Jak naprawić straż miejską? Mają pięć pomysłów

Źródło:
tvnwarszawa.pl
Miasto Jest Nasze: aktualnie jest kilkaset wolnych wakatów w straży miejskiej
Miasto Jest Nasze: aktualnie jest kilkaset wolnych wakatów w straży miejskiej Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl
wideo 2/3
Miasto Jest Nasze: aktualnie jest kilkaset wolnych wakatów w straży miejskiej Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl

Godne płace, polityka "zero tolerancji" wobec łamiących przepisy, aktywne podejście - bez czekania na zgłoszenia mieszkańców. Miasto Jest Nasze przedstawiło swoje pomysły, które mają uzdrowić stołeczną straż miejską.

Od kilku dni wiadomo, że dni Zbigniewa Leszczyńskiego na stanowisku komendanta warszawskiej straży miejskiej. Jak oceniają aktywiści ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, "dymisja nieskutecznego komendanta nie wystarczy". Miejsce czwartkowej konferencji prasowej wybrali nieprzypadkowo. Chmielne i okolica to ich zdaniem najlepszy dowód na nieskuteczność strażników.

Godne płace odpowiedzią na 300 wakatów

Aktywiści podkreślali, że straż miejska ma dziś ponad 300 wakatów i wymaga pilnej reformy, bez której trudno będzie w Warszawie wprowadzić ład parkingowy na miarę XXI wieku. Ich zdaniem problem patoparkowania dotyka "zwykłych mieszkańców": rodziców z wózkami, osób z niepełnosprawnościami, pieszych i rowerzystów, którzy muszą przeciskać się pomiędzy nielegalnie zaparkowanymi samochodami.

Konferencja Miasto Jest Nasze Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl

Aktywiści przedstawili pięć postulatów. Pierwszy zakłada "godne płace dla strażników miejskich". - Aktualnie przez nieudolną politykę kadrową komendanta Leszczyńskiego, który bardziej dbał o drogie telefony i motorówkę niż o własny zespół, jest aż kilkaset wakatów w straży miejskiej - podnosili na konferencji. Ocenili też, że praca strażników nie jest postrzegana dobrze, ale według nich trudno się temu dziwić, "skoro osoba zatrudniająca się tej formacji może liczyć na zarobki w wysokości najniższej pensji krajowej - nieco ponad dwa tysiące tysiące złotych na rękę".

- Pilnie potrzebne są podwyżki oraz premie za efektywną pracę. Gdyby ściśle powiązać efekty pracy strażnika z jego wynagrodzeniem, byłaby szansa na szybkie zatrzymanie plagi patoparkowania oraz uzupełnienie wakatów. Tylko godne zarobki są w stanie zniwelować braki kadrowe, co wzmocni walkę z patoparkowaniem - podkreśliła Barbara Jędrzejczyk, przewodnicząca Miasto Jest Nasze.

Czytaj także: Straż miejska kupuje motorówkę "za pół bańki". Aktywiści mają zastrzeżenia do przetargu>>

Interwencje bez konieczności zgłoszeń

W drugim postulacie MJN zaapelowało o skuteczne patrole, mając dość "nieefektywnego, nieekonomicznego i nieskutecznego jeżdżenia od interwencji do interwencji". - Na bardzo wielu ulicach Warszawy powinny być patrole straży miejskiej spisujące po kolei wszystkie napotkane wykroczenia i ewentualnie wzywające holownik - bez konieczności zgłoszeń od mieszkańców - wskazali. Oprócz tego, zwykłe patrole samochodowe powinny być wyposażone w blokady.

- Patoparkowanie bardzo często uniemożliwia interwencję służb takich jak straż pożarna czy pogotowie stwarzając realne zagrożenie dla ludzkiego życia i zdrowia. Bezpieczeństwo jest najważniejsze, dlatego postulujemy, aby straż miejska zamiast jeździć od zgłoszenia do zgłoszenia wzmocniła swoje lokalne patrole, które skuteczniej mogą wyłapać kierowców łamiących przepisy na danym kwartale ulic czy osiedlu - proponował Kuba Czajkowski z Miasto Jest Nasze .

Zasada zero tolerancji i współpraca z ZDM

Trzeci postulat to "zero tolerancji" dla łamiących przepisy. Zdaniem MJN, "strażnicy muszą też poczuć sprawczość swoich działań czego im obecnie bardzo brakuje przy obecnym dowództwie". - Jeżeli pozostawiony pojazd stwarza zagrożenie - każdorazowo należy go odholować. Jeżeli kierowca łamie przepisy, ale nie stwarza bezpośredniego zagrożenia, każdorazowo powinna być nakładana blokada - wyjaśniła Marta Marczak, wiceprzewodnicząca Miasto Jest Nasze.

