
wideo 2/8

kw/r