Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Parkują legalnie, dostają mandaty. Nie ma nalepek na elektryki

Warszawa

Nalepki dla samochodów - propozycja ministerstwaTVN24 BIŚ
wideo 2/3

Teoretycznie właściciele samochodów elektrycznych mogą parkować w płatnej strefie za darmo. W praktyce taki postój może skończyć się mandatem, bo wciąż nie ma naklejek, które informowałyby, że auto zasilane jest prądem, a nie benzyną.

- Zwolnienie z opłat parkingowych właścicieli samochodów elektrycznych - zadeklarował w ramach swojego pakietu antysmogowego kandydat na prezydenta Warszawy Patryk Jaki. I można by złośliwie zauważyć - jest to pierwsze zobowiązanie, którego dotrzymał i to jeszcze zanim ogłoszono termin wyborów. Bo, jak wytknęła mu szybko Hanna Gronkiewicz-Waltz, elektryki w płatnej strefie można parkować za darmo już od 22 lutego tego roku. Wtedy to weszła w życie przygotowana przez rząd Mateusz Morawieckiego ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Poseł Jaki był podczas tego głosowania nieobecny.

CEPiK pomógł ZDM-owi

Na mocy nowego prawa posiadacze samochodów elektrycznych otrzymali przywilej darmowego parkowania bez spełnienia żadnych dodatkowych obowiązków. Dlatego musieli być zdziwieni, gdy za szybą znajdowali mandaty za… nieopłacenie parkingu. Jak do tego doszło?

Egzekwujący opłaty Zarząd Dróg Miejskich jeszcze przed wejściem w życie ustawy uświadomił sobie, że może mieć problem. Auto elektryczne nie różni się wyglądem od tego, które ma pod maską silnik spalinowy. Każdy szanujący się producent chce mieć elektryki w swoim katalogu, nowych modeli jest coraz więcej. Nie dziwi, że kontroler może nie wychwycić, że ma do czynienia z elektropojazdem.

- Dlatego już na początku lutego zwróciliśmy się z prośbą do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców o przesłanie numerów rejestracyjnych wszystkich aut elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Dostaliśmy je pod koniec marca i z tej bazy korzystamy - mówi nam Karolina Gałecka, rzeczniczka ZDM. Ten naprędce wdrożony system weryfikacji najwyraźniej zdaje egzamin, ale pomyłki wciąż się zdarzają. - Od lutego mieliśmy 21 reklamacji na tej podstawie - wylicza Gałecka.

Problem rozwiąże się 1 lipca – od tego dnia zaczną być wydawane specjalne naklejki na szybę, które będą informować o elektrycznym napędzie. Natomiast w 2020 roku wejdzie w życie rozwiązanie docelowe - auta ekologiczne (na prąd, gaz ziemny lub wodór) będą miały specjalne tablice rejestracyjne.

Rozporządzenie ministerialne

Pojawia się jednak pytanie, czy Ministerstwo Infrastruktury nie mogło przygotować nowelizacji rozporządzenia, w którym wspomniane naklejki są umocowane, wcześniej? Tak, by można było je wydawać wraz z wejściem w życie ustawy.

Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś zapewnił nas, że "rozpoczęcie prac przygotowawczych nad wzorami nalepek nastąpiło jeszcze przed opublikowaniem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych". Dodał, że nowelizacja rozporządzenia została podpisana przez ministra infrastruktury już 16 kwietnia i zwrócił uwagę, że pod dokumentem musieli podpisać się także szefowie resortów cyfryzacji, spraw wewnętrznych i obrony narodowej.

Na koniec odesłał do Ministerstwa Energii. - Jest ono właściwe do udzielenia wyjaśnień w zakresie przepisów tej ustawy - podsumował. Zgodnie z sugestią ponad dwa tygodnie temu skierowaliśmy tam swoje pytania. Biuro prasowe Ministerstwa Energii odpisało dopiero w dniu publikacji tego tekstu.

"Wydanie bądź nowelizacja przepisów wykonawczych jest możliwa dopiero w momencie wejścia w życie przepisów ustawowych, gdyż to one są podstawą funkcjonowania rozporządzeń. Co więcej każdy akt prawny podlega konsultacjom publicznym i uzgodnieniom międzyresortowym, które wymagają odpowiedniego czasu. Do momentu przyjęcia projektu ustawy przez organy władzy ustawodawczej nie jest możliwe prowadzenie takich konsultacji publicznych, gdyż projekt ustawy nie jest obowiązujący i organy władzy ustawodawczej mogą dokonać w nim zmian. Takie zmiany mogą mieć wpływ na treść aktów wykonawczych. W związku z powyższym prowadzenie prac legislacyjnych projektów rozporządzeń jest dopiero możliwe po wejściu w życie ustawy" - czytamy w odpowiedzi.

Znowelizowane rozporządzenie w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw 14 maja. Zgodnie z planem, wejdzie w życie 1 lipca.

Ambitne elektroplany

Ustawy o elektromobilności to oczko w głowie premiera Morawieckiego. Jej celem jest upowszechnienie transportu wykorzystującego paliwa alternatywne. Ma to nastąpić poprzez stworzenie systemu zachęt do zakupu aut elektrycznych, rozwój infrastruktury do ładowania, wsparcie tych technologii w transporcie publicznym. Ma to się przełożyć na rozwój polskiego biznesu i sektora badawczo-rozwojowego oraz wzrost innowacyjności gospodarki.

Piotr Bakalarski