Aktywiści podkreślili też konieczność współpracy pomiędzy strażą miejską i Zarządem Dróg Miejskich w ramach Stref Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Przypomnieli, że ZDM potwierdził gotowość techniczną do automatycznego generowania fotowezwań, "ale jak na razie komendant Leszczyński sprzeciwiał się ich wykorzystaniu przez straż miejską".

Samochody do e-kontroli płatnego parkowaniaZDM

- Warszawa posiada już dziewięć nowoczesnych pojazdów do e-kontroli. Tym bardziej warto wykorzystać je również do walki z patoparkowaniem. ZDM chwalił się nowatorskim podejściem kupując kolejne pojazdy tego typu, teraz warto wykorzystać je jeszcze szerzej, aby to nowatorskie podejście pomogło ścigać sprawców wykroczeń, kierowców parkujących gdzie bądź, bez oglądania się na przepisy. Będę o taką współpracę apelować jako radna Warszawy - podkreśliła z kolei stołeczna radna Agata Diduszko-Zyglewska (Lewica). I zapowiedziała też złożenie interpelacji w tej sprawie.

"Dość nękania mieszkańców zgłaszających wykroczenia"

Ostatni postulat MJN to "dość nękania mieszkańców zgłaszających wykroczenia". - Mieszkanki i mieszkańcy Warszawy chcą swobodnie i bezpiecznie się przemieszczać pieszo, na rowerze lub transportem publicznym, niestety kiedy zgłaszają liczne nieprawidłowości, które spotykają na swojej drodze są zazwyczaj nękani licznymi listami poleconymi, choć nie jest to wymagane. Niemal za każdym razem, gdy mieszkaniec zgłosił nieprawidłowo zaparkowany samochód, musi się liczyć z wizytą na poczcie i w oddziale straży miejskiej. Należy natychmiast to zmienić - zaapelował Tomek ze Stop Cham Warszawa, które pokazuje w sieci nieprawidłowe zachowania kierowców.

Brakuje 315 strażników, nie sprzyja niskie bezrobocie

W odpowiedzi na nasze pytania referat prasowy straży miejskiej potwierdził, że brakuje rąk do pracy. "Obecnie w Straży Miejskiej m.st. Warszawy brakuje 315 strażników. Aby zmniejszyć liczbę wakatów, staramy się korzystać ze wszelkich możliwych form dotarcia do kandydatów, m.in. publikujemy ogłoszenia o trwających naborach w Biuletynie Informacji Publicznej Straży Miejskiej m.st. Warszawy, uczestniczymy w targach pracy, korzystamy z przestrzeni reklamowej w warszawskiej komunikacji miejskiej, z najpopularniejszych portali rekrutacyjnych, uczestniczymy w spotkaniach ze studentami na wyższych uczelniach w ramach współpracy z biurami karier" - czytamy w odpowiedzi.

Straż miejska zauważa, że z jej punktu widzenia "Warszawa jest bardzo trudnym rynkiem dla pracodawców". "Według danych Urzędu Statystycznego w Warszawie – luty 2022 – stopa bezrobocia w stolicy wynosi 1,8 procent, a Straż Miejska m.st. Warszawy musi rywalizować o pracowników nie tylko z innymi służbami, lecz także z rynkiem prywatnym" - napisał nam referat prasowy.

Desperacja straży miejskiej jest tak duża, że informację o naborach rozsyła do kilkudziesięciu urzędów pracy w promieniu do 100 kilometrów od Warszawy. "Dokładamy wszelkich starań, aby oferta pracy była jak najbardziej atrakcyjna płacowo. Zgodnie z poleceniem Komendanta Straży Miejskiej m.st. Warszawy w 2021 roku najbardziej wzrosły wynagrodzenia strażników na najniższych stanowiskach służbowych. Przykładowo minimalne wynagrodzenie oferowane obecnie kandydatom do pracy (aplikantom) jest o blisko 1000 złotych wyższe w porównaniu z wrześniem zeszłego roku" - zapewniono..

Oprócz tego, kandydat na strażnika może liczyć na dofinansowanie nauki na studiach, świadczenia socjalne (np. dofinansowanie do wypoczynku), pakiet opieki medycznej, preferencyjne ubezpieczenie grupowe, bezpłatne zajęcia sportowe czy zniżki na wydarzenia kulturalne.

Szczegóły rekrutacji i ogłoszenie można znaleźć tutaj>>

Autorka/Autor:katke/b

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl

Pozostałe wiadomości

W 1998 roku zginął pracownik jednej z warszawskich hurtowni. Tej sprawy przez lata nie udawało się wyjaśnić. Teraz śledczy poinformowali o przełomie i zatrzymaniu podejrzanego o zbrodnię. Usłyszał już zarzuty i został aresztowany.

Przełom w sprawie zabójstwa pracownika hurtowni. Zatrzymanie po 26 latach

Przełom w sprawie zabójstwa pracownika hurtowni. Zatrzymanie po 26 latach

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski w trakcie środowej debaty kandydatów poinformował, że w czwartek zostanie otwarta dla mieszkańców i turystów kładka pieszo-rowerowa łącząca oba brzegi Wisły - na wysokości ul. Karowej na Powiślu i ul. Okrzei na Pradze. Dziś ratusz poinformował, że otwarcie nastąpi o 18:30.

