Dziki parking na Młocinach

Warszawa

fot

Zapchane osiedlowe uliczki i zastawione chodniki - tak już niedługo będą wyglądały okolice węzła Młociny. To, co dla Białołęki będzie zbawieniem, dla mieszkańców Bielan stanie się koszmarem. Łatwy przejazd przez Wisłę sprawi, że wielu kierowców będzie chciało przesiąść się do metra w miejscu, gdzie nie ma jak zostawić auta.

- Już teraz mieszkańcy Łomianek zostawiają samochody na osiedlowych uliczkach wokół stacji metra, bo na parkingu obok niej zwykle nie ma miejsc. Po otwarciu mostu chętnych do zaparkowania będzie znacznie więcej - zauważa Wojciech Tumasz, radny Białołęki.

W swoich obawach nie jest odosobniony.

"Bo nie ma tramwaju"

- Do czasu pojawienia się połączenia tramwajowego na Moście Curie-Skłodowskiej, parkowanie na Młocinach może być problemem. Część kierowców, widząc możliwość dogodnej przesiadki, będzie chciało z niej skorzystać. Niestety parking P+R na blisko 1000 miejsc już teraz jest wykorzystywany w 100 procentach - potwierdza dr Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej.

To jednak nie jedyny problem.

Siedzące? Tylko na Młocinach

Mieszkańcy Bielan mają jeszcze jeden powód do niepokoju. - Dotychczas, nawet w godzinach szczytu można było znaleźć miejsce siedzące na całym bielańskim odcinku metra. Zmiany komunikacyjne spowodowane otwarciem mostu doprowadzą do tego, że pociągi będą zapełniane już na węźle Młociny - przewiduje Tumasz.

Pasażerowie też obawiają się o przepustowość metra po otwarciu przeprawy: "Skierowanie wszystkich linii autobusowych, które mają pojechać mostem Północnym do stacji metra Młociny jest błędem. Przepustowość metra nie jest nieskończona" - napisał w liście do redakcji portalu tvnwarszawa.pl czytelnik.

Zarząd Transportu Miejskiego planuje puścić mostem trzy linie dzienne: 101, 404 i 508. Wszystkie autobusy mają dowieść pasażerów z Białołęki właśnie do stacji metra Młociny.

fot
fot
fot
fot
fot
fot
fot
fot
fot
fot
fot

Zmieszczą się, czy nie?

Tymczasem już dziś zdarza się, że o poranku ciężko jest się dostać do pociągu. - To są bardzo rzadkie przypadki - przekonuje jednak Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego.

Według niego, trudno ocenić czy metro poradzi sobie z dodatkowymi pasażerami z Białołęki, bo nie wiadomo ilu ich będzie. - Teoretycznie istnieje możliwość zwiększenia częstotliwości kursowania metra w szczycie, ale dziś nie analizujemy takiego scenariusza - mówi Malawko.

W tej chwili, dziennie z metra korzysta nawet 550 tysięcy osób. - W porannym szczycie wykorzystujemy 80 proc. naszego taboru, czyli 32 pociągi - wylicza Malawko. Czy to wystarczy, żeby przejąć pasażerów z Białołęki? - Okaże się za kilka miesięcy - podsumowuje rzecznik metra.

Zarząd Transportu Miejskiego uspokaja i przekonuje, że wziął pod uwagę wszystkie aspekty komunikacyjne, a wprowadzone zmiany poprzedzili dokładną analizą. - Pasażerowie na stacji metra się pomieszczą. Po wdrożeniu organizacji ruchu będziemy oczywiście na bieżąco sytuację na stacji metra Młociny - zapewnia Igor Krajnow, rzecznik ZTM.

Coraz więcej uwag

Od poniedziałku, kiedy poinformowaliśmy na tvnwarszawa.pl o planach zmian w komunikacji miejskiej po otwarciu mostu, nie milkną komentarze na ten temat. Internauci krytykują przede wszystkim pomysł zlikwidowania linii ekspresowych: E-4 i E-8, zmianę trasy autobusu 510 i rezygnację z puszczenia nową przeprawą 511.

Swoje uwagi przekazują także do urzędu dzielnicy. - Od poniedziałku mieszkańcy mogą przesyłać je na adres redakcja@bialoleka.waw.pl. Do tej pory otrzymaliśmy ok. 60 opinii i ta liczba stale rośnie - mówi Bernadeta Włoch-Nagórny, rzeczniczka dzielnicy. - Największe zastrzeżenia budzą zmiany wprowadzone dla linii 503, której trasa ma być skrócona oraz dla linii 510, która z Dworca Centralnego ma jeździć Traktem Królewskim do placu Wilsona, metra Młociny, a następnie wjechać na most Grota - dodaje.

Wnioski mieszkańcy mogą nadsyłać do 27 stycznia. Po tym czasie zebrane opinie urząd wyśle do ZTM.

ZOBACZ SZCZEGÓŁY PROPOZYCJI ZTM

Co sądzicie o planowanych zmianach? Czekam na opinie. Piszcie na warszawa@tvn.pl.

mjc,as/par/roody/ec