Pieszy nadchodzi, włączają się lampy. Takich przejść będzie więcej

Warszawa

ZDM"Aktywne przejście" na Targówku

Czujnik ruchu wykrywa pieszego, aktywują się odblaskowe lampy, które ostrzegają podjeżdżających do zebry kierowców. Tak działa "aktywne przejście". Jedno z nich drogowcy testują na Targówku.

"W ubiegłym roku pilotażowo aktywne przejście wybudowaliśmy na ulicy Kondratowicza, przy Parku Bródnowskim" – informuje Zarząd Dróg Miejskich.

Lampy i czujniki

Na czym polega to rozwiązanie? W dużym skrócie ostrzega kierowców o tym, że do pasów zbliża się pieszy. Jest to możliwe, dzięki systemowi wykrywania złożonego z czujników ruchu, punktowych elementów odblaskowych, biało-czerwonych pasów, znaków drogowych D-6 ("przejście dla pieszych") z lampami LED i nawierzchni antypoślizgowej.W praktyce wygląda to tak: gdy pieszy podchodzi do zebry wykrywa go czujnik. Przesyła sygnał do elementów odblaskowych i lamp, a te się włączają. "To czytelny znak dla kierowcy, który w tym momencie powinien zdjąć nogę z gazu" – zaznaczają drogowcy.I dodają, że właśnie ogłosili przetarg na montaż aktywnych przejść w 17 miejscach na terenie Warszawy. Powstaną w tych miejscach: Grzybowska przed Ciepłą, Modlińska – Drogowa, ks. Popiełuszki – Gojawiczyńskiej, Krasińskiego – Czarnieckiego, Mickiewicza – Mierosławskiego, Powstańców Śląskich – Pirenejska, Wybrzeże Helskie – most Śląsko-Dąbrowski, Grochowska – Mińska, Waszyngtona – Niekłańska, Waszyngtona – Modrzewiowa, Marszałkowska – Senatorska, Kruczkowskiego – 3 Maja (strona północna i południowa), Ludna – Okrąg, Al. Jerozolimskie – Spiska, al. Niepodległości – Lenartowicza i al. KEN – Telekiego.

Wykonawcy wybrani w przetargu będą odpowiedzialni za opracowanie pełnej dokumentacji technicznej oraz budowę przejść w terenie. Prace powinny zakończyć się do połowy października. Chętni mają czas na zgłaszanie się do 20 kwietnia do godz. 10.00.

Mniej wypadków

Urzędnicy ratusza podają, że w porównaniu z 1990 r. liczba wypadków spadła o 64 procent, zaś w ciągu ostatnich 10 lat odnotowano spadek o 43 procent. - Systematycznie spada też liczba ofiar śmiertelnych: w 1990 r. na warszawskich drogach zginęło pięciokrotnie więcej osób niż w 2015 r. W 2015 roku odnotowano o 147 wypadków mniej niż w roku poprzednim – to spadek o 13 proc. w ciągu roku – wylicza ratusz. Jednak w 2016 roku wypadków było nieco więcej niż w 2015 roku – wstępne dane podają liczbę 922 (wzrost z 905). Wzrosła też liczba rannych rannych (z 1032 do 1055). Za to zmniejszyła się liczba ofiar śmiertelnych (z 62 do 54 osób). W 2015 r. na drogach zginęło 35 osób, w 2016 roku – 33. Warto zaznaczyć, że piesi stanowią ponad 60 procent ofiar.

ran//ec