Dziś otworzą most pieszo-rowerowy łączący brzegi Wisły. "O 18:30 zapraszamy na spacer"

Dziś otworzą most pieszo-rowerowy łączący brzegi Wisły. "O 18:30 zapraszamy na spacer"

Aktualizacja:
Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

Z mieszkania w Śródmieściu zniknął zegarek warty 40 tysięcy złotych. Zostało puste pudełko, ale nie było żadnych śladów kradzieży.

Tajemnicze zaginięcie cennego zegarka

Tajemnicze zaginięcie cennego zegarka

Źródło:
tvnwarszawa.pl

24 automaty znaleźli funkcjonariusze podlaskiej Krajowej Administracji Skarbowej w nielegalnym salonie gier hazardowych, który zlikwidowali w Płońsku (Mazowieckie). Miesiąc temu w tym samym miejscu likwidowali podobny salon.

Dziewięć już działało, 15 było przygotowanych do rozstawienia

Dziewięć już działało, 15 było przygotowanych do rozstawienia

Źródło:
PAP

Był pijany i nie miał prawa jazdy, spowodował wypadek. On wyszedł z niego niemal bez szwanku, ale ciężko ranny jest pasażer. 35-letni kierowca został tymczasowo aresztowany.

Był pijany, spowodował wypadek, trafił do aresztu

Był pijany, spowodował wypadek, trafił do aresztu

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Ponad pół promila alkoholu w organizmie miał 18-letni kierowca, którego zatrzymali po wieczornym, kilkunastokilometrowym pościgu policjanci z Piaseczna.

"Pędził przed siebie, nie zważał na to, jakie zagrożenie stwarza"

"Pędził przed siebie, nie zważał na to, jakie zagrożenie stwarza"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Nowe przejście pod torami na stacji Warszawa Gdańska ułatwi podróżnym dostęp na perony i do pociągów oraz usprawni przesiadki na metro, autobusy i tramwaje. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości około 80 milionów złotych na zaprojektowanie i wybudowanie nowych rozwiązań.

Nowe przejście pod torami i łatwiejszy dostęp na perony. Będą zmiany na stacji Warszawa Gdańska

Nowe przejście pod torami i łatwiejszy dostęp na perony. Będą zmiany na stacji Warszawa Gdańska

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Działający od niespełna trzech lat sklep socjalny Spichlerz ma problemy. Fundacja prowadząca placówkę poinformowała, że kilka dni przed Wielkanocą czeka ją eksmisja. Urzędnicy odpowiadają, że nie płaci czynszu, choć dostała lokal na preferencyjnych warunkach. Na dziś dług wynosi prawie 280 tysięcy złotych. - Fundacja jest nierzetelnym partnerem - twierdzi wiceprezydentka stolicy Aldona Machnowska-Góra.

Socjalnemu Spichlerzowi grozi eksmisja. "Czuję się wrobiony, wykorzystany"

Socjalnemu Spichlerzowi grozi eksmisja. "Czuję się wrobiony, wykorzystany"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Jest pozwolenie na budowę, które umożliwia ogłoszenie przetargu na wykonawcę remontu Elizeum, podziemnego salonu księcia Kazimierza Poniatowskiego. - Remont nie będzie ani krótki, ani łatwy. Potrwa trzy lata - zapowiedział stołeczny konserwator zabytków Michał Krasucki.

Jest pozwolenie. Podziemne miejsce schadzek brata króla czeka remont

Jest pozwolenie. Podziemne miejsce schadzek brata króla czeka remont

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Około 200 ewakuowanych osób, blokada dróg dojazdowych do Portu Lotniczego Warszawa-Modlin oraz interwencja pirotechników z Placówki Straży Granicznej Warszawa-Modlin. Wszystko z powodu porzuconej walizki na parkingu przed terminalem lotniska.

Ewakuacja 200 osób i blokada dróg dojazdowych do lotniska

Ewakuacja 200 osób i blokada dróg dojazdowych do lotniska

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Dwa wagony pociągu osobowego, który zjeżdżał na stację postojową, wyjechały poza tory. Nie było w nim pasażerów. Były utrudnienia w ruchu kolejowym.

Dwa wagony pociągu wypadły z szyn

Dwa wagony pociągu wypadły z szyn

Aktualizacja:
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Wiosenna pogoda sprzyja pracom na ostatnim odcinku linii M2 na Bemowie. Na stacji Karolin budowniczowie wybierają już ziemię z poziomu -2, a na Stacji Techniczno-Postojowej rozpoczęło się betonowanie kanałów przeglądowych w halach elektrowozowni.

Są już dwa piętra pod ziemią

Są już dwa piętra pod ziemią

Źródło:
tvnwarszawa.pl