Jechaliśmy nowym odcinkiem Trasy Świętokrzyskiej. Zobacz, jak wygląda

Warszawa

Tak wygląda nowy odcinek Trasy ŚwiętokrzyskiejMateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
wideo 2/2

Fragment trasy - od Kijowskiej do Zabranieckiej - otwarto niespodziewanie we wtorek wieczorem. Nasz reporter przejechał nim w ciągu dnia. Nowa, dwupasmowa trasa łączy Pragę z Targówkiem.

W ramach budowy kluczowego odcinka Trasy Świętokrzyskiej, od Kijowskiej do Zabranieckiej, powstały między innymi trzy tunele, dwie jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe oraz miejsce dla przyszłych torów tramwajowych.

Z problemami

Długość połączenia drogowego pomiędzy skrzyżowaniem z Wybrzeżem Szczecińskim, a Zabraniecką wyniesie nieco ponad 3 kilometry. Koszt inwestycji to 76 mln złotych.

Cała Trasa Świętokrzyska została podzielona na cztery etapy: od Wybrzeża Szczecińskiego do ulicy Zamoyskiego, od Zamoyskiego do Targowej, od Targowej do ulicy Tysiąclecia (Kijowskiej) oraz od ulicy Tysiąclecia (Kijowska) do Zabranieckiej.

Pierwsza część została ukończona 3 lata temu.

Drugi odcinek ma zgodę Wojewody Mazowieckiego na realizację, a rozpoczęcie robót planowane jest w 2017 r.

Trzeci odcinek od Targowej do Tysiąclecia jest w trakcie projektowania. Prace mają się zakończyć w przyszłym roku. Wtedy tez drogowcy planują ogłosić przetarg na prace budowlane. Inwestycja powinna być gotowa w 12-14 miesięcy.

Czwartej części arterii miała być otwarta w połowie września, co jeszcze w maju zapowiadał wiceprezydent stolicy Michał Olszewski. Tak się jednak nie stało. Sprawa ugrzęzła w papierach. Drogowcy nie przekazali nadzorowi wszystkich dokumentów i wydanie pozwolenia na użytkowanie było niemożliwe, choć odcinek był już gotowy. Ostatecznie kierowcy wjechali na tę część trasy wieczorem ostatniego dnia października.

Otwarty odcinek Trasy Świętokrzyskiej
targeo

Projekt przegrał z kryzysem

Pierwsze plany budowy arterii łączącej Śródmieście, Pragę i Targówek datuje się na 1959 rok. Na pierwszy etap inwestycji trzeba jednak było poczekać bardzo długo. Dopiero w 1998 roku ruszyła budowa mostu Świętokrzyskiego (otwarto go w 2000 roku). Dziesięć lat temu podjęto decyzję o budowie trasy od mostu do planowanej obwodnicy Pragi. Miała być gotowa przed Euro 2012.

Projekt nie przetrwał kłopotów finansowych miasta. W 2011 roku trzeba było wygospodarować prawie 100 mln złotych, aby dołożyć do budowy mostu Północnego. Część tych pieniędzy pochodziła właśnie ze środków na budowę, do której teraz wraca ratusz.

Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
Tak wygląda nowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej | Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl

kz/mś