Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Powstają kolejne inteligentne skrzyżowania

Warszawa

fot. Lech Marcinczak

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem obejmuje kolejne skrzyżowania. Inteligentne światła pojawią się między innymi na Emilii Plater czy Witosa na wysokości Idzikowskiego.

- Dzięki temu systemowi w godzinę przez dany odcinek ulicy jest w stanie przejechać nawet tysiąc samochodów więcej - zachwala Adam Sobieraj, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.

Pomagają w tym kamery i regulowana komputerowo sygnalizacja świetlna.

Decyduje komputer

Informacja o panującej na skrzyżowaniu sytuacji jest przekazywana światłowodem do centrum zarządzania, znajdującego się przy ul. Chmielnej. Tam program komputerowy analizuje ruch na konkretnych odcinkach ulic i reguluje fazy zielonego oraz czerwonego światła, dostosowując je do natężenia ruchu.

- Oczywiście wszystko odbywa się w ramach obowiązującej na danej ulicy prędkości - zaznacza Sobieraj.

Kilkadziesiąt inteligentnych skrzyżowań

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem działał jeszcze niedawno na 37 stołecznych skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych (m.in. na Wisłostradzie, ul. Czerniakowskiej, Al. Jerozolimskich i Powiślu).

Kilka miesięcy temu do systemu drogowcy dołączyli skrzyżowanie i przejście dla pieszych na Wybrzeżu Szczecińskim w okolicach Stadionu Narodowego, a także Wał Miedzeszyński przy łącznicy mostu księcia Józefa Poniatowskiego.

- Mniej więcej dwa tygodnie temu włączyliśmy do systemu również skrzyżowania Wincentego Witosa i Jana III Sobieskiego oraz Jana III Sobieskiego i Ludwika Idzikowskiego - mówi Sobieraj. - A chcemy "dobić" do 45 miejsc. System wdrażany jest również na skrzyżowaniu Witosa i Idzikowskiego oraz Witosa z Ludwika van Beethovena. Chcemy, żeby zadziałał jeszcze tej zimy - dodaje.

Następne w kolejce będzie przejście dla pieszych przez ul. Emilii Plater na wysokości Dworca Centralnego. Na razie ma jeszcze status tymczasowego, ale sygnalizacja ma zmienić się w stałą w pierwszej połowie tego roku.

Ile to kosztuje?

- Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem odbywa się w ramach kosztów modernizacji danego skrzyżowania czy przejścia dla pieszych - tłumaczy Sobieraj. - Tak będzie też w przypadku Emilii Plater. Jesteśmy przed przetargiem, więc nie chcemy zdradzać, jaki to będzie koszt w tym przypadku - dodaje. Ale zaznacza, że cena może sięgnąć około kilkuset tysięcy złotych.

ran/